: 20 nov 2004, 19:35
At emnet er gammelt ændrer ikke på, at folk snakker forbi hinanden...
.
På nogle Zetec-motorer (Escort eller Mondeo) er der EGR med et ENKELT tilbageføringsrør fra udstødningsmanifolden.
På andre er der et "sekundary pulse-air"-system, med 4 rør, altså et rør til hver gren af udst.-manifolden, lige efter topstykket.
Muligvis hænger det sammen med, om motoren overholder forureningsnorm "1" eller "u", som står på VIN-pladen.
Begge systemer er anti-forureningssystemer, og kan i princippet fjernes uden at forringe motorens køreegenskaber, men det vil naturligvis øge forureningen og dermed gøre bilen ulovlig.
Men dette er helt sikkert ikke noget, som kontrolleres til syn.
På nogle Zetec-motorer (Escort eller Mondeo) er der EGR med et ENKELT tilbageføringsrør fra udstødningsmanifolden.
På andre er der et "sekundary pulse-air"-system, med 4 rør, altså et rør til hver gren af udst.-manifolden, lige efter topstykket.
Muligvis hænger det sammen med, om motoren overholder forureningsnorm "1" eller "u", som står på VIN-pladen.
Begge systemer er anti-forureningssystemer, og kan i princippet fjernes uden at forringe motorens køreegenskaber, men det vil naturligvis øge forureningen og dermed gøre bilen ulovlig.
Men dette er helt sikkert ikke noget, som kontrolleres til syn.