: 15 jan 2006, 14:43
Hejsa.
De ovennævnte tal med begrænsningerne på drejningsmoment er da også lidt spøjse... så vidt jeg ved er en Rekord og en Commodore karrosse kun forskellige m.h.t. udsnittet til køleren i fronten på en Commodore... og så har Commodore'rne kraftigere for/bagtøj. Men selve karrosserne skulle være ens.... så vidt jeg ved! Alligevel er der 100 nm's forskel.
M.h.t. Manta A Turbo : Opel overvejede at bygge en Manta A med turbo og fik bygget en håndfuld sammen med det tyske firma May. De havde 140 hk. Der blev lavet tests med dem til Auto, Motor Und Sport bl.a. men Opel fik kolde fødder, specielt da de ikke var såååe meget hurtigere end en standard 1,9s og de var dyrere at køre i og producere. Desværre blev de så vidt vides alle tilbagekaldt og destrueret.
Det engelske Broadspeed byggede så 28 turbomodeller baseret på den lavkomprimerede USA version af 1,9 motoren. Den motor har 156 hk. Og af dem er det også kun en håndfuld der har overlevet.
Manta A TE2800 er ombygget af Transeurop Engineering i Belgien, med en 2,8 Commodore GS motor. Man ville oprindeligt have brugt GS/E motoren men GS motoren var nemmere at indstille til forskellige forureingskrav mente man. Tilfældigvis har 2,8 GS motoren også kun lige knap 220 NM, hvilket er "grænsen" for en Manta A karrosse... om det så er for at kunne overholde grænsen eller fordi man aldrig har fået godkendt karrossen med mere effekt - da det ikke har været på tale - skal jeg ikke kunne sige.
De ovennævnte tal med begrænsningerne på drejningsmoment er da også lidt spøjse... så vidt jeg ved er en Rekord og en Commodore karrosse kun forskellige m.h.t. udsnittet til køleren i fronten på en Commodore... og så har Commodore'rne kraftigere for/bagtøj. Men selve karrosserne skulle være ens.... så vidt jeg ved! Alligevel er der 100 nm's forskel.
M.h.t. Manta A Turbo : Opel overvejede at bygge en Manta A med turbo og fik bygget en håndfuld sammen med det tyske firma May. De havde 140 hk. Der blev lavet tests med dem til Auto, Motor Und Sport bl.a. men Opel fik kolde fødder, specielt da de ikke var såååe meget hurtigere end en standard 1,9s og de var dyrere at køre i og producere. Desværre blev de så vidt vides alle tilbagekaldt og destrueret.
Det engelske Broadspeed byggede så 28 turbomodeller baseret på den lavkomprimerede USA version af 1,9 motoren. Den motor har 156 hk. Og af dem er det også kun en håndfuld der har overlevet.
Manta A TE2800 er ombygget af Transeurop Engineering i Belgien, med en 2,8 Commodore GS motor. Man ville oprindeligt have brugt GS/E motoren men GS motoren var nemmere at indstille til forskellige forureingskrav mente man. Tilfældigvis har 2,8 GS motoren også kun lige knap 220 NM, hvilket er "grænsen" for en Manta A karrosse... om det så er for at kunne overholde grænsen eller fordi man aldrig har fået godkendt karrossen med mere effekt - da det ikke har været på tale - skal jeg ikke kunne sige.