Chiptuning

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
-Buggi-
Medlem
Indlæg: 171
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Chiptuning

#11 Indlæg af -Buggi- »

Ja.............På Krumtappen....ikke på hjulene, der har den væsentlig mindre, pga. tab i transmission m.m.
Min er målt til 192 hk på HJULENE før Chip og K&N, og 224 hk på HJULENE efter....
Cossie
Mester Medlem
Indlæg: 617
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Chiptuning

#12 Indlæg af Cossie »

Hejsa

Nu vil jeg også blande mig lidt, hvis der er nogen som har set "Rene ord for pengende",
så har de faktis lavet en test af chiptuning for noget tid siden, og testen viste
at ved alm. biler gave et 5-10 HK mere men turbo biler gav optil omkring 50 HK mere.

Så man får mere for sine penge, hvis det ellers er en Turbo bil man chiptuner.

Mvh
Michael.
-Buggi-
Medlem
Indlæg: 171
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Chiptuning

#13 Indlæg af -Buggi- »

Det er korrekt at effekt forøgelsen er størst på en turbo bil....Men på mange gamle biler, og navligt dem med stor motor, kan man også hive en, ikke ubetydelig, mængde HK ud af....Det skyldes at, gamle biler ikke er nær så godt optimeret i deres software som nye biler er, og derfor kan forbedres en del.....
De fleste biler fra den årgang (og før) er programmeret i det der hedder 2D mapping
en moderne chip er programmeret i 3D mapping...
Biler fra omkring 1990 skulle også ligepludselig til at køre med katalysator, og det påvirkede mange biler fra den årgang, tit er der ikke ændret væsentligt på softwaren på før/efter Kat. og har man en bil der har kat på fra den årgang er der som regel endu mere at hente på en chip...
I øvrigt gi´r jeg ikke meget for programmer som Rene ord for pengende, der bruger 1 uge på research, og så lige pludselig er klogere en alle der lever af at arbejde med det.....Men objektivitet er da altid godt:-)

Peter
Brugeravatar
LasseW
Senior Medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Brøndby Strand
Kontakt:

Re: Chiptuning

#14 Indlæg af LasseW »

Nu skal man også passe på alle de tal man får ved HK/NM målingen, bare korrigeringen af ydelsen efter luft trykket og luft temperaturen er en videnskab i sig selv. Det lyder af meget at få 192 til 224 HK på en chip, det er 32 HK svarende til 16,6% i forbedring. Har du fået den målt til 192 inden chippen blev justeret/monteret ?

mvh Lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
-Buggi-
Medlem
Indlæg: 171
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

Re: Chiptuning

#15 Indlæg af -Buggi- »

ja!!
Men ikke samme dag så der kan selvfølgelig være luft tryk/temperetur foreskelle der har indflydelse på resultatet....
Bilen/motoren er i øvrigt kendt for at vinde meget på en chip....Dårligt setup fra fabrikken!?!?:-|

Peter
Brugeravatar
LasseW
Senior Medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Brøndby Strand
Kontakt:

Re: Chiptuning

#16 Indlæg af LasseW »

Sku´da bare i orden, det er jo hørt før at motorer ikke yder lige det der fremgår af annoncen. Peugeot yder for det meste en pæn del mere i virkeligheden end på papiret. Det kan jo f.eks. også være at BMW har lavet en 535 og en 540 motor, og ikke fik ydelsen ud af 540 og derfor har trimmet 535 motoren ned for at kunne sælge 540. Det er også set før.

mvh Lasse
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en
Besvar