Side 2 af 6
: 19 mar 2004, 20:58
af Kenny
Hmm jeg har fået lavet det ude i byen, hos en der har lavet en del.
Det er godtnok første gang han har lavet et til en 205 men principet er vel det samme lige meget hvilket svinghjul det er.
Jeg vil skyde på at der er ca. 1cm materiale tilbge der hvor der er taget mest
Jeg har spurgt mig lidt frem på nogen engelse sites i løbet af dagen og her er nogen billeder fra samme model der bliver brugt til baneracere.
De er lavet efter samme princip som mit.

: 19 mar 2004, 21:20
af Morten VJ
Jeg vil gerne erkende at jeg ingen erfaring har inden for den type motor, men kun hvad jeg har læst mig til på mange andre.
Da det ikke er mine fødder kan jeg ikke sige om det er rigtigt eller forkert.
Men det var ikke en vej jeg ville gå.
MVH
Morten
: 19 mar 2004, 22:23
af Morten Fog
K-Tec Racing som er et yderst seriøst firma med speciale i renault drejer af når de letter svinghjul.
her er et link til et svinghjul et en R5 GTT
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=115
mvh Morten
: 19 mar 2004, 23:53
af HenrikGM
Det der sprænger et svinghjul er at svinghjulet er lettet alt for meget i centeret i forhold til yderperiferien. Centripetalkræfterne "trækker" det simpelthen i stykker.
Fidusen ved svinghjulsletning er mindre enerti. Eftersom at radius^2 af svinghjulet indgår i enertiens størrelse så giver det sig selv at det ikke giver en bønne bedre respons af fjerne vægt v. centrum.
Vægt skal tages langt periferien, og rigtigt gjort kan svinghjulet faktisk blive stærkere af det, da centripetalkræfterne ikke bliver så store, forudsat samme omdrejningstal.
Afbalancering er altid et must.
Husk at svinghjulet er udsat for temmeligt store trykkræfter alene pga koblingen, så det vil være en god ide at holde sig uden for det område hvor koblingen er monteret, hvis man ikke helt har tjek på hvad man laver. Som sagt, så gør vægt fjernet v. centrum svinghjulet svagere, mens man kan opnå status quo, eller bedre ved at tage det langt periferien.
Flere racerkører har udviklet en svær halten på grund af for svagt svinghjul!
Et sprunget svinghjul er ikke for sjovt. Det kan sagtens lande på skødet af chaufføren hvis uheldet er ude.
: 19 mar 2004, 23:56
af Danny Salling
Ryger fusserne hvis det springer? Ja så skal jeg sku aldrig have lettet noget svinghjul, damn...
: 20 mar 2004, 00:05
af s@g
Danny Salling skrev:Ryger fusserne hvis det springer? Ja så skal jeg sku aldrig have lettet noget svinghjul, damn...
Hvis Jason Watt kan køre under at bruge sine fusser, så kan andre vel osse. Sagt med al RESPEKT for ham!!!!
: 20 mar 2004, 01:16
af HenrikGM
Rick
I have also had a clutch "blow apart" and really make a mess out of the car. I also felt extremely lucky I was not hurt. The engine block, cast iron bell housing, all the clutch parts, flywheel, transmission case, drive shaft and rear end knuckle (yoke) were turned into "scrap iron" in an instant.
Citat fra en US site. Burde indgyde en vis respekt.
Se også her:
http://www.mymazdarotary.com/various_vi ... videos.htm
Der er et videoclip af et svinghjul der eksploderer. Så er det med at trække lemmerne til sig! Bemærk at publikum står og peger op i luften ret længe efter at skidtet stod af. Spektakulært nok til at man skal tænke sig om en gang eller to før man river flere kg af et svinghjul!
Flere historier:
http://bassriver.ednet.ns.ca/dominionch ... n_1954.htm
http://www.rustyiron.com/engines/flywheel/
http://www.nbc11.com/news/2475001/detail.html
: 20 mar 2004, 02:50
af scotten
Prøv at kigge på:
http://www.eds-motorsport.de/ under Horror Kabinett..............Og det svinghjul er ikke engang lettet....

: 20 mar 2004, 07:10
af Yugo Turbo
hvis det spriner og man er uheldig, ja så "gnaver" det sig vej ind til dig og det ser dine fusser først... kender en hvor det kun nåede ind gennem 1/3 af torpedopladen så han slap med skrækken... ha ha
: 20 mar 2004, 13:35
af Lars E
Et hurtigt spørgsmål om afbalcering:
Jeg har også fået lettet et sving hjul(materialet er fjernet i yder kanten, på midden er den kun "rettet" for at fjerne ujævnheder)
Er det nøvendig at balancere krumtappen med, eller er det ikke så nødvendig??? Det er nemlig det sidste man kommer ind til når man skiller motoren ad (det er en bokser motor) ved godt at det er det bedste, men det sku en god gang arbejde inden det hele er skilt ad. Og jeg vil først begynde at skille en af mine motore ad når jeg har fundet den rigtige knast (på ca. 288-294c.)