Side 20 af 27
: 08 dec 2010, 22:13
af Havneren
natmekanikeren skrev:Tør godt komme med det første gæt
I teorien vil
Rul 3 vil vise mere end 1, da indflydelse fra motorens indre enerti vil være elimineret
Rul 3 vil vise mindre end 2, da der vil være mere varmeudvikling i dæk og transmission = energi der aldrig vil komme ned i rullerne
Den nemmeste måde at finde ud af om en motors enerti har målbar betydning på en effektmåling,er nok at afprøve det i en motorbænk,her kunne vi måske få HDS trim på banen
Otto
Rul 3 > rul 1 ikke bare pga. motorens enerti, men også hele driveline og hjul. Det kunne være interessant at måle - Ikke at det kan bruges til ret meget dog...
Gad vide hvor meget effekt den samme motor laver i frigear med fuldgas mellem 1000 - 6000 rpm? 0 hk?
: 09 dec 2010, 07:31
af lqs
havne/nimbusmanden har ret!
større(tungere) hjul gør en væsentlig forskel på en måling på et enertifelt. det har mange prøvet, så selvfølgelig er det hele drivliniens enerti, dvs alt fra foreste remskive til trækkende dæks enerti der skal tages højde for.
at der så sidder en gearkasse efter svinghjulet... med forskellige gear, betyder vel blot, at der skal tages højde for dette også?
men hvordan??
MVH søren
: 19 dec 2010, 11:32
af Bufas
Med hensyn til test af rullefelter ville en EL bil så ikke være optimal?
Den er ligeglad med lufttemperatur og fugtighed og mange andre variabler. P=UxI. Er der forskel på volt eller ampere fra måling til måling, så vil det være muligt at regne differencen ud.
: 19 dec 2010, 12:13
af lqs
elmotor... ja det er da sikkert muligt at regne på hvordan man tager hensyn til volt og amp.... men der findes vel ikke en (inden for rulleverdenen) verdensomspændende anerkendt norm for dette?
nu bestå bilen jo heller ikke kun af en motor. de elmotorer jeg kender til, der sider i div elbiler altså. har et helt anerledes momentforløb end end forbrændings bil motor. men det kunne da være sjovt at se en rulning på en elbil. det kunne være rigtigt sjovt at se ti! altså ti udført lige efter hinanden.
MVH søren
: 21 dec 2010, 02:42
af natmekanikeren
Da jeg har målt en enkelt elbil får i den lige her,målingen er vist i programmets absolut højeste opløsning,altså det mest deltajerede der kan lade sig gøre at vise, det er vist i forhold til kmt. da det ikke var muigt at taste rpm., og derfor heller ikke angivelse af NM, men dog vist med momentforløbet, og nej jeg kender ikke fabriksopgivelsen på motorens effekt
har et projet i gang ,hvor der bygges udstyr så der kan logges både volt og ampere fra en elbil ,direkte i dynometprogramme,hvis dette lykkedes lægger jeg resultaterne op her
Af det der er skrevet siden jeg lavede ratioslipforsøget har jeg følgendene kommentarer
CIT - du er hurtig til at konkludere
de 1-2 % du ser på mine udskrifter hvor ser du dem,og de 5% på en momentstærk bil, er det gætteri eller har du noget der kan dokumentere det
De små forskelle du ser på kurverne,tror jeg har med at gøre at på trækhjulet er der en sensor med 60 signaler pr. hjulomdrejning, mod feltets 360,og en hjulomkreds på 163 cm, mod feltets 100,så meget stor forskel på antal af signaler,plus indflydelse af hjulrystelser,og egensvingninger i forhold til hjulomdr.,og programmets evne til at lave nogle sammenlignenlige kurver,med disse signalforskelligheder,det var det der var meget tricki og tidskrævendene
Tunge og lette hjul på et inerti felt, har ingen indflydlse på måleresutatet,forudsat der måles i samme gear,da den energi der går til at acc. hjulet kommer retur på nedløbet,er der en PP bruger der har et sæt lette standardhjul, og et sæt store tunge hjul, er jeg villig til at lave et forsøg,og der kunne samtidigt laves et forsøg der viste om forskellig hjulvægt havde stor indflydelse på måle resultat mellem gearene
Ratioslip på en 500 hk bil med same trædeflade som testbilen ,en citren AX
tror jeg ikke vi ser,da jeg adrig har set en powerbil på 145X13 dæk,men er der en der har sådan en powerbil,gentager jeg gerne ratioslipforsøget
Kontakt mig på 64823804,hvis der er nogen der vil lægge bil til ovenævnte,og vi kan gøre det mellem jul og nytår
Der har i denne tråd også været skrevet om udlæsning af atmosfæretryk
I sidste uge udlæste jeg en nissan Xtrail til 1036 mb.- mit barometer,og DMI vejrstation viste 1029,så dem af jer der aldig har udlæst over 1000 mb, må jo enten lave biler når det kun er dårligt vejr, eller have ,fejl på jeres udstyr, eller de sensorer i udlæser,er det ikke noget i har studset over når i fejlsøger eller programere motorsyringer??????
Otto
: 21 dec 2010, 03:02
af natmekanikeren
desværre et par fejl i mit indlæg
Feltete rulleomkreds er 122 cm
500 hk testbil skal selvfølgelig ikke være med 145X 13 ,bare hvad der er monteret på den
Otto
: 21 dec 2010, 09:52
af Bufas
Jeg ligger inde med nogle 13" fælge med 145 eller 155 dæk og 10x17 med noget 235dæk så vidt jeg husker. Der er væsentlig forskel i vægten på dem. Dog har jeg ingen planer om en tur til fyn mellem jul og nytår. Dog er der så en væsentlig forskel i rulleomkredsen på dem. Men jeg har også nogle 14" som ikke er alt for langt fra 17"erne. Men der er nok stadig en væsentlig vægtforskel.
: 21 dec 2010, 09:55
af Bufas
lqs skrev:elmotor... ja det er da sikkert muligt at regne på hvordan man tager hensyn til volt og amp.... men der findes vel ikke en (inden for rulleverdenen) verdensomspændende anerkendt norm for dette?
nu bestå bilen jo heller ikke kun af en motor. de elmotorer jeg kender til, der sider i div elbiler altså. har et helt anerledes momentforløb end end forbrændings bil motor. men det kunne da være sjovt at se en rulning på en elbil. det kunne være rigtigt sjovt at se ti! altså ti udført lige efter hinanden.
MVH søren
Ja momentforløbet er meget anderledes. Men min tanke var netop 10 rulninger. Jeg har en ide om at den er mere konstant end en forbrændingsmotor da der ikke er så mange faktorer der spiller ind. Det allerbedste ville være en uden nogen form for styring, bare et batteri, kontaktsæt og motor. Så bliver den ikke begrænset af elektronik som kan gøre at målingerne ikke er ens.
: 21 dec 2010, 11:27
af lqs
temperaturen vil have ret stor inflydelse. både elmotorens og battetriernes temperatur.
ang. de tunge vs lette hjul. så er der jo ikke nogen tvivl om at de tunge stjæler hjulhk. om de så kommer tilbage allesammen på nedløbet?
kunne være rigtigt spændende at se.
MVH søren
: 24 dec 2010, 10:04
af Jesper H
http://www.youtube.com/watch?v=OsmR3F6QMG8& en test hvor de skifter 345 brede 19 tommer hjul ud med 255 standard M3 hjul og måler 20 rwhp mere
