Side 2 af 4

: 20 feb 2004, 18:20
af HenrikGM
Ved nærmere opslag, så viser det sig faktisk at varmeudvidelseskoeff. for rustfrit stål er en anelse _mindre_ end for sort jern.

Den store forskel mellem rustfrit stål og sort jern, ligger i varmeledningsevnen. Her er rustfrit markant dårligere til at lede varme, hvilket kun er en fordel på manifolds til turbomotorer, da man er interesseret i at holde energiniveauet så højt som muligt indtil turboladeren har taget sin del.

: 20 feb 2004, 18:32
af A power
ok hvis jeg så laver den i rust fri hvilken tykkelse skal jeg så lave den i , for rust fri plejer da ikke at være særlig tyk matriale

Allan

: 20 feb 2004, 20:20
af Gæst
flancerne i ca. 10-12 mm og rørene i 4-5 mm tror jeg er godt !!!

att. GM Så kunne de lære det!!! :wink:

: 20 feb 2004, 20:22
af Laluffe
UPS glemte at logge ind !!!!!!! :oops:


Hmm HASH er en grim ting :oops:

: 20 feb 2004, 20:32
af HenrikGM
Gængse godstykkelser man kan få bøjninger til er 2,0mm og 3,25mm.

: 20 feb 2004, 20:50
af A power
ok tak for svarene

Allan

: 20 feb 2004, 22:54
af HellRaizher
Jeg ved ikke hvor du har læst det opslag, men rustfri udvider sig en del mere end sort jern gør. Så det opslag du snakker om er forkert!

Plus de fleste rustfrie manifolde jeg har set flækker nogle gange det første stykke tid, selvom de har været nok så godt svejst.

En i sort kan næsten være lavet af den værste klamphugger og stadigt holde.

Men der er vist så delte meninger, at det må være en smags sag...

Manifold

: 22 feb 2004, 09:30
af Turbomotor
Jeg bruger helst en gammel støbejernsmanifold og bygger vidre på dem har jeg aldrig haft nogen af der revnede eller trak gevind ud af topstykket
men hvis man skal til at bygge en selv kan det være stort set være lige meget om man bruger damprør eller rustfri bare man husker at der skal være 30-40cm rør fra hver cylender inden de bliver samlet så er der et passende stykke hvor den kan trække sig lidt i starten uden at trække gevind eller revne.
manifolden skal tigges om man bruger det ene eller det andet stål for at undgå at der falder en gnist eller glødeskal ned i turboen ved første køretur for så mangler der et hjul når man skiller det af igen :D

: 22 feb 2004, 11:38
af corrado vr6
Er det mig der misforstår det hele???
Hvis man laver manifolden i sort rør, udglødder den så man fjerner spændinger.. Kan der så skalle noget af manifolden , med tiden og ryge ned i Turboen?????

Blir rustfri ikke "skørt" hvis det blir varmet op og kølet ned så tit??

Og er det ikke en god ide at skære manifolden over, når den er færdig? Altså der hvor den spændes på toppen, mellem hver cyl. , sådan at manifolden ikke tækker topstykket i en bue, når de udvider sig forskelligt(Toppen og manifolden)

: 22 feb 2004, 12:37
af HenrikGM
Både rustfrit og sort er godt over skalningstemperaturen på en turbomotor, men rustfrit stål (316) er kun marginalt over.

En sort manifold vil over mange år blive tynd som følge af at der er en vis afskalning. Det ødelægger ikke turboen her og nu, da vi snakker om meget små partikler.

Udglødning er lidt vanvittigt at gøre, da motoren nok selv skal klare den del af kagen. HVIS man udgløder den, så skal flangerne ihvertfald spændes på toppen(eller noget der er stift!) når man gør det.

Rustfrit bliver ikke skørt af gentagne opvarmninger. Det der ødelægger en rustfri manifold er grotesk nok den fine egenskab det har mht varmeledningen.

Hvis der er et sted hvor feks et rør er svejst på en bøjning, hvor der ikke er 100% gennembrænding i svejsningen så vil der være en relativ stor temperaturforskel mellem bøjning og rør, og dette stresser svejsningen voldsomt på det sted hvor der "mangler gods", og her starter en revne med sikkerhed.

Manifolde i rustfrit stål er afsindigt tidskrævende at lave alene fordi materialet stiller disse høje krav til svejseren. Manifolden skal virkeligt være svejst efter alle kunstens regler for at holde, men gør man det, så holder den stort set evigt. Det indebærer baggas, skærpede kanter, og fuldt gennemløb i sømmen.

En sort manifold kan man bare mokke op og mure sammen. Skulle der være en sprække så murer folk bare endnu en søm på, så går det fint.

Det vil altid være en god ide at have manifolden delt. Pakningen er meget hårdt belastet hvis manifoldflangen er i eet stykke, men en lang flange er langt nemmere at pille af og på. Personligt så mener jeg de skal være seperate flanger, og have pasringe, så man ved porten går trinløst ud i manifolden.