Snakken om dyser, dysemængde ifl udregningstabel kontra IRL

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#11 Indlæg af K-FINN »

Det felt vi bruger, er der elektronisk logning af div. vejrdata inden hver rulning, så er man sikker på de rigtige data hvergang, da det kan ændre sig en del i løbet af dagen.

Men det kunne være skægt og se udskrift, hvor de forskellige data er påført
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#12 Indlæg af lqs »

Carsten skrev:Jeg vil sige at jeg tvivler ikke så meget på effekten at den skulle ligge helt nede omkring de 240HK. Jeg laver trods alt en pæn 13.00 tid på 402 meter, til 1050kg incl fører... sidste år blev motoren rullet til 261HK på natmekanikerens felt, her kørte jeg 13.38 som hurtigste.

Men jeg ser lige på de data... det er dog sjældent at der bliver fusket med de tal med mindre det ville have en fordel for ham der ruller bilen.. og det vil det ikke når man bare ber om at få en rulning og en AFR måling... noget andet er hvis man får bilen chippet det pågældende sted og de skal retfærdiggøre de 6500kr de lige har rippet en for. ;)

prøv at brug sluthastigheden i stedet for tiden. den fortæller nok mere om topydelsen end tiden.
hvis ikke der er ændret i program dvs dysetder, må motoren have kørt mere fed sidste år, med den lavere ydelse den hade da.
MVH søren
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#13 Indlæg af Wildert »

Har du regnet rigtigt ift. at der er 6 cyl og ikke 4 cyl. 213 ml. pr. dyse lyder da rimeligt ok til en 6'er som jeg lige husker det.

Dertil kommer at udregningen ganske rigtigt er vejledende og med megen stor fejlmargen - bl.a. fordi forskellige motorer har forskellig effektivitet.

Et godt eksempel herpå er VW's 1.8T'er der laver 190-200 hk med væsentligt mindre dyser end de fleste andre.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#14 Indlæg af møffe »

det er nemligt noget sjovt noget med de størrelser.

feks køre jeg 320ml dysser og 283hk og selv ved max omdr køre jeg nemt 11-11,5 afr

stage 3 på sådan en cosworth er 380ml dysser og 320-350hk

400ml dysser er 400-450hk og så kommer 502ml dysserne op til 500hk.

og den her taunus køre std 200ml dysser og 5 bars benz tryk hvis jeg ikke hurker helt forkert.

http://www.bilgalleri.dk/galleri/227405 ... 9i_24v_300

intet er umuligt.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#15 Indlæg af TB206HDI »

Hvis jeg bruger Graham Bells formel for dyseflow på 6x 213cc dyser får jeg 278Hk som teoretisk grænse. (Jeg mener dc er 80%, men check lige med Graham Bells formel) Tager vi så lidt usikkerhed på det faktiske flow, så er vi ganske tæt på de værdier din er målt til.
Brugeravatar
Saab-Daniel
Mester Medlem
Indlæg: 1275
Tilmeldt: 06 jul 2003, 20:07
Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Kontakt:

#16 Indlæg af Saab-Daniel »

Ja, tror også 6 vs 4 cylindere er det der lige umiddelbart spiller ind her...
Syntes måske nærmere vi skal tale om effekt pr. dyse (og i det her tilfælde så også pr. cylinder) i stedet for om effekt pr. motor.
Vi kan så lige pludselig sammenligne æbler med æbler ;-)
/Daniel
6.0 LS2 GTO - bone stock 400hp
c900 Monte Carlo Yellow Convertible
www.fischer-saab.com
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#17 Indlæg af Carsten »

LQS> Udgangshastigheden var 170km/t. Sidste år var den 179km/t, men til gengæld var min 60 fods tid dårligere. Det var som om at så snart jeg fik MTérne på, røg min 60 fods tid ned fra 2.2sek til 1.9sek, men min udgangshastighed faldt med 10km/t. Sikkert fordi der kom for meget modstand i dem, kontra de noget hårdere gadeslicks jeg kørte med sidste år.
Hvis jeg fik smalle dæk bagpå istedet for de 8X16" compomotive der sad på til DHB, ville topfarten garanteret også være højere / 402 meter tiden være bedre.


Noget tyder jo så på at jeg sagtens kan nøjes med mine nuværende dyser så længe jeg kan justere benzin mængden i boksen, uden at skulle skrue benzintrykket helt vildt op, og uden at de begynder at magre ud, når jeg skal til at montere spjældhuse. Effekten burde gerne stige med 40-50HK baseret på andres forsøg med spjældhuse på sådan en V6 motor som min.
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#18 Indlæg af TB206HDI »

Carsten skrev:LQS> Udgangshastigheden var 170km/t. Sidste år var den 179km/t, men til gengæld var min 60 fods tid dårligere. Det var som om at så snart jeg fik MTérne på, røg min 60 fods tid ned fra 2.2sek til 1.9sek, men min udgangshastighed faldt med 10km/t. Sikkert fordi der kom for meget modstand i dem, kontra de noget hårdere gadeslicks jeg kørte med sidste år.
Hvis jeg fik smalle dæk bagpå istedet for de 8X16" compomotive der sad på til DHB, ville topfarten garanteret også være højere / 402 meter tiden være bedre.


Noget tyder jo så på at jeg sagtens kan nøjes med mine nuværende dyser så længe jeg kan justere benzin mængden i boksen, uden at skulle skrue benzintrykket helt vildt op, og uden at de begynder at magre ud, når jeg skal til at montere spjældhuse. Effekten burde gerne stige med 40-50HK baseret på andres forsøg med spjældhuse på sådan en V6 motor som min.


Du skal også lige huske at DutyCycle ikke må blive for høj, for så løber dyserne varme.
Carsten
Medlem
Indlæg: 245
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#19 Indlæg af Carsten »

K-Finn>

Jeg har desværre ikke noget konkret tal på lufttryk og på temperaturen den pågældende dag. Men han tastede den temperatur ind som passede med temperaturen i luften, lufttrykket var på 1010 eller sådannoget.
Besvar