Side 2 af 3

: 16 nov 2003, 11:33
af Transitfar
Hvad er så fidusen med vandindsprøjtning?? :?:

: 16 nov 2003, 11:45
af HenrikGM
Transitfar skrev:Hvad er så fidusen med vandindsprøjtning?? :?:


Ja det er så spørgsmålet ved den fidus egentligt er.

IMO er vandindsprøjtning en poor-mans-solution på at den motor han har tændingsbanker og iøvrigt ikke er bygget og justeret til den effekt der _skal_ trækkes ud af den.

Bensin er energi. Vand indsprøjtet i forbrændingen vil stjæle en bid af den energi. Vand _kan_ bruges hvis man ikke har råd til en intercooler og partout VIL have mere effekt, men bottomline er at generelt er vandindsprøjtning intet værd. Der er feks ingen producenter der blot ville overveje at bruge vandindsprøjtning i den simple form 99,5% af alle anlæg er bygget i.

Fra tid til anden er der flere producenter der har forsøgt at få vandets effekt udnyttet, men det kræver et helt ekstra EFI (EWI måske?) for at styre det bare nogenlunde fornuftigt. Den med en sprinklerpumpe,knallertdyse og en magnetventil og pressostat er alt alt for groft, til at få et godt resultat.

Spørgsmålet er hvad vi så vil definere som et godt resultat.

Jeg har endnu ikke set nogen diske op med en rullefelttest der viser at vandet har givet dem en mereffekt man ikke kan opnå på andre mere smarte måder.

Et godt resultat er imo ikke at knalde vand på en gammel escort med en sprinklerpumpe og en dyse fra en puchmaxi, og så konstatere: "den rykker helt vildt". Der går lidt for meget "EL-Turbo" i det til at man kan bruge det til noget fornuftigt.

: 16 nov 2003, 18:06
af xxblade
Der er utrolig stor forskel på rullefelter, har fået målt alt fra 155 til 169 hk på hjulet når min mc har været på rullen.

Men en ting der i den grad spiller ind på motorcyklen er bensin kvaliteten, 6-10hk forskel har jeg målt på min MC med to forskelige slags "tankstations" bensin.
Ved den lokale HAAHR station kan jeg slet ikke tanke min MC da den på deres 95 oktan tændingsbanker i sådan grad at jeg tror den er ved at eksplodere, hvorimod 95oktan V-Power fra den lokale Shell kun ved sejtræk ved helt lave omdrejninger kan finde på at "plinge" lidt.
Motoren er bygget til at køre på 98 oktan, men jeg har 25km til den nærmeste station der sælger det.

En før/efter måling har kun værdi hvis den er udført på den samme rulle, det samme gælder hvis 2 personer sammenligner effekt.
Både PALMS og Agergaard er nok kendt for at måle lige i overkanten.
Min kammerats 106GTI med Agergaard motor mistede 18 heste bare ved at køre tilbage over broen til Fyn :roll: :shock:

Angående lufttryk og fugtighed så korigeres langt de fleste rullefeltsmålinger jo for det.

Vandindsprøjtning dur

: 16 nov 2003, 19:07
af LasseW
Jo vandindsprøjtning dur, fordampning kræver varme og når vandet bliver fordampet i rør så tages noget af varmen ud og luften fylder indre og kommer derfor til at veje mere. Dette giver en bedre fyldning af cylindren.

Vandet der ikke fordampes i luften kommer ind i cylindren og køler ventiler og sænker forbrændingstemperaturen, derfor kan ladetrykket ofte også hæves hvis din kompreation er noget høj. Er kontrolleret med føler i manfolden.

Kold/fugtig luft er der flere muller i end varm luft........men benzinen skal tilsvarende tilpasses ellers er fordelen ikke så stor.

Til den med rulle feltet så er 15hk ikke meget foreskel, det er en unøjagtighed på 10% med forskel i vejret osv.

: 17 nov 2003, 07:09
af A3-Quattro
Grunden til jeg havde den forskel på de to mållinger var, at de havde fået nedjusteret rullefeltet i mellemtiden, så derfor...... :?

Fik denne gang omjusteret chippen, da den lige sku justeres efter montering af større intercooler, som Jesper forresten har lavet og monteret (corradovr6). Havde godt nok 197hk, da jeg kom endte med 209hk efter justeringen..... :)

: 17 nov 2003, 08:35
af mh
HenrikGM skrev:
Transitfar skrev:Der er feks ingen producenter der blot ville overveje at bruge vandindsprøjtning i den simple form 99,5% af alle anlæg er bygget i.


SAAB lavede for tid siden en 9¤¤ (kan ikke huske om det var 99 eller 900) model som kørte med det standart fordi de ikke kunne lave plads til en cooler....... Og kan købes originalt til efter montering har jeg ladet mig fortælle af en SAAB tilhænger....

: 17 nov 2003, 10:50
af Saab-Daniel
Tja, jeg er jo også nød til at komme på banen her... Vandet æder min tændingsbanken, og har gjort jeg kan øge trykket via min ladetryks-styring... Lige for tiden bruger jeg ikke vand, og det resulterer i tændingsbanken...
Ja, saab lavede et originalt system på deres 99 turbo, dog ikke alle, mener det var et tilvalg på ekstraudstyrs-listen... Selv venter jeg på en IC fra Sverige så jeg kan komme mere op i tryk... Spørgsmålet er så, om jeg skal have vandet på igen bagefter... ved det ikke helt...
Faktum er, at langt de fleste brugere på http://www.saabcentral.com bruger vand ved højt ladetryk. Mange som en sikring mod tændingsbanken og som en mulighed for at øge trykket en smule mere...
Daniel.

: 17 nov 2003, 13:37
af jada
Må man spørge hvilken en IC du har købt ?

: 17 nov 2003, 16:25
af lqs
til Lasse og et par andre der skriver om vandindsprøjtning. hvor tror i egentlig vandet fordamper henne i motoren? det gør det meste i forbrændingskammeret. der strøg teorien med at få mere luft (tungere) der ind! men det vil dog sænke temperaturen på forbrændingen, og dermed EGT. det vil så gøre der ikke er så meget energi (tryk henrik) til at drive turboen! det kan dog i nogle tilfælde give en mere kontroleret forbrænding (LÆS UDEN BANKEN). ps. vand er godt til at slukke spejderbål med! mvh søren

: 17 nov 2003, 18:40
af Saab-Daniel
jada skrev:Må man spørge hvilken en IC du har købt ?


Den er ikke købt endnu, mangler lige lidt levering og betalings-betingelser med ham svenskeren... Det er en standard 900 T IC... Har ikke lige overskud til at få fat i en 9000, da den er noget dyrere, kræver andre rør, skære trækkrogene af foran, afmontere AC osv... Desuden så skal jeg kun give 600 SvKR for den... Og det er inkl. rør og beslag...
Hvad tænker du på da jada?
Du har en ordentlig en standard, eller har du fået bygget en dobbelt 9000-ic?
Daniel.