Side 2 af 3

Re: ELKOMPRESSOR

: 12 apr 2003, 09:56
af Henrikgm
Det er ikke ret mange batterier der kan holde batterispændingen ved en belastning på ~50A, så allerede her falder effekten ganske betydeligt. Generatoren ser at batterispændingen falder voldsomt og lader på batteriet på fuldt skrald. Dvs nu stjæler generatoren altså effekt fra motoren. Da virkningsgraden for en autogenerator ikke er noget at råbe hurra for så skal krumptappen vel levere 2,5 gange den tilførte effekt til "turboen"

1 psi svarer til 0.069 bar, eller 6.89Kpa. Lad os tænke lidt videre...

du har en 2liters motor, med en effektivitet ~80% ved atmosfæretryk. Vi hæver så trykket med 0,069bar. Dette øger i teorien din VE til ~85%
Din motor yder ~140hk std. Lidt tommelfingerregning antyder at du kan hente 9,5hk med denne gadget.

Generatorer leverer fuldt skrald når turboen kører. Dette betyder et træk på generatoren på 90A(plukket ud af luften) Generatoren leverer altså godt og vel de 700watt til batteriet. Tab i generator,remtræk osv betyder at generatoren snupper 2,5*700, 1750watt fra krumptappen. Groft regnet.

Godt. Det er det samme som 2,4hk. I bedste fald. Der er så 7,1 hk tilbage.

Det synes jeg ikke er umagen værd. Ikke for det bøvl det giver.

Re: ELKOMPRESSOR

: 12 apr 2003, 21:19
af Casper Frimodt
Ej mon dog virkningsgraden på en autogenerator er så lave som 40%...?
Og jeg tror da nok at batteriet skal sørge for at levere mindst halvdelen (det kan jo sagtens levere de 80-90 ampere, som startermotoren æder, så mon ikke det også kan klare omkring 50-60 ampere til sådan en blæser). så mon ikke tabet ligger nærmere 1 end 2,4 hk...?

Hvorom alting er, synes jeg dog nok at det er umagen værd, men jeg synes dog ikke at det er prisen værd (300$ kostede kaloriusen jo, og den effekt kunne sku hives billegere hjem på anden vis...) men selve ideen er sku god nok (også fordi denne effektforøgelse ikke går ud over benzinøkonomien når man kører stille)

Men personlig vil jeg dog nok nærmere se mig om efter en måde at konstruere en elkompressor på selv (har tidligere overvejet at bruge en køler-blæsermotor, men der er sku nok ikke tilstrækkeligt effekt i sådan et kræ...)

Re: ELKOMPRESSOR

: 13 apr 2003, 00:13
af Henrikgm
Meld endeligt tilbage når du har prøvet det! :-)

Re: ELKOMPRESSOR

: 13 apr 2003, 20:39
af Casper Frimodt
Det skal jeg da gøre så :-))

Re: ELKOMPRESSOR

: 14 apr 2003, 10:38
af RWE
Her er et link til en sådan en fætter.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33741

Fra RWE

Re: ELKOMPRESSOR

: 06 maj 2003, 17:12
af niels andersen
Jeg fandt lige et link til et gammelt indlæg, ikke at jeg tror at denne power booster, mini-turbo er pengene værd men det kan da være at den virker sammen med deres fantastige tændrørsledninger. http://www.karmann-autosport.com Mvh. Niels Andersen

Re: ELKOMPRESSOR

: 06 maj 2003, 17:20
af niels andersen
http://www.kamann-autosport.com undskyld der var en fejl i linket. niels andersen http://www.kamann-autosport.com

Re: ELKOMPRESSOR

: 07 maj 2003, 12:02
af Flying Rat
er deres fantastiske powerkabler ikke bare ledninger med en kondensator på

Re: ELKOMPRESSOR

: 07 maj 2003, 12:13
af Wildert
En fra <http://www.hi-speed.dk/> prøvede sådan en svend en gang - der står en lille smule om det i hans galleri profil - hvilken en det er ved jeg ikke, udover at det er en 106'er - og vist nok en Rallye.

Det korte af det lange: Han oplevede ligefrem effektTAB.... ikke specielt snedigt.

Re: ELKOMPRESSOR

: 07 maj 2003, 13:02
af mig igen
Mon der overhovedet er noget at hente med de "power"kabler?...