Effektmåling på den rigtige måde.
Redaktør: Moderatorer
-
CIT
- Junior Medlem
- Indlæg: 60
- Tilmeldt: 31 okt 2005, 21:37
Otto
De acc tider du har givet er det et gennemsnit?
Det er ikke så nemt at regne motorinertien ud, da jeg ikke kender fordelingen af inertien mellem ruller, drivlinie og motor.
Hvis du laver nogle prøverul igen kunne du så ikke prøve at logge oprul og nedrul hver for sig, det kan være vi kan se noget ud fra det. Gerne i KW.
Jeg skal også bruge information om hvilken inerti rullefeltet regner med. Det må være et fast tal du taster ind.
Der er måske også tastet et fast tab ind?
De acc tider du har givet er det et gennemsnit?
Det er ikke så nemt at regne motorinertien ud, da jeg ikke kender fordelingen af inertien mellem ruller, drivlinie og motor.
Hvis du laver nogle prøverul igen kunne du så ikke prøve at logge oprul og nedrul hver for sig, det kan være vi kan se noget ud fra det. Gerne i KW.
Jeg skal også bruge information om hvilken inerti rullefeltet regner med. Det må være et fast tal du taster ind.
Der er måske også tastet et fast tab ind?
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
Cit
acc. tiderne er det hvor den trækker mest i de forskellige gear.kan desværre ikke printe det,måske det kan lade sig gøre at plotte det manuelt i forhold ti motorens rpm. men det har jeg ikke tid til
At motorens enerti ikke er nem ved jeg,svinghjulet er nemt nok da det jo både kan måles og vejes,resten af svingmassen i motoren er jo nok et stærre regnestykke
De % du nævner om slipratio i de forskellige gear,hvor har du dem fra,er det teori,, har du selv praktisk erfaring ,med at rulle biler ,mine ruller er rolleteret, så det kører faktisk med tandindgreb,og har målt mange power biler ,hvor jeg trækker over 1G, altså mere end 10 m/s2
Otto
acc. tiderne er det hvor den trækker mest i de forskellige gear.kan desværre ikke printe det,måske det kan lade sig gøre at plotte det manuelt i forhold ti motorens rpm. men det har jeg ikke tid til
At motorens enerti ikke er nem ved jeg,svinghjulet er nemt nok da det jo både kan måles og vejes,resten af svingmassen i motoren er jo nok et stærre regnestykke
De % du nævner om slipratio i de forskellige gear,hvor har du dem fra,er det teori,, har du selv praktisk erfaring ,med at rulle biler ,mine ruller er rolleteret, så det kører faktisk med tandindgreb,og har målt mange power biler ,hvor jeg trækker over 1G, altså mere end 10 m/s2
Otto
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
Så lykkedes det at få rullet, hvor der logges signaler fra rullefeltet og trækhjulet samtdigt,det har været en del tricki og tidskrævendene
Testbilen er firmaets direktionsvogn,en citroen AX opgivet til 75 hk
det jeg har lagt ud er
1-formlerne for hvordan rullefeltet udregner effekt,altså ukorrigeret udregninger,ud fra hvor hvor lang tid det tager at acc. rullerne og hvor lang tid det tager at de løber ned igen,simpel matematik og fysik,og intet andet
2-forskel på nedløbet med en iskold gearkase og dæk, og en meget varm gearkase efter ca 20 rul
3-måleforskel 2-3-4 gear ,kørt til begrænser med hurtige gearskift
4-2. gear hvor der logges på både ruller og trækhjul
5-3. gear hvor der logges på både trækhjul og ruller
Min konklussion er nok at ratioslip ,nok ikke har indflydese på måleforskelle imellem de forskellige gear,og at dæk og gearkasse temp. nok ikke har noget at betyde for det endelige måleresultat
Testbilen er firmaets direktionsvogn,en citroen AX opgivet til 75 hk
det jeg har lagt ud er
1-formlerne for hvordan rullefeltet udregner effekt,altså ukorrigeret udregninger,ud fra hvor hvor lang tid det tager at acc. rullerne og hvor lang tid det tager at de løber ned igen,simpel matematik og fysik,og intet andet
2-forskel på nedløbet med en iskold gearkase og dæk, og en meget varm gearkase efter ca 20 rul
3-måleforskel 2-3-4 gear ,kørt til begrænser med hurtige gearskift
4-2. gear hvor der logges på både ruller og trækhjul
5-3. gear hvor der logges på både trækhjul og ruller
Min konklussion er nok at ratioslip ,nok ikke har indflydese på måleforskelle imellem de forskellige gear,og at dæk og gearkasse temp. nok ikke har noget at betyde for det endelige måleresultat
- Vedhæftede filer
-
- 5-- 3. gear.jpg (103.45 KiB) Vist 3214 gange
-
- 4- 2. gear.jpg (106.43 KiB) Vist 3219 gange
-
- 3-gearskift.jpg (103.64 KiB) Vist 3222 gange
-
- 2-nedøb.jpg (107.54 KiB) Vist 3230 gange
-
- 1-FORMEL.jpg (49.21 KiB) Vist 3214 gange
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
natmekanikeren skrev:Min konklussion er nok at ratioslip ,nok ikke har indflydese på måleforskelle imellem de forskellige gear,og at dæk og gearkasse temp. nok ikke har noget at betyde for det endelige måleresultat
Det burde være momentafhængigt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
CIT
- Junior Medlem
- Indlæg: 60
- Tilmeldt: 31 okt 2005, 21:37
Otto
Det er kanon du gider at rulle, bare for at teste.
Jeg vil give dig ret i at slipratio på direktionsbiler ikke er noget vi behøver at regne særligt meget på. Vi holder os vist inden for 1-2% og vi skal nok rimeligt langt op i moment før det bliver over 5%.
Har du tallene som en fil, så burde det være til at lave nogle beregninger på resten.
Det er kanon du gider at rulle, bare for at teste.
Jeg vil give dig ret i at slipratio på direktionsbiler ikke er noget vi behøver at regne særligt meget på. Vi holder os vist inden for 1-2% og vi skal nok rimeligt langt op i moment før det bliver over 5%.
Har du tallene som en fil, så burde det være til at lave nogle beregninger på resten.
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00
Nu har jeg godt nok ikke lige fået læst tråden, men det kunne være interessant at lave følgende eksperiment på en IKKE-turbobil.
Måling 1
Effektmåling fra 1000 rpm til 6000 rpm i 2 gear:
- Effektmåling foretages uden bremse på feltet og altså kun med enerti.
- Det tages tid på målingen i opruldningsfasen.
Måling 2
Effektmåling fra 1000 rpm til 6000 rpm i 5 gear:
- Effektmåling foretages uden bremse på feltet og altså kun med enerti.
- Det tages tid på målingen i opruldningsfasen.
Måling 3
Effektmåling fra 1000 rpm til 6000 rpm i 2 gear:
- Effektmåling foretages MED bremse på feltet justeret til en sådan modstand at tiden i opruldningsfasen er den samme som tiden målt ved "Måling 2".
- Det tages tid på målingen i opruldningsfasen.
Skal der gæt på bordet, hvad måling 3 viser i forhold til måling 1 og 2? I en ideel verden lyder det som et simpelt eksperiment - Det er det nødvendigvis ikke helt i virkeligheden dog da rulningen bør foretages på samme felt, men både involverer ren enertimåling og bremset måling.
Mvh Chr
Måling 1
Effektmåling fra 1000 rpm til 6000 rpm i 2 gear:
- Effektmåling foretages uden bremse på feltet og altså kun med enerti.
- Det tages tid på målingen i opruldningsfasen.
Måling 2
Effektmåling fra 1000 rpm til 6000 rpm i 5 gear:
- Effektmåling foretages uden bremse på feltet og altså kun med enerti.
- Det tages tid på målingen i opruldningsfasen.
Måling 3
Effektmåling fra 1000 rpm til 6000 rpm i 2 gear:
- Effektmåling foretages MED bremse på feltet justeret til en sådan modstand at tiden i opruldningsfasen er den samme som tiden målt ved "Måling 2".
- Det tages tid på målingen i opruldningsfasen.
Skal der gæt på bordet, hvad måling 3 viser i forhold til måling 1 og 2? I en ideel verden lyder det som et simpelt eksperiment - Det er det nødvendigvis ikke helt i virkeligheden dog da rulningen bør foretages på samme felt, men både involverer ren enertimåling og bremset måling.
Mvh Chr
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
Tør godt komme med det første gæt
I teorien vil
Rul 3 vil vise mere end 1, da indflydelse fra motorens indre enerti vil være elimineret
Rul 3 vil vise mindre end 2, da der vil være mere varmeudvikling i dæk og transmission = energi der aldrig vil komme ned i rullerne
Den nemmeste måde at finde ud af om en motors enerti har målbar betydning på en effektmåling,er nok at afprøve det i en motorbænk,her kunne vi måske få HDS trim på banen
Otto
I teorien vil
Rul 3 vil vise mere end 1, da indflydelse fra motorens indre enerti vil være elimineret
Rul 3 vil vise mindre end 2, da der vil være mere varmeudvikling i dæk og transmission = energi der aldrig vil komme ned i rullerne
Den nemmeste måde at finde ud af om en motors enerti har målbar betydning på en effektmåling,er nok at afprøve det i en motorbænk,her kunne vi måske få HDS trim på banen
Otto
-
Gummispoiler
- Medlem
- Indlæg: 204
- Tilmeldt: 16 okt 2003, 16:37
- Geografisk sted: Roskilde
- Kontakt:
Jeg har lige et lille spørgsmål til rulning, siden jeg ikke har været med til en endnu.
Får biler der rulles, lov til at varme lidt op før rulning (evt. bare i tomgang), eller er det direkte med "kold motor"??
Spørger bare fordi vi nu afligevel er ved emnet.
Får biler der rulles, lov til at varme lidt op før rulning (evt. bare i tomgang), eller er det direkte med "kold motor"??
Spørger bare fordi vi nu afligevel er ved emnet.
MVH Niels P.
FP-DE 1,8 16v
"I need your boots, your hat and your Unicycle!"
FP-DE 1,8 16v
"I need your boots, your hat and your Unicycle!"
-
Havneren
- Mester Medlem
- Indlæg: 2671
- Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00