Side 2 af 4

: 05 mar 2004, 20:30
af HenrikGM
Jeg tror det skyldes at man ikke vil risikere at der kommer til at stå et modtryk i returledningen v. det høje flow. Det vil ihvertfald give regulatoren en smule offset hvis den har et varierende modtryk, og jo større retur,desto mindre modtryk.(det er min teori, databladet giver ikke nogen forklaring på det store tværsnit på returen)

: 05 mar 2004, 20:40
af lqs
helt almindelig god regel som rigtig mange dummer sig med! retur kører næsten uden tryk, derfor altid størrer Ø her, end på frem (TRYK) siden! MVH. søren

: 05 mar 2004, 20:55
af Morten VJ
Kan godt følge din teori, men det betyder at de fleste standart regulatorer ikke kan bruges da de har et afgangshul på ca 5-6 mm.
Har kun målt trykket ved slukket motor, og er indjusteret til 3 bar v 12 v
Det jeg er mest bekymret for er leverings mængden igennem et 8mm kobberrør der har ca doppelt så tykke vægge som et i stål, her taler jeg om trykrøret.

MVH

Morten

: 05 mar 2004, 21:03
af Transitfar
lqs skrev:helt almindelig god regel som rigtig mange dummer sig med! retur kører næsten uden tryk, derfor altid størrer Ø her, end på frem (TRYK) siden! MVH. søren

Men hvis bare returen er "stor nok", så sker der vel ikke noget ved at frem (tryk)-siden har samme eller større diameter??

: 05 mar 2004, 21:11
af Morten VJ
lqs skrev:helt almindelig god regel som rigtig mange dummer sig med! retur kører næsten uden tryk, derfor altid størrer Ø her, end på frem (TRYK) siden! MVH. søren

Tryk siden x bar x antal L/min
returen Xbar x- forbrug l/min
Så returen = fremføringen bør der ikke være noget problem.

MVH

morten

: 05 mar 2004, 21:38
af Transitfar
Tryk siden x bar x antal L/min
returen Xbar x- forbrug l/min
Så returen = fremføringen bør der ikke være noget problem.

Det kan jeg da sådan set nemt give dig ret i.
Jeg tænkte bare på, om der var noget, som jeg ikke liiige havde tænkt på......
"nogen" (ingen nævnt, ingen glemt...) herinde fremkommer jo af-og-til med grundlæggende viden, som alt for mange har glemt... 8)

: 05 mar 2004, 22:11
af lqs
det er selvfølgelig ikke noget problem hvis blot Ø er stort nok på begge! men tit ser man beskrivelse af monster biler, hvor der er flere benzinpumper, der tilsyneladende starter samtidig. ofte kan man så læse at retur er LANGT MINDRE end frem!! hvormange promille af max benzinmængde på en 1000 hestes motor tror disse mennesker at der bruges under tomgang? MVH. søren

: 06 mar 2004, 09:08
af HenrikGM
Morten VJ skrev:
lqs skrev:helt almindelig god regel som rigtig mange dummer sig med! retur kører næsten uden tryk, derfor altid størrer Ø her, end på frem (TRYK) siden! MVH. søren

Tryk siden x bar x antal L/min
returen Xbar x- forbrug l/min
Så returen = fremføringen bør der ikke være noget problem.

MVH

morten


Den der går ikke helt Morten. Du kan jo godt have et trykfald på din fremløb, som din pumpe så kæmper imod, men som trykregulatoren til dels vil "udligne". Men har du trykfald på returen, så har du lige givet trykregulatoren et varierende modtryk den skal slås med, og det vil kunne ses på trykket i fuelrailen, da det så vil variere med flowet gennem returen. Trykregulatoren har jo en ventil den står og åbner og lukker efter behovet, men hvis det tryk du har på bagsiden at denne ventil pludseligt stiger, så vil fuelrail trykket også begynde at kravle. Det vil betyde at du har feks 3bar over dyserne i tomgang/stort flow i retur, og når du så skyder lortet af forsvinder flowet i returen delvist(og dermed også modtrykket), og så arbejder regulatoren pludseligt under andrte forudsætninger end den gjorde da du justerede den.

: 06 mar 2004, 11:22
af Havneren
-Delta P-

I øvrigt var de pumper splinter nye bare købt "brugt".

v/h christian

: 06 mar 2004, 13:16
af Morten VJ
Teorien kan man ikke argumentere i mod.
Men hvis jeg har et trykfald på fremføringen, Så burde det betyde en formindelske af volumen der når frem til dyserne, og derefter sender det tilbage igennem et tilsvarende rør uden ekstraordinære restriktioner burde denne trykstigning værer minimal der findes i returløbet
I hele min karriere som automekaniker har jeg aldrig set et returrør på en standart bil der var større end fremløbet.
Og det har været på biler fra 50 hk til 300 hk.
I de gode gamle kaburator dage hvor jeg konverterede fra indsprøjtning til doppelte webere, og beholdt benzin pumpen lavede jeg en restriktion på 2-3 mm for at få et tryk på 0,5 bar inden regulatoren til kaburatorene.
Det der er min hoved bekymring pt er hvor stort et trykfald(dermed ændring af leverings mængden) er der på en der har en indvendig diameter på 6mm iforhold til 7mm længden er ca 3m
tryk 2,5-3,7 bar med et flow på ca 220 l/t

MVH

Morten