indsugnings manifold, fra karb til indsprøjtning

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af HenrikGM »

0-100 skrev:Hej

Havde lavet for stor vedhæftet fil. Det er fixet nu.

Så bedøm selv!

Hilsen D


Den tekst du refererer til er møntet på dobbeltdyse installationer, og det er vist ved at være lidt gammel teknik idag.

Det er vist ikke mange motorer der ikke kan få dyser med stort nok dynamisk arbejdsområde.....
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Mads RR
Medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

#12 Indlæg af Mads RR »

att. 0-100

Ja man skal nemlig vide ......... eller man skal i hvert fald være i stand til finde oplysninger og vurdere om de er gode eller dårlige. At dømme efter filnavnet på din vedhæftede fil, stammer dit citat fra en bog skrevet af Corky Bell i 70'erne. Men ok, du forholder dig ikke kritisk til oplysninger om indsprøjtning i en bog, der udkom første gang i slutningen af 70'erne. DET er nemlig flot gjort syntes jeg. Alle ved jo at udviklingen inden for indsprøjtning var laaaangt længere fremme 70'erene end den er i dag. Kan du i øvrigt give mig et eksempel på en bil/motor, der har denne dysemontering imod flowretning? Som du selv sagde, så er det jo noget om at vide og ikke tro. :roll:

Iøvrigt er du ret god til at modsige dig selv. Du påstår at den omtalte manifold ikke er optimal, fordi du mener at dyserne står for lodret. Samtidig siger du at det kan være en fordel at vende dysen helt om. HALLO! siger jeg bare. Og hvordan kan du vide at en næsten lodret dyse placering ikke er optimal på netop denne motor? Har du lavet flow målinger på den viste manifold/topstykke? Hov, der var den med at vide og ikke tro igen ....... lad mig se, hvor er det nu jeg har hørt det før. :roll:


PS. Den lange næse klæder dig ellers.

Mads RR
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
0-100
Medlem
Indlæg: 163
Tilmeldt: 20 dec 2003, 16:26
Geografisk sted: Storkøbenhavn

#13 Indlæg af 0-100 »

Hvis man nærlæser det jeg skriver, vil det fremgå tydeligt
at jeg refererer fra en bog.

Langt hen af vejen uden at lægge min egen holdning ind i det.
Så kan man forholde sig til det som forfatteren mener.

Men at skrive at jeg har misforstået de forskellige begreber (downstream, upstream) samt påstå at det er mit argument at injector nr. 2 skal vende mod flowretningen får mig op af stolen. En hver kan jo se jeg kun refererer fra en bog.

Jeg undre mig da også dette argument!

De eneste steder jeg lægger min egen holdning frem er da jeg skriver.

1. At Morten godt kan glemme alt om denne omvendte injectorplacering.
2. At den optimale vinkel i flowretningen max. må være 20 grader.

Det med den optimale vinkel tror jeg på! - men nye, bedre argumenter kan dog sagtens flytte min opfattelse af det.

HenrikGM kan måske fortælle noget mere om hvad der er godt eller skidt, da jeg ikke kan se hvilke dele af bogens påstande du mener er forældet.
Du plejer da også at fortælle det på en sober og informativ måde uden at hænge folks indlæg ud.

Fjerner for øvrigt snart billedfilen da jeg ikke vil har tilladelse fra forfatteren om at bringe det.
(bogen er fra 1997, men er sikkert et revideret genoptryk fra en tidligere dato)

Att. Mads RR
Som du kan se er det ikke mine påstande men bogens forfatter!
Måske var jeg lidt grov da jeg skrev det, men da du hurtigt fik gjort mig til skurk blev jeg :evil: .
Ingen hard fellings fra mig.

Hilsen D
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#14 Indlæg af HenrikGM »

0-100 skrev:HenrikGM kan måske fortælle noget mere om hvad der er godt eller skidt, da jeg ikke kan se hvilke dele af bogens påstande du mener er forældet.
Du plejer da også at fortælle det på en sober og informativ måde uden at hænge folks indlæg ud.

Hilsen D



Ok, hvis vi virkeligt snakker highend sugemotor, så vil man placere dysen midtfor tragten, således at spraymønsteret i tomgang lige akkurat ikke rammer væggen på tragten. Det vil ofte sige noget i retningen af 1x rørdiameteren over tragten.

Tragten er så indrettet med 3 "finner" der bærer dysen.

Denne metode skulle give det absolut bedste maxpower, men indebærer selvsagt en vis brandrisiko.

Så snart vi har dyserne rykket ned i manifolden ville jeg ikke gå for tæt på ventilerne, medmindre jeg havde ægte sekventielt motorstyring(meget sjældent brugt).

Jeg ville ikke gå så langt ned som 20grader. De 20 grader er en arv fra indsprøjtningens barndom hvor dyser ikke forstøvede særligt godt. Dengang var man afhængig af at dyserne havde en retning så de ikke "skød tværs over flowet" og ramte modsatte rørvæg, med katastrofal dårlig forstøvning til følge.

Det er så godt som umuligt at komme bare i nærheden af 20 grader uden at ødelægge flowmulighederne i røret.

Læg dyserne så langt ned som du synes det er praktiskt muligt, så kan du ikke gøre mere. Det eksempel der er vist et billede af skal nok virke, men IMO ikke særligt smart. mere vinkel, og mere afstand til ventilerne.

I det hele taget er den manifold ikke særligt snedigt konstrueret, men der er nok et par kompromisser med i billedet skal du se.

4 lige lange rør, der ender i en fulradietragt, der er monteret i et plenumkammet, således at tragtens største diameter er hævet over "gulv" i plenummet med ~½ rørdiameter, og godt bredde på plenummet(ofte dikteret af pladsen, så man kan tit sige: jo større jo bedre) så tragtens kanter er frie hele vejen rundt. Fuldradietragter suger langt størstedelen at luftmassen ind rundt langs kanten, og ikke ligefremfor midten.

Men den manifold gemmer også på _mange_ flere timer end den på billedet. En flot bygget manifold i alu i nævnte design kan man næppe bygge på mindre end 40timer, selvom man har grejet til det.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Kristian_L
Junior Medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 feb 2004, 16:46
Geografisk sted: Aalborg

#15 Indlæg af Kristian_L »

Nu er det ikke for at stjæle dit indlæg :)

Dette er måske et dum spørgsmål men vil det give nogen effekt overhoved at montere nogle dysser, lign. billedet, på min indsugningsmanifold med karburator??? De skulle så slå til når jeg rammer fx. 5000rpm.
Vil det bare drukne motoren eller vil det virke??
Dysserne skulle så blive blive fodret af en variable pumpe

På forhånd mange tak
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#16 Indlæg af HenrikGM »

Kristian_L skrev:Nu er det ikke for at stjæle dit indlæg :)

Dette er måske et dum spørgsmål men vil det give nogen effekt overhoved at montere nogle dysser, lign. billedet, på min indsugningsmanifold med karburator??? De skulle så slå til når jeg rammer fx. 5000rpm.
Vil det bare drukne motoren eller vil det virke??
Dysserne skulle så blive blive fodret af en variable pumpe

På forhånd mange tak


IMO spild af tid. Køb en turbofløjte hos T.Hansen istedet.

Hvis du er en smule seriøs, så skift til et proggrammerbart indsprøjtningsanlæg istedet. Det andet klamp får du, i bedste fald, kun et forøget bensinforbrug ud af.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Kristian_L
Junior Medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 15 feb 2004, 16:46
Geografisk sted: Aalborg

#17 Indlæg af Kristian_L »

HenrikGM skrev:
Kristian_L skrev:Nu er det ikke for at stjæle dit indlæg :)

Dette er måske et dum spørgsmål men vil det give nogen effekt overhoved at montere nogle dysser, lign. billedet, på min indsugningsmanifold med karburator??? De skulle så slå til når jeg rammer fx. 5000rpm.
Vil det bare drukne motoren eller vil det virke??
Dysserne skulle så blive blive fodret af en variable pumpe

På forhånd mange tak


IMO spild af tid. Køb en turbofløjte hos T.Hansen istedet.

Hvis du er en smule seriøs, så skift til et proggrammerbart indsprøjtningsanlæg istedet. Det andet klamp får du, i bedste fald, kun et forøget bensinforbrug ud af.


:lol: Man er jo nød til at spøge eller lærer man jo intet
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#18 Indlæg af HenrikGM »

[quote="Kristian_L
:lol: Man er jo nød til at spøge eller lærer man jo intet[/quote]

præcist. Man kan jo også lære det den hårde måde, det kræver bare en masse tid, og en del skønne spilte kræfter. Spørg ikke hvordan jeg ved det. :?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Danielsito
Senior Medlem
Indlæg: 253
Tilmeldt: 03 okt 2003, 12:05
Geografisk sted: Malmö, Sverige
Kontakt:

#19 Indlæg af Danielsito »

Mads RR skrev:Hej

Sådan et system findes jo f.eks på Cosworth RS500 manifolden, med 4 dyser i "normal" placering, og 4 dyser placeret i selve "plenum'et" direkte over for hver indsugningsport.

Mads RR


Jeg har læst at på RS500 sprøjter 4 af dyserne direkte på indsugningventilerne og de 4 andre sidder i låget af luftfilterkassen og sprøjter direkte i tragtene.

Dem i kassen skulle vist først komme i brug højt oppe i omdrejningerne?

Jeg har dog ikke selv set det. Men jeg er lidt nysgerrig. Så det skal da undersøges! :D
...Daniel Slater :mrgreen:
Mads RR
Medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 17 dec 2003, 14:55
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

#20 Indlæg af Mads RR »

Daniel 537 skrev:
Jeg har læst at på RS500 sprøjter 4 af dyserne direkte på indsugningventilerne og de 4 andre sidder i låget af luftfilterkassen og sprøjter direkte i tragtene.

Dem i kassen skulle vist først komme i brug højt oppe i omdrejningerne?

Jeg har dog ikke selv set det. Men jeg er lidt nysgerrig. Så det skal da undersøges! :D



Ja, du har 100% ret. I de 500 gadebiler af RS500 der blev solgt, var de 4 extra dyser slet ikke koblet til. Den eneste grund til at de var der på gademodellen, var pga. homologering. Hvis de ikke var på gadebilen måtte de jo heller ikke bruges i den Engelske touring klasse, som RS500 oprindeligt var konstrueret og homologeret til til.

I motorsport bliver de 2 sæt dyser brugt , som HenrikGM har beskrevet. Det sæt tæt på topstykket bliver brugt i lave rpm og dem uden for tragtene ved høje rpm.

Mads RR
To race is to live.... Everything before and after is just waiting. "Steve McQueen"
Besvar