Side 2 af 4

: 08 jul 2004, 01:21
af Nolan
@HenrikGM:

Hø, hø......
Frem med den store hårtørrer drenge :)

Ideen er god hvis det eneste man vil vide er, om den flower bedre end den gamle. Der er bare imho. mere i det end flow, når man taler manifolde.
Det er dog klart at hvis rørene er lige lange, så er muligheden der for at det hele passer sammen mht. blow-back i portene.

Og så ser den jo også klart bedre ud, hvilket jo kan være argument nok i sig selv........

Mvh
Nolan

: 08 jul 2004, 01:25
af mh
så må det blive noget med prøve begge to hvis du ikke kan mærke forskel på motoren så på med det blanke gejl 8) .....................

: 09 jul 2004, 03:35
af Kim Frederiksen
BILSPORT har en hel artikel om turbo'er i det nyeste nummer og det bliver man sgu klog(ere) af at læse!! der er mange småting, som mange vil anse som ligegyldige, som der faktisk har en del at sige!!

Grunden til at det er vigtigt at rørene er lige lange på en manifold der skal bruges på en hårdtpumpet motor, er at så er der lige meget modstand for alle cylindre og så bliver krumtappen ikke belastet lige så hårdt som hvis to af stemplerne skal knokle med at komme af med luften!!

Med hensyn til registeret, kan dette flyttes ved at ændre på rørenes længde (har PT ikke mit bilsport, så kan ikke lige sige hvad der gør hvad)
Men en GOD ting ved at have en manifold med lange rør er den mindre varme der udvikles i manifolden, fordi der er et større areal inde i den til den varme luft!

Jeg har selv en bananturbo manifold, og jeg har kun haft collectoren (der hvor de 4 rør er samlet og går "ned i turboen" til at være rødglødende, mod FX. Vw's 1,8t motore der næsten kan få hvidglødende manifold ved lidt frisk bykørsel! :roll:

: 09 jul 2004, 11:29
af HenrikGM
Kim Frederiksen skrev:Men en GOD ting ved at have en manifold med lange rør er den mindre varme der udvikles i manifolden, fordi der er et større areal inde i den til den varme luft!




DYBT uenig. Kigger du lidt på turboladerens virkemåde så virker sådan en på gassens entalpi. Entalpien er stærkt temperaturafhængig, så sænker du temperaturen gassen har ved indgangen til turboladeren fjerner du også noget af den energi turboen har tilrådighed til at spinne turboen.

De udstødningsgastemperaturer som motorens kan tåle uden dyre havarier kan turboladeren _snildt_ håndtere.
Har du lange rør i motorrummet stiger motorrumstemperaturen blot unødigt.....

Så rørføring skal holdes så kort som det er muligt, med hensyn til det komprosmis der er nødvendigt for at få en fornuftig rørføring.

Det kan selvf. være et problem at manifolden bliver for varm, så den revner, men så må man skaffe en bedre manifold, hvis det endeligt skal være high-end.

: 09 jul 2004, 12:24
af Makz
Lang rør på manifolden giver mere bund træk det bliver bland andet brugt på nascars og med lange rør får man også en turbo der køre langsomere fordi gasserne når at blive kølet mere af og som vi jo alle ved så fylder varm luft mere end kold!!! og det er også rigtigt at man får det varmere i motor rummet da manifolden jo skal af med varmen til omgivelserne...

: 09 jul 2004, 13:39
af mh
henrik hvad mener du så er bedst: lange rør med powerwrap på for at holde temp. oppe eller ville du vælge et kompakt mani. for at have max temp og så se om manifoldet kunne klare det og hvis ikke lave et magen til bare i kraftigere udførsel??....

hvad er så bedst ind til turboen laver ladetryk lange rør for at holde bundtrækket oppe til turboen overtager eller er det mest en smagsag... (man er vel nød til at tænke på motoren som en suge motor ind til den for ladetryk eller er det helt galt...)

: 10 jul 2004, 01:57
af lqs
en turbomotor ER en sugemotor.....blot med højere lufttryk og en prop i udstødningen! alt hvad der virker på en sugemotor virker endnu bedre på en turbomotor! MEGET FORENKLET, men stadig sandt! MVH. søren

: 10 jul 2004, 12:19
af HenrikGM
tinasmartin skrev:henrik hvad mener du så er bedst: lange rør med powerwrap på for at holde temp. oppe eller ville du vælge et kompakt mani. for at have max temp og så se om manifoldet kunne klare det og hvis ikke lave et magen til bare i kraftigere udførsel??....

hvad er så bedst ind til turboen laver ladetryk lange rør for at holde bundtrækket oppe til turboen overtager eller er det mest en smagsag... (man er vel nød til at tænke på motoren som en suge motor ind til den for ladetryk eller er det helt galt...)



Korte rør,powerwrap, ligelange rør,store radiier på bøjninger, alle bøjninger trukne.

Når den manifold så skal bygges så er der kompromisser i massevis, så placeringen og pladsen bestemmer.

Bundtræk på en turbomotor hentes imo primært på indsugningssiden, og via knastaksler der er lavet specielt til den pågældende motorkonfig.

Lange rør på udstødningssiden giver enerti i systemet, omend størrelsen kan diskuteres.

Kuglelejeturbo, korrekt dimensioneret til motoren, er nok det mest effektive middel mod sløvt bundtræk.

Som Iqs skriver så er en turbomotor blot en sugemotor der suger i noget sejere luft(rent bogstaveligt).

Eftersom luftens masse pr volumenenhed stiger med ladetrykket skal det gerne være åbenlyst at et godt design mht flow bliver belønnet voldsomt mere på turbomotorer end på sugemotorer. Derfor; hvad der er godt på sug, er meget bedre på tryk.

Nogle mennesker kan lave samme effekt på 1/3 af det ladetryk som naboens identiske bil kræver. Det er der en grund til.

: 10 jul 2004, 15:46
af Gæst
Ved et ønske om hk ved rpm >6000 og kuglelejeturbo vil i så vurdere disse typer manifolde er egnede ?? (eller skal der længere/lige lange rør til?)

Nr. 1
Billede

Nr.2
Billede

Nr. 3
Billede

Nr. 4
Billede

Mvh Jakob

: 10 jul 2004, 18:38
af Slavteren
Så lige olsens manifold i går. Portene fra cyl 3 og 4 peger direkte ind i hinanden, det kan da ikke være godt for flowet når der virkelig skal bestilles noget? lagde også mærke til at der på indersiden af samlingerne ved flanchen var store svejsesøm der vil forstyrre flowet rimelig meget...