Re: ELKOMPRESSOR
: 12 apr 2003, 09:56
Det er ikke ret mange batterier der kan holde batterispændingen ved en belastning på ~50A, så allerede her falder effekten ganske betydeligt. Generatoren ser at batterispændingen falder voldsomt og lader på batteriet på fuldt skrald. Dvs nu stjæler generatoren altså effekt fra motoren. Da virkningsgraden for en autogenerator ikke er noget at råbe hurra for så skal krumptappen vel levere 2,5 gange den tilførte effekt til "turboen"
1 psi svarer til 0.069 bar, eller 6.89Kpa. Lad os tænke lidt videre...
du har en 2liters motor, med en effektivitet ~80% ved atmosfæretryk. Vi hæver så trykket med 0,069bar. Dette øger i teorien din VE til ~85%
Din motor yder ~140hk std. Lidt tommelfingerregning antyder at du kan hente 9,5hk med denne gadget.
Generatorer leverer fuldt skrald når turboen kører. Dette betyder et træk på generatoren på 90A(plukket ud af luften) Generatoren leverer altså godt og vel de 700watt til batteriet. Tab i generator,remtræk osv betyder at generatoren snupper 2,5*700, 1750watt fra krumptappen. Groft regnet.
Godt. Det er det samme som 2,4hk. I bedste fald. Der er så 7,1 hk tilbage.
Det synes jeg ikke er umagen værd. Ikke for det bøvl det giver.
1 psi svarer til 0.069 bar, eller 6.89Kpa. Lad os tænke lidt videre...
du har en 2liters motor, med en effektivitet ~80% ved atmosfæretryk. Vi hæver så trykket med 0,069bar. Dette øger i teorien din VE til ~85%
Din motor yder ~140hk std. Lidt tommelfingerregning antyder at du kan hente 9,5hk med denne gadget.
Generatorer leverer fuldt skrald når turboen kører. Dette betyder et træk på generatoren på 90A(plukket ud af luften) Generatoren leverer altså godt og vel de 700watt til batteriet. Tab i generator,remtræk osv betyder at generatoren snupper 2,5*700, 1750watt fra krumptappen. Groft regnet.
Godt. Det er det samme som 2,4hk. I bedste fald. Der er så 7,1 hk tilbage.
Det synes jeg ikke er umagen værd. Ikke for det bøvl det giver.