Effektmåling på den rigtige måde.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#141 Indlæg af natmekanikeren »

CIT
jo disse målinger er gyldige

Hvis du kender programmet korrekt,vil du selvfølgelig vide at når du lægger målinger oven i hinanden,vil der på udskriften,kun stå rulledata,fra den første/øverste rulning,udregningen af efterfølgendene rulninger er stadig rigtig

Otto
CIT
Junior Medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 31 okt 2005, 21:37

#142 Indlæg af CIT »

Otto

Kan du lave en graf ligesom som denne her
Billede
Hvor hp, motor nm og hjul nm er plottet mod hastighed?
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#143 Indlæg af natmekanikeren »

Nej

Otto
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#144 Indlæg af natmekanikeren »

3 målinger lagt oven i hinanden,derefter enkeltvis,selvfølgelig har jeg aftastet rpm. i hvert enkelt gear,ingen problem i at lægge dem oven i hinanden,bortset fra der kun er vejr og udvekslingsdata fra den ene måling

Otto
Vedhæftede filer
4-gear.jpg
4-gear.jpg (96.02 KiB) Vist 2789 gange
3-gear.jpg
3-gear.jpg (94.57 KiB) Vist 2806 gange
2-gear.jpg
2-gear.jpg (93.62 KiB) Vist 2805 gange
2-3-4-gear.jpg
2-3-4-gear.jpg (104.07 KiB) Vist 2855 gange
efterz
Mester Medlem
Indlæg: 601
Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Kontakt:

#145 Indlæg af efterz »

Sjovt at der er så stor forskel på en N/A bil i forskellige gear.
Jeg kunne forstå hvis det var en grum turbo bil, der ikke oplåede fuld ladetryk i de lave gear grundet for lidt belastning.

Gad vide om forskellen skyldes effekttabet i dækkenes hastighed under nedrul? Denne burde jo være det samme under oprul, men noget kunne tyde på, at det ikke er tilfældet?

Forudsat at dyno-programmet regner rigtigt, naturligvis...
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#146 Indlæg af HenrikGM »

Forskellen i de forskellige gear kan kun skyldes tab eller målemetode.

Tabet kan være delt op på mange steder, men det må være stærkt hastighedsafhængigt.
Eftersom tab er varmeudvikling, så må der være et sted i transmissionen mellem motor og rulle der æder al den effekt.

Målemetode kan være at motoren accelererer så hurtigt i de små gear at det giver en fejl i sig selv(ikke nødvendigvist en forkert måling). Hvis sidstnævnte er rigtigt må det være ret konstant og der skal være en definerbar sammenhæng til rpm/sek der bliver accelereret med.

Dette emne kunne være rigtigt sjovt at snuse nærmere i.

Uanset hvorfor, så er det vigtige at målingerne er reproducerbare, så kan man principielt være lidt ligeglqad med hvorfor der er forskel, men hvis man gerne vil vide hvorfor, så bliver det mere sjovt....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

#147 Indlæg af dykkerdahl »

Kan kold olie i transmissionen være en medvirkende årsag.
Måske motoren bare har gået i tomgang under opvarmning.
Nissan 200sx
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#148 Indlæg af K-FINN »

Kan det ikke også være fordi rulningen er for kort tid, i forhold til antal beregninger i sec.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#149 Indlæg af lqs »

dykkerdahl skrev:Kan kold olie i transmissionen være en medvirkende årsag.
Måske motoren bare har gået i tomgang under opvarmning.

det er efter min mening, slet ikke forklaringen.
MVH søren
natmekanikeren
Medlem
Indlæg: 217
Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25

#150 Indlæg af natmekanikeren »

På de rulninger jeg har lagt ud indtil nu ,er det med en omdr.senser med 180 signaler pr. rulleomdrejning,altså et signal for hver 2 grader rullen bevæger sig,disse signaler opsamles og beregnes 10 gange pr sekund
Escorten målt i 3. gear har på udkoblingsøjeblikket fået total 108112 signaler,og på det sidste sekund ca.15000 signaler,og det sidste 1/10 sekund 1535 signaler,så nej jeg tror ikke jeres biler kan overhale elektronikken
kører nu med en sensor med 360 signaler,og har en liggendene der har 1250 signaler,der skal afprøves en dag

den med den kolde olie finder jeg ud af ,da jeg jo nok har nogle målinger liggendene hvor der er lavet mange rul i træk, det er jo så blot at sammenligne rullemodstand på 1. og sidste rul

Udskrifter hvor der kan ses acc. målt som meter/sek ,kan jeg også lave

Otto
Besvar