: 26 apr 2005, 23:48
Hmm.. De 20% er vel af hensyn til T&S - Jeg mener ikke det har noget som helst at gøre med SBI.. I princippet er alt tuning på nyere motorer vel nærmest ulovligt..
Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
http://powerforum.dk/
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:I princippet er alt tuning på nyere motorer vel nærmest ulovligt..
Carsten 205 GTI 1,9 T skrev:Hmm.. De 20% er vel af hensyn til T&S - Jeg mener ikke det har noget som helst at gøre med SBI.. I princippet er alt tuning på nyere motorer vel nærmest ulovligt..
Nutidens motorer er fyldt med elektronik og derfor er det muligt at gøre dem ekstra kraftfulde ved at ændre dem elektronisk. Det gør bilen ekstra hurtig at køre, men til gengæld mister man også reklamationsretten – og måske mere end det. Derfor skal du tænke dig godt om først.
Kravene til mindre forbrug og mindre forurening står øverst på ”ønskelisten”, hvorfor dagens biler alle er styret af elektronik. Dette gør sig gældende for både benzin og dieselbiler. Og fabrikkerne bruger milliarder af kroner i udvikling for at sikre at begge krav tilgodeses optimalt, samtidig med at motorernes holdbarhed og levetid udbygges.
Reklamationsretten bortfalder
For hver hestekraft der trækkes ud over standard, stiger belastnings- og temperaturpåvirkningerne voldsomt i bilens drivlinie etc. På samme måde påvirkes levetiden tilsvarende i negativ retning, hvorfor reklamationsretten naturligvis bortfalder. Dertil skal det nævnes, at ændringer i bilens motorstyring bliver lagret i motorstyreboksens hukommelse og ved tvivl kan Peugeots laboratorium afgøre sagen.
Nummerpladerne er i fare
Som nævnt bruger bilfabrikkerne milliarder af kroner på at sikre et lavt forbrug, lav forurening og lang levetid. Det er disse ting bilerne er standardtypegodkendt efter, og dermed er det garantien for at de lever op til lovens krav.
Det er en balance at opfylde de strenge forureningskrav, og ”pilles” der blot en smule i tændingen eller indsprøjtningen, går det galt. Bilen opfylder ikke længere standardtypegodkendelsen og med det lovens krav. Dermed er nummerpladerne i fare hvis politiet skulle få lyst til at kigge nærmere på bilen.
Det er sjovt at få mere kraft ud af motoren, og det er muligt, men det er på helt eget ansvar, og konsekvenserne er så store at det må frarådes på det kraftigste!