Effektmåling på den rigtige måde.
Redaktør: Moderatorer
-
CIT
- Junior Medlem
- Indlæg: 60
- Tilmeldt: 31 okt 2005, 21:37
Otto
Inerti er = masse og det ændrer sig ikke uanset om den kører 1000 rpm eller 6000 rpm. Det du snakker om er accelerationen af den faste inerti og det er jo det du måler på rullefeltet og regner resten ud fra.
Jeg mener ikke du har hjulspind på feltet. Slip ratio er det naturlige slip der er i alle dæk i forhold til belastning (Se eksempel vedhæftet). Nedruls målingen skulle kompensere, men den regner nok kun +max mod -max, så der kan være en del variation i løbet af hele målingen der ikke kompenserers for.
Det er dét jeg mener rullefeltet regner forkert i lave gear, og derfor giver en for lav måling. I 4. gear er der ingen problemer da der ikke er ret meget variation i slip ratio og derfor er oprul minus nedrul så tæt på korrekt måling det kan være.
Inerti er = masse og det ændrer sig ikke uanset om den kører 1000 rpm eller 6000 rpm. Det du snakker om er accelerationen af den faste inerti og det er jo det du måler på rullefeltet og regner resten ud fra.
Jeg mener ikke du har hjulspind på feltet. Slip ratio er det naturlige slip der er i alle dæk i forhold til belastning (Se eksempel vedhæftet). Nedruls målingen skulle kompensere, men den regner nok kun +max mod -max, så der kan være en del variation i løbet af hele målingen der ikke kompenserers for.
Det er dét jeg mener rullefeltet regner forkert i lave gear, og derfor giver en for lav måling. I 4. gear er der ingen problemer da der ikke er ret meget variation i slip ratio og derfor er oprul minus nedrul så tæt på korrekt måling det kan være.
- Vedhæftede filer
-
- Slip ratio eksempel
- ctsrcurve.gif (4.71 KiB) Vist 2702 gange
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
CTI
at inertien ikke ændrer sig uanset rpm. er vi ikke uenige om, men den energi der skal til at acc. motorens masse på enten 5 eller 20 sek. er altså forskellig,og som du selv skriver det er det jeg måler på rullerne,men det, det koster at acc. motorens svingmasse får jeg aldrig ned på rullerne,og heller ikke på nedløbet da motoren jo bliver koblet ud
jeg kan jo spørge på en anden måde,mener du at der bruges den samme effekt på at acc, et svinghjul uanset om det tager 5 eller 20 sek. om at få det op på de samme rpm.
Den med slip ratio ,forstår jeg ikke,måske du kan forklare mig hvad der rent faktisk sker/betyder,hvis det ikke er slip på rullerne
Otto
at inertien ikke ændrer sig uanset rpm. er vi ikke uenige om, men den energi der skal til at acc. motorens masse på enten 5 eller 20 sek. er altså forskellig,og som du selv skriver det er det jeg måler på rullerne,men det, det koster at acc. motorens svingmasse får jeg aldrig ned på rullerne,og heller ikke på nedløbet da motoren jo bliver koblet ud
jeg kan jo spørge på en anden måde,mener du at der bruges den samme effekt på at acc, et svinghjul uanset om det tager 5 eller 20 sek. om at få det op på de samme rpm.
Den med slip ratio ,forstår jeg ikke,måske du kan forklare mig hvad der rent faktisk sker/betyder,hvis det ikke er slip på rullerne
Otto
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
-
CIT
- Junior Medlem
- Indlæg: 60
- Tilmeldt: 31 okt 2005, 21:37
Otto
Du har ret i at energien der skal bruges af motoren er højere i 2. gear, men inertien er den samme.
Det er den samlede inerti i hele drivlinien + ruller der tager forskellige tid at accellere op og ændrer masse pga gearing.
Du gearer jo den vægt motoren skal trække ned i 2. gear i forhold til 4. gear.
Så hvis 4. gear har 300kg inerti så har 3. gear 225kg og 2. gear kun 150kg (300kg*4.gear/2.gear) at accellere op, pga gearingen. Så acc formlen Kraft=masse*acc siger at der mellem 2. og 4. gear enten skal bruges dobbelt så meget kraft (Har vi ikke da motoren kun kan yde 150NM) eller 4 gange så meget tid til at komme op i de samme omdrejninger. (Tiden er 4dobbelt fordi acc hedder m/s'2)
Sjovt nok er acc tiden i 4. gear 19sek divideret med 2.gear 4,7sek =4.
Regner vi motor alene så bruger den dobbelt så meget kraft til acc. i 2.gear og det kan da godt være det betyder meget i en 150NM motor men når nu acc tiderne passer så godt tvivler jeg på det er forklaringen på den store fejlvisning.
Slip ratio:
Det er som sådan slip på rullerne, men ikke hjulspind. Når du kalibrere rullefeltet med 3000rpm så har du stort set ingen slip ratio. Men når du ruller med fuld gas vil jeg tro du har 10-15% i 2. og 5-10% i 3. og 0-5% i 4. Det er jo selvfølgelig afhængig af friktionen hvor stor slip ratioen rent faktisk er. Så du kunne have en meget størrer slip ratio. Det kan du kun se hvis du måler hjul rpm mod rulle rpm.
Du har ret i at energien der skal bruges af motoren er højere i 2. gear, men inertien er den samme.
Det er den samlede inerti i hele drivlinien + ruller der tager forskellige tid at accellere op og ændrer masse pga gearing.
Du gearer jo den vægt motoren skal trække ned i 2. gear i forhold til 4. gear.
Så hvis 4. gear har 300kg inerti så har 3. gear 225kg og 2. gear kun 150kg (300kg*4.gear/2.gear) at accellere op, pga gearingen. Så acc formlen Kraft=masse*acc siger at der mellem 2. og 4. gear enten skal bruges dobbelt så meget kraft (Har vi ikke da motoren kun kan yde 150NM) eller 4 gange så meget tid til at komme op i de samme omdrejninger. (Tiden er 4dobbelt fordi acc hedder m/s'2)
Sjovt nok er acc tiden i 4. gear 19sek divideret med 2.gear 4,7sek =4.
Regner vi motor alene så bruger den dobbelt så meget kraft til acc. i 2.gear og det kan da godt være det betyder meget i en 150NM motor men når nu acc tiderne passer så godt tvivler jeg på det er forklaringen på den store fejlvisning.
Slip ratio:
Det er som sådan slip på rullerne, men ikke hjulspind. Når du kalibrere rullefeltet med 3000rpm så har du stort set ingen slip ratio. Men når du ruller med fuld gas vil jeg tro du har 10-15% i 2. og 5-10% i 3. og 0-5% i 4. Det er jo selvfølgelig afhængig af friktionen hvor stor slip ratioen rent faktisk er. Så du kunne have en meget størrer slip ratio. Det kan du kun se hvis du måler hjul rpm mod rulle rpm.
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
-
Mads B (dk)
- Mester Medlem
- Indlæg: 1402
- Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
- Geografisk sted: Fredericia
- Kontakt:
