Side 3 af 5

: 21 maj 2006, 18:21
af HenrikGM
bemmer skrev:[Du nævner også det ikke er et garage job, fint nok, men vi er jo mange herinde(PP), som har mulighed for at gøre brug af det udstyr, man har på sin arbejdsplads.
Hvad der sker helt præcist i metallet er mindre interessesandt, det at det får sin styrke igen er ok for mig.
Det er fuldt forståeligt at du ikke vil skrive en afhandling om emnet.
Jeg forstår, dine svar således at du ”kun” er bekendt med, at det er muligt at styrke metallet med varmebehandling og at du ingen erfaring har med noget specifikt.

Grunden til jeg har vist interesse, er fordi jeg har et topstykke, som er revnet under et ventilsæde og jeg er lidt ked af at kassere det.

Bemmer


Fint nok hvis du har muligheden for at gøre brug af grej på arbejdspladsen, hvis i har grej til varmebehandling af alu, så er der nok en del der var interesseret i dette.

Jeg ved at volvofolk har brugt varmebehandlingen på voldsvejste topstykker(flyttede kanaler, og lign store ombygninger) og opnået gode resultater, og jeg ved behandlingen går ud på en længere varende opvarmning til ret høje temperaturer, efterfulgt af en bratkøling, og derefter en "aging" hvor man varmer til en noget lavere temperatur i en længere tidsperiode.

Stempler har feks alle gennemgået sådan en behandling. Styrkeforøgelser på +30% er realistiske.

Jeg har ingen hands-on erfaring med det, men ved at et voldsvejst alutop til en gammel volvo er blød som snot(groft sagt), men efter varmebehandling, så tåler det pludseligt en del flere tæsk.

I det at temperaturen bliver vældigt høj, så "sætter" aluen sig, dvs al forspænding på ipressede dele er væk/reduceret.

Hvor høj temperatur, og hvor voldsom bratkøling, og hvorhøj "aging" temperaturen er, er der i fagliteraturen noget delte meninger om. Legeringen er en væsentlig faktor at kende, men heldigvist bruger "alle" bilproducenter alukvaliteter med ret ens egenskaber.

Søgeord som :
Heat treatment aluminium eutectic hypereutectic afslører en vild masse info, som kan være vældigt givtig at læse.

Om Niels har ret i at vi skal helt op på 540grader er jeg noget i tvivl om. Umiddelbart finder jeg det som værende meget, men tidsfaktoren er jo også et parameter.

Min egen personlige erfaring med "varmebehandling" af aluminium strækker sig til at jeg har erfaret at resultatet af svejsning er langt bedst hvis aluet er forvarmet temmeligt meget, at der svejses med relativt lille strøm, og at det er besværet værd at holde varme på emnet i nogle minutter bagefter, og så smide delen i en spang med rockwool og lade det blive koldt langsomt. Hertil skal siges at der ikke har været tale om kritiske steder som feks omkring et ventilsæde.

: 22 maj 2006, 15:38
af 0-100
De fleste hærdbare alu. materialer ligner eks. 1. Eks. 2 er taget med, da det adskiller sig fra de andre.
Nu kan det jo være andre typer alu-materialer med andre data, men det var hvad jeg kunne finde i nedenstående bog.

(Fra Materialelære - Metalindustrien)

Eks. 1 Aluminiumlegering: AlMgSi
Opløsning af gitterstruktur 510 C. i 30 min. Derefter afkøling i vand. Til sidst modningshærdes materialet ved 195 C i 2 timer.

Eks. 2 Aluminiumlegering: AlZn5Mg1
Opløsning af gitterstruktur 465 C. i 9 timer. Derefter afkøling i vand. Til sidst modningshærdes materialet ved 121 C i 24 timer.

: 22 maj 2006, 18:13
af bemmer
0-100 skrev:De fleste hærdbare alu. materialer ligner eks. 1. Eks. 2 er taget med, da det adskiller sig fra de andre.
Nu kan det jo være andre typer alu-materialer med andre data, men det var hvad jeg kunne finde i nedenstående bog.

(Fra Materialelære - Metalindustrien)

Eks. 1 Aluminiumlegering: AlMgSi
Opløsning af gitterstruktur 510 C. i 30 min. Derefter afkøling i vand. Til sidst modningshærdes materialet ved 195 C i 2 timer.

Eks. 2 Aluminiumlegering: AlZn5Mg1
Opløsning af gitterstruktur 465 C. i 9 timer. Derefter afkøling i vand. Til sidst modningshærdes materialet ved 121 C i 24 timer.



Ja, så langt op i temperatur kan jeg ikke komme med det grej, som jeg har adgang til.

Bemmer

Reparationssvejsning

: 02 dec 2009, 23:15
af Allan2712
Svejsning i Aluminium.
Topstykker, motorblokke, gearkasser, Beslag, mm. Er for det meste lavet i støbte alu legeringer. Til daglig høre og ser jeg desværre om alt for mange ting som man kunne have lavet, hvis man havde sat sig lidt ind i de legeringer man har prøvet at svejse. Lang de fleste aner ikke hvordan de ser forskel på om emnet er lavet i alu, selumin, magnesium eller zink for den sags skyld. En del svar er nok velmenende, men forkerte fordi det er noget man har hørt eller læst om og ikke egne arfarringer. Da der ikke er nogle udannelser omkring reparationssvejsning. Har de fleste måtte prøve sig frem.

Men i dag er der lavet specielle reparationssvejsetråd der elminer gætterier omkring valg af tilsatstråde. Da de dækker et meget større legeringsspektre end produktions trådene. Men da det ikke er noget skolerne fortæller ret meget om.
Ang. Svejsning af topstykket.
Svejsningen er ikke noget problem, hvis bare man har den rigtige tråd og det rigtige udstyr.
Efter svejsning skal topstykket ikke normaliseres.

: 03 dec 2009, 12:44
af Spirillen
Jeg har svejst meget i alu herunder flere topstykker, bla. et transporter topstykke, der var revnet i forkammeret, her var der ikke plads til svejsekoppen, så der måtte trylles lidt med noget hjemmelavet baggas udstyr, og så svejse med tig uden gaskop.
Derefter fræse/bore ud, så forkammeret kunne sidde der igen.
Resultatet blev ok, men jeg vil ikke give garanti for sådan noget uanset resultatet.

Det er min erfaring, at når man svejser i topstykker o.l. der er støbt, er det en kæmpe fordel, at varme hele emnet op til 100-150grader, dels revner det ikke så let efter afkøling og dels flyder svejsningen meget bedre sammen fra starten af, samtidig med at varmezonen fordeles bedre over hele emnet.

: 15 dec 2009, 03:36
af Allan2712
Utroligt hvad man kan læse, Hvis man kender legeringen på det der skal svejses så kunne det bruges til noget, men det gør man som regel ikke ved de fleste reparationer.

Men det ville jo nok være klogt at bruge de svejsematerialer der er udviklet til reparationssvejsning og følge de anvisninger de skriver.
Produktionssvejsetråde er jo udviklet til et helt andet formål.

Langt de fleste aluminiums dele vil tage skade hvis de bliver opvarmet til 500-600 gr. og bliver smidt i en spand vand. så det kan kun frarådes.

Har i spørgsmål er i velkommen til at skrive.

Mvh. Allan 2712
allan@absvejs.dk

: 15 dec 2009, 07:35
af Spirillen
Allan2712 skrev:Utroligt hvad man kan læse, Hvis man kender legeringen på det der skal svejses så kunne det bruges til noget, men det gør man som regel ikke ved de fleste reparationer.

Men det ville jo nok være klogt at bruge de svejsematerialer der er udviklet til reparationssvejsning og følge de anvisninger de skriver.
Produktionssvejsetråde er jo udviklet til et helt andet formål.

Langt de fleste aluminiums dele vil tage skade hvis de bliver opvarmet til 500-600 gr. og bliver smidt i en spand vand. så det kan kun frarådes.

Har i spørgsmål er i velkommen til at skrive.

Mvh. Allan 2712
allan@absvejs.dk


Øhhh. Jeg tror da ikke jeg skrev noget med en spand vand, ligesom jeg heller ikke skrev hvilket svejsemateriale jeg brugte?
Eller 5-600grader forden sags skyld?

Så ja det er da egentlig lidt utroligt.

: 15 dec 2009, 18:44
af HenrikGM
Allan2712 skrev:Utroligt hvad man kan læse, Hvis man kender legeringen på det der skal svejses så kunne det bruges til noget, men det gør man som regel ikke ved de fleste reparationer.

Men det ville jo nok være klogt at bruge de svejsematerialer der er udviklet til reparationssvejsning og følge de anvisninger de skriver.
Produktionssvejsetråde er jo udviklet til et helt andet formål.

Langt de fleste aluminiums dele vil tage skade hvis de bliver opvarmet til 500-600 gr. og bliver smidt i en spand vand. så det kan kun frarådes.

Har i spørgsmål er i velkommen til at skrive.

Mvh. Allan 2712
allan@absvejs.dk


Allan.

Det er skrigende tydeligt at du anvender forummet til din egen private markedsføring, uden at bidrage med andet end at vi kan skrive til dig hvis vi vil vide noget om alusvejsning.
Dårlig fremgangsmåde.
pt er du ved at sikre dig et kryds i mange menneskers sorte bog.

Hvis du istedet HJÆLPER folk, så tiltrækker du pga dit måske åbenlyse kompetanceniveau, de kunder der er interesseret helt af sig selv.

Måske 0-100 er forkert på den, men han refererer til kilden, hvorimod du kun har travlt med at mystificere alusvejsning.
Din opførsel indtil nu afspejles ikke ligefrem i din signatur.

Kom ind i kampen.

: 15 dec 2009, 18:52
af m power
HenrikGM skrev:
Allan2712 skrev:Utroligt hvad man kan læse, Hvis man kender legeringen på det der skal svejses så kunne det bruges til noget, men det gør man som regel ikke ved de fleste reparationer.

Men det ville jo nok være klogt at bruge de svejsematerialer der er udviklet til reparationssvejsning og følge de anvisninger de skriver.
Produktionssvejsetråde er jo udviklet til et helt andet formål.

Langt de fleste aluminiums dele vil tage skade hvis de bliver opvarmet til 500-600 gr. og bliver smidt i en spand vand. så det kan kun frarådes.

Har i spørgsmål er i velkommen til at skrive.

Mvh. Allan 2712
allan@absvejs.dk


Allan.

Det er skrigende tydeligt at du anvender forummet til din egen private markedsføring, uden at bidrage med andet end at vi kan skrive til dig hvis vi vil vide noget om alusvejsning.
Dårlig fremgangsmåde.
pt er du ved at sikre dig et kryds i mange menneskers sorte bog.

Hvis du istedet HJÆLPER folk, så tiltrækker du pga dit måske åbenlyse kompetanceniveau, de kunder der er interesseret helt af sig selv.

Måske 0-100 er forkert på den, men han refererer til kilden, hvorimod du kun har travlt med at mystificere alusvejsning.
Din opførsel indtil nu afspejles ikke ligefrem i din signatur.

Kom ind i kampen.



:D det er også den tanke der har strejfet mig et par gange , det kom bare ikke ud mellem mine riben Hehe, men nu kom det jo fra dig :wink:

Ang. Reklame.

: 16 dec 2009, 01:25
af Allan2712
Reklame
De indlæg jeg har lavet var bestemt ikke for at få reklame, Da den tid jeg bruger på at læse og besvare spørgsmål langt overgård hvad der måtte komme ind denne vej. Det var mere for at vise at jeg godt turde stå frem med hvem jeg er.

Da jeg desværre ser alt for mange svar der er direkte Forkerte eller misvisende fordi at det er noget man har hørt eller læst og ikke egne erfarringer. der er desværre mange fordomme omkring reparationssvejsning. Til dagligt ser jeg hvor galt man kan komme af sted med at prøve sig frem.

Forkerte svar kan nemt komme til at koste mange penge men også liv og førlighed. Og hvordan skal den der stiller spørgsmålet kunne finde ud af hvilket svar der er korrekt.

Jeg kan kun fortælle ud fra de erfaringer jeg selv har gjort og ikke hvad jeg har hørt andre tale om. Det er over 40 år siden jeg startede med at reparerer. Til daglig laver jeg reparationssvejsning og vi underviser også reparationssvejsning. Desuden udvikler vi også reparationssvejsematerialer.

Så uanset hvad jeg gør vil det altid kunne betragtes som reklame, da de produkter jeg kan udtale mig om, er også produkter vi selv fremstiller.

Et af jeres medlemmer spørger hvor han kunne købe nogle aluminiumstråde til acetylen svejsning. Men desværre kunne jeg ikke skrive og fortælle ham at dem kunne han købe hos os. for det ville jo være reklame.

Og det med at opvarme aluminiummet og køle det ned var ikke møntet på nogen bestemt. Men man kan ikke lave en varmebehandling uden at kende legeringen på emnet.

Og så ville jeg da gerne høre hvordan man kan lave en forsvarlig svejsning når man ikke kender den legering man skal svejse i.
Det svare jo fuldstændig til at man opfordre andre til at køre over for rødt lys, fordi man selv har været heldig at komme helskindet over.

Mvh. Allan

Ps. håber at der vil komme en debat omkring dette. Da jeg tror der er mange andre som holder sig tilbage med at hjælpe fordi det kan opfattes som reklame.





[/b]