Effektmåling på den rigtige måde.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
CIT
Junior Medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31 okt 2005, 21:37

#171 Indlæg af CIT »

Otto

Inerti er = masse og det ændrer sig ikke uanset om den kører 1000 rpm eller 6000 rpm. Det du snakker om er accelerationen af den faste inerti og det er jo det du måler på rullefeltet og regner resten ud fra.

Jeg mener ikke du har hjulspind på feltet. Slip ratio er det naturlige slip der er i alle dæk i forhold til belastning (Se eksempel vedhæftet). Nedruls målingen skulle kompensere, men den regner nok kun +max mod -max, så der kan være en del variation i løbet af hele målingen der ikke kompenserers for.
Det er dét jeg mener rullefeltet regner forkert i lave gear, og derfor giver en for lav måling. I 4. gear er der ingen problemer da der ikke er ret meget variation i slip ratio og derfor er oprul minus nedrul så tæt på korrekt måling det kan være.
Vedhæftede filer
Slip ratio eksempel
Slip ratio eksempel
ctsrcurve.gif (4.71 KiB) Vist 2702 gange
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#172 Indlæg af natmekanikeren »

CTI

at inertien ikke ændrer sig uanset rpm. er vi ikke uenige om, men den energi der skal til at acc. motorens masse på enten 5 eller 20 sek. er altså forskellig,og som du selv skriver det er det jeg måler på rullerne,men det, det koster at acc. motorens svingmasse får jeg aldrig ned på rullerne,og heller ikke på nedløbet da motoren jo bliver koblet ud

jeg kan jo spørge på en anden måde,mener du at der bruges den samme effekt på at acc, et svinghjul uanset om det tager 5 eller 20 sek. om at få det op på de samme rpm.


Den med slip ratio ,forstår jeg ikke,måske du kan forklare mig hvad der rent faktisk sker/betyder,hvis det ikke er slip på rullerne

Otto
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#173 Indlæg af lqs »

OTTO... er det kommet så langt at du drikker flere dage i træk?
eller er det bare mig der går fri af alle julens glæder?
MVH søren
ps. hvis der er en slaglængde på 80mm, kører center af sølen/centrum af plejleje også 80mm. dvs en cirkel på 80mm eller en diameter på 80mm.
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#174 Indlæg af natmekanikeren »

Søren
Ja nu er jeg blevet ædru,og ser ikke mere dobbelt,så du har da ret,du har altså været dørmand uden snaps,så det har da endnu mere indflydelse på motorens indre inerti

Otto
CIT
Junior Medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31 okt 2005, 21:37

#175 Indlæg af CIT »

Otto

Du har ret i at energien der skal bruges af motoren er højere i 2. gear, men inertien er den samme.
Det er den samlede inerti i hele drivlinien + ruller der tager forskellige tid at accellere op og ændrer masse pga gearing.
Du gearer jo den vægt motoren skal trække ned i 2. gear i forhold til 4. gear.

Så hvis 4. gear har 300kg inerti så har 3. gear 225kg og 2. gear kun 150kg (300kg*4.gear/2.gear) at accellere op, pga gearingen. Så acc formlen Kraft=masse*acc siger at der mellem 2. og 4. gear enten skal bruges dobbelt så meget kraft (Har vi ikke da motoren kun kan yde 150NM) eller 4 gange så meget tid til at komme op i de samme omdrejninger. (Tiden er 4dobbelt fordi acc hedder m/s'2)
Sjovt nok er acc tiden i 4. gear 19sek divideret med 2.gear 4,7sek =4.
Regner vi motor alene så bruger den dobbelt så meget kraft til acc. i 2.gear og det kan da godt være det betyder meget i en 150NM motor men når nu acc tiderne passer så godt tvivler jeg på det er forklaringen på den store fejlvisning.

Slip ratio:
Det er som sådan slip på rullerne, men ikke hjulspind. Når du kalibrere rullefeltet med 3000rpm så har du stort set ingen slip ratio. Men når du ruller med fuld gas vil jeg tro du har 10-15% i 2. og 5-10% i 3. og 0-5% i 4. Det er jo selvfølgelig afhængig af friktionen hvor stor slip ratioen rent faktisk er. Så du kunne have en meget størrer slip ratio. Det kan du kun se hvis du måler hjul rpm mod rulle rpm.
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#176 Indlæg af natmekanikeren »

CIT

det er da godt at der kan regnes lidt på om motorens inerti ,har indflydelse på måleforskelle mellem gearene

Du får lige lidt flere måledata

m/s2 målt i

4 gear 2,75
3 3,6
2 4,85

Otto
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#177 Indlæg af lqs »

OTTO kan du ikke lægge gearingerne på fru knudsens bil ind?
så må det være nemmere at se, hvor meget slip der egentlig er i de små gear.
MVH søren
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#178 Indlæg af natmekanikeren »

jeg starter forfra,hvor jeg logger på både hjul og ruller,men lige nu har jeg travlt med at skovle 85 årige pensionister fri af sneen,de har fået den sindsyge ide at det lige netop er i snestorm,at de skal på værksted,for at få kontrolleret frostvædske og dæktryk

Otto
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#179 Indlæg af lqs »

vil det sige det er din egen bil du laver?
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#180 Indlæg af Mads B (dk) »

hehe
Billede
Besvar