Ford Zetech - EGR

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#11 Indlæg af Transitfar »

At emnet er gammelt ændrer ikke på, at folk snakker forbi hinanden... :shock: .
På nogle Zetec-motorer (Escort eller Mondeo) er der EGR med et ENKELT tilbageføringsrør fra udstødningsmanifolden.
På andre er der et "sekundary pulse-air"-system, med 4 rør, altså et rør til hver gren af udst.-manifolden, lige efter topstykket.
Muligvis hænger det sammen med, om motoren overholder forureningsnorm "1" eller "u", som står på VIN-pladen.

Begge systemer er anti-forureningssystemer, og kan i princippet fjernes uden at forringe motorens køreegenskaber, men det vil naturligvis øge forureningen og dermed gøre bilen ulovlig.
Men dette er helt sikkert ikke noget, som kontrolleres til syn.
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
DorkVonWaterfall
Mester Medlem
Indlæg: 571
Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
Geografisk sted: Ikast, verdens navle

#12 Indlæg af DorkVonWaterfall »

Har pillet min EGR af min 206 HDI uden problemer (bruger røret på indsugning/tryksiden til Blow off ;-) )
slangen til EGR er bare blændet af på den vaccumventil der styrer den,så jeg ikke får fejlkode på det... hullet i udstødningen er også bare blændet af.
Så slipper man også for alt det sovs i indsugningen som det laver når udstødningsgassen bliver ledt tilbage i indsugningen og afkølet, damn noget nasty slim det bliver ...
pffftttt......
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#13 Indlæg af Transitfar »

DorkVonWaterfall skrev:Så slipper man også for alt det sovs i indsugningen som det laver når udstødningsgassen bliver ledt tilbage i indsugningen og afkølet, damn noget nasty slim det bliver ...

Jeg har ingen forstand på, hvor mange menneskeliv EGR-systemerne redder pga den formindskede forurening.
Men de fleste mekanikere kender til sovsen/slimen i indsugningsrørene, og jeg vil vædde 15 cm lem på, at det snask er EKSTREMT giftigt/kræftfremkaldende.
Man burde sende en prøve til vores ven Miljø-Svend.... :twisted: :twisted: .
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#14 Indlæg af Nolan »

Tjah, jeg har da ihvertfald fået det rykket af.

Historien er, at den motor fik jeg jo slået ihjel :(

Den blev udskiftet med en RKA fra en '96 mondy, hvor dette pulse-air system ikke er monteret.
EGR-systemet på den nye motor blev rykket af, da jeg smed møllen på den og jeg har ikke oplevet nogle uhensigtmæssigheder ved dén operation.

Mvh
Nolan
Brugeravatar
Thomas.
Medlem
Indlæg: 148
Tilmeldt: 16 jan 2004, 22:18
Geografisk sted: Danmark

#15 Indlæg af Thomas. »

Kan godt være jeg spørger dumt. Men skulle det gi bedre motorgang flere heste eller noget? Hvad er grunden til at i har pillet det af?
Brugeravatar
DorkVonWaterfall
Mester Medlem
Indlæg: 571
Tilmeldt: 17 maj 2004, 23:19
Geografisk sted: Ikast, verdens navle

#16 Indlæg af DorkVonWaterfall »

Thomas. skrev:Kan godt være jeg spørger dumt. Men skulle det gi bedre motorgang flere heste eller noget? Hvad er grunden til at i har pillet det af?



jeg quoter lige mig selv for at svare på dit spørgsmål....
DorkVonWaterfall skrev:Har pillet min EGR af min 206 HDI uden problemer (bruger røret på indsugning/tryksiden til Blow off ;-) )
slangen til EGR er bare blændet af på den vaccumventil der styrer den,så jeg ikke får fejlkode på det... hullet i udstødningen er også bare blændet af.
Så slipper man også for alt det sovs i indsugningen som det laver når udstødningsgassen bliver ledt tilbage i indsugningen og afkølet, damn noget nasty slim det bliver ...
pffftttt......
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#17 Indlæg af Nolan »

DorkVonWaterfall skrev:Så slipper man også for alt det sovs i indsugningen som det laver når udstødningsgassen bliver ledt tilbage i indsugningen og afkølet, damn noget nasty slim det bliver ...


Nemlig....
Det er hovedsageligt pga. dette lækre tjæreagtige snot, at jeg ville have det af. Det KAN bare ikke være godt for maskinen at æde sit eget lor..

Mvh
Nolan
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#18 Indlæg af hYe »

Nemlig....
Det er hovedsageligt pga. dette lækre tjæreagtige snot, at jeg ville have det af. Det KAN bare ikke være godt for maskinen at æde sit eget lor..


Kunne ikke være mere enig...
Det er jo heller ik' godt for mennesker.. :wink:
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#19 Indlæg af Transitfar »

hYe skrev:
Nemlig....
Det er hovedsageligt pga. dette lækre tjæreagtige snot, at jeg ville have det af. Det KAN bare ikke være godt for maskinen at æde sit eget lor..


Kunne ikke være mere enig...
Det er jo heller ik' godt for mennesker.. :wink:

Man burde samle et læs af det skidt og så sende det til Miljø-Svend og han kolleger...
Men så bliver man vel bare muret inde på Gantanamo for terrorist-virksomhed... :lol:
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Nolan
Mester Medlem
Indlæg: 639
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Østjylland

#20 Indlæg af Nolan »

:lol:
Besvar