Effektmåling på den rigtige måde.
Redaktør: Moderatorer
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
3 målinger lagt oven i hinanden,derefter enkeltvis,selvfølgelig har jeg aftastet rpm. i hvert enkelt gear,ingen problem i at lægge dem oven i hinanden,bortset fra der kun er vejr og udvekslingsdata fra den ene måling
Otto
Otto
- Vedhæftede filer
-
- 4-gear.jpg (96.02 KiB) Vist 2789 gange
-
- 3-gear.jpg (94.57 KiB) Vist 2806 gange
-
- 2-gear.jpg (93.62 KiB) Vist 2805 gange
-
- 2-3-4-gear.jpg (104.07 KiB) Vist 2855 gange
-
efterz
- Mester Medlem
- Indlæg: 601
- Tilmeldt: 11 apr 2006, 11:15
- Geografisk sted: Herning, Midtjylland
- Kontakt:
Sjovt at der er så stor forskel på en N/A bil i forskellige gear.
Jeg kunne forstå hvis det var en grum turbo bil, der ikke oplåede fuld ladetryk i de lave gear grundet for lidt belastning.
Gad vide om forskellen skyldes effekttabet i dækkenes hastighed under nedrul? Denne burde jo være det samme under oprul, men noget kunne tyde på, at det ikke er tilfældet?
Forudsat at dyno-programmet regner rigtigt, naturligvis...
Jeg kunne forstå hvis det var en grum turbo bil, der ikke oplåede fuld ladetryk i de lave gear grundet for lidt belastning.
Gad vide om forskellen skyldes effekttabet i dækkenes hastighed under nedrul? Denne burde jo være det samme under oprul, men noget kunne tyde på, at det ikke er tilfældet?
Forudsat at dyno-programmet regner rigtigt, naturligvis...
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Forskellen i de forskellige gear kan kun skyldes tab eller målemetode.
Tabet kan være delt op på mange steder, men det må være stærkt hastighedsafhængigt.
Eftersom tab er varmeudvikling, så må der være et sted i transmissionen mellem motor og rulle der æder al den effekt.
Målemetode kan være at motoren accelererer så hurtigt i de små gear at det giver en fejl i sig selv(ikke nødvendigvist en forkert måling). Hvis sidstnævnte er rigtigt må det være ret konstant og der skal være en definerbar sammenhæng til rpm/sek der bliver accelereret med.
Dette emne kunne være rigtigt sjovt at snuse nærmere i.
Uanset hvorfor, så er det vigtige at målingerne er reproducerbare, så kan man principielt være lidt ligeglqad med hvorfor der er forskel, men hvis man gerne vil vide hvorfor, så bliver det mere sjovt....
Tabet kan være delt op på mange steder, men det må være stærkt hastighedsafhængigt.
Eftersom tab er varmeudvikling, så må der være et sted i transmissionen mellem motor og rulle der æder al den effekt.
Målemetode kan være at motoren accelererer så hurtigt i de små gear at det giver en fejl i sig selv(ikke nødvendigvist en forkert måling). Hvis sidstnævnte er rigtigt må det være ret konstant og der skal være en definerbar sammenhæng til rpm/sek der bliver accelereret med.
Dette emne kunne være rigtigt sjovt at snuse nærmere i.
Uanset hvorfor, så er det vigtige at målingerne er reproducerbare, så kan man principielt være lidt ligeglqad med hvorfor der er forskel, men hvis man gerne vil vide hvorfor, så bliver det mere sjovt....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
På de rulninger jeg har lagt ud indtil nu ,er det med en omdr.senser med 180 signaler pr. rulleomdrejning,altså et signal for hver 2 grader rullen bevæger sig,disse signaler opsamles og beregnes 10 gange pr sekund
Escorten målt i 3. gear har på udkoblingsøjeblikket fået total 108112 signaler,og på det sidste sekund ca.15000 signaler,og det sidste 1/10 sekund 1535 signaler,så nej jeg tror ikke jeres biler kan overhale elektronikken
kører nu med en sensor med 360 signaler,og har en liggendene der har 1250 signaler,der skal afprøves en dag
den med den kolde olie finder jeg ud af ,da jeg jo nok har nogle målinger liggendene hvor der er lavet mange rul i træk, det er jo så blot at sammenligne rullemodstand på 1. og sidste rul
Udskrifter hvor der kan ses acc. målt som meter/sek ,kan jeg også lave
Otto
Escorten målt i 3. gear har på udkoblingsøjeblikket fået total 108112 signaler,og på det sidste sekund ca.15000 signaler,og det sidste 1/10 sekund 1535 signaler,så nej jeg tror ikke jeres biler kan overhale elektronikken
kører nu med en sensor med 360 signaler,og har en liggendene der har 1250 signaler,der skal afprøves en dag
den med den kolde olie finder jeg ud af ,da jeg jo nok har nogle målinger liggendene hvor der er lavet mange rul i træk, det er jo så blot at sammenligne rullemodstand på 1. og sidste rul
Udskrifter hvor der kan ses acc. målt som meter/sek ,kan jeg også lave
Otto