Side 2 af 6
: 19 jul 2004, 20:45
af cs3086
Jeg kører med OMP skiver og Ferodo racing klodser og dot5 væske. den ryster da lidt når man bremser lidt hårdt og rusker lidt hvis man bremser lige så stille. Kan det være pga. kobberfedtet at de er blevet skæve.??

: 19 jul 2004, 22:00
af Kongen
lyhning skrev:cs3086 skrev:Hvorfor må man ikke bruge kobberfedt på skiverne, altså navet.

Det er noget med at skiven så ikke kan overeføre varmen ordentligt til navet og så kan blive skæve.
mine skiver har da ikke problemer med at bliver varme og jeg har da lidt kobberfedt på navet det har jeg haft i et par år nu , man skal da bare ikke komme så meget på ,det skal jo bare sørge for at man kan få hjulende af igen
: 19 jul 2004, 23:38
af jes
jeg har erfaring med at hvis man ikke bruger noget fedt på en mondeo bag skiven, så ruster den fast til navet, og kan være meget svær at få af,
: 20 jul 2004, 00:30
af Transitfar
Man skal ALTID bruge et lille lag kobberfedt mellem skive og nav!!!
Hvis man efterfølgende får skæve skiver, skyldes det andre forhold, fx at man har bremset mere, end varmeafledningsevnen har berettiget til!!
Kobberfedten forhindrer først og fremmest rustaflejringer mellem nav og skive, og dermed skæve anlægsflader.
Derudover er kobber varmeledende, så HVIS din bremseskive bliver for varm, vil noget af varmen blive ledt ind i dit nav.
Hvis så dit nav bliver for varmt, vil lejet (pga lejefedtens svigten) hurtigt begynde at larme. Men hellere lejestøj end bremsesvigt!!
Jeg har haft flere "problembiler" hvor en afmontering af hjulboltene, efterfølgende afrensning af anlægsfladen med roterende stålbørste, kontrol af kast med mikrometer, samt til slut samling med kobberfedt gav et positivt resultat.
: 20 jul 2004, 02:44
af mh
der må på ingen måder være fedt mellem skive og nav..... fedt er IKKE varmeledende og gør derfor at skiven bliver skæv fordi den kommer uens af med varmen fra skiven... af samme årsag man heller ikke må komme fedt bag på klodserne fordi så bliver de glas hårde og revner (og fader)... at visse personer har været heldige at deres skiver ikke er blevet skæve må skyldes at de ikke har smurt særligt meget på (noget der ligner ingenting og har været heldige).... jeg kan tælle de første 100 biler jeg har måtte lave om fordi indkompetente gamle fjolser af mekanikere ikke kunne finde ud af i deres hoveder at i dag laver man ikke bil med hammer og vandpumpetænger der er så små tolerancer idag så der ikke er plads til deres lorte fedt på hverken nav,klodser,skiver,fælge eller andet lignende... og derfor måtte jeg også tage kun 20000km gamle EBC skiver og greenstuff klodser af min mondeo og smide over højre skulder fordi der evigt og altid er personer der skal smøre alting ind i deres lorte-pasta-pis.... smør KUN på glide flader og ikke andre steder (husk fælgen også er med til at bortlede varme fra skivens anden side) hvorfor tror i at samtlige bil fabrikanter ikke har smurt disse steder (skive/nav/fælg)??...................... fordi de ikke skal smøres og nu er der ikke en eller anden spadser der skal stille spørgsmålet: hvorfor ikke bag på klodserne det tager jo hylle lydende..

så brug for helvede de dertil fabrikerede skrig-plader....
(det skal lige siges at visse bremse fabrikanter laver varmeledende fedt til at smøre deres komponenter med MEN STADIGT KUN DER HVOR FABRIKEN OGSÅ SMØRER: GLIDEFLADER-GLIDEFLADER-GLIDEFLADER)
i kan læse det flere steder f.eks.
http://www.netrep.dk/e-mails/bremser.ht ... 0bremserne.
: 20 jul 2004, 05:53
af lqs
hvis fedt ikke er varmeledende hvordan laver de så mine pommes henne på den lokale grill? det vil sige man roligt kan stikke fingrene ned i sådan en gryde? er motorolie også et godt middel til isolering? vil du have flere eller vil du prøve at tænke lidt over det du selv skriver.... med morgen hilsen SØREN
: 20 jul 2004, 05:57
af lqs
nu kom jeg til at dumme mig (igen) kom lige i tanke om at sælerne og mig selv ikke fryser fordi vi har det fedt...MVH. søren
: 20 jul 2004, 10:08
af Transitfar
Det er jo netop derfor, at man kalder det kobberfedt....
Fordi man fylder kobberpartikler i for at gøre det varmeledende!
Men nu skruer jeg jo også kun i hverdagsbiler, og er slet ikke gammel og erfaren nok til at servicere racerbiler, som kører med bremsedele i mystiske farver.
Måske har jeg alligevel misforstået denne tråd:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1389610&page=1
: 20 jul 2004, 20:11
af Jakob Hansen
Transitfar skrev:Det er jo netop derfor, at man kalder det kobberfedt....
Fordi man fylder kobberpartikler i for at gøre det varmeledende!
Men nu skruer jeg jo også kun i hverdagsbiler, og er slet ikke gammel og erfaren nok til at servicere racerbiler, som kører med bremsedele i mystiske farver.
Måske har jeg alligevel misforstået denne tråd:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1389610&page=1
Vel sagt!!
Desuden: Hvis man smører rent fedt på (fx sådan noget fedt som man ville smøre en håndbremkabel med) så ville det jo smelte første gang bremserne blev varme.
Jeg har altid, og vil altid brugt kobberfedt mellem nav og skive, samt bag på klodserne.
Så er det hele meget nemmere at skille ad igen, og kobberfedten på klodserne gør ofte at klodserne ikke "skriger".
: 20 jul 2004, 20:47
af 2fat2fly
Min kammi arbejdede ved Peugeot og de hade problemer med skæve skiver mener det var 406 eller 206, som en prøve stoppede de med at bruge kopperfedt på navet så forsvant problemet også.