Side 2 af 2

: 10 feb 2012, 10:55
af Morten VJ
HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:ATB typerne.
Kan vel egentligt gå fra 99,9% spær.
Til 0% alt efter vejgreb

MVH

Morten.


Quaifes ATB er et snekkespær, hvos spærrevirkningen vel kommer som en funktion af momentets låsevirkning i snekken.
Den kan vel ikke lave en så høj spærreprocent?
Det er vel egentligt et Torsenspær, og der skal spærrevirkningen være et forhold, feks 3:1 og vel ikke en procentsats?

Har sådan et spær liggende til volvo1031, og det kniber lidt at jeg kan se den kan have så bredt område.
Har du noget info på det store spænd?

Jeg skrev ikke tydeligt nok.
Det kan skifte fra et fuldt fungerende spær til et helt åbent, hvis det ene hjul mister grebet.
Ikke det mest heldige hvis man ligger meget tæt på grænsen, af vejgreb.
Et pladespær er mere konsekvent i den retning.

MVH

Morten

: 10 feb 2012, 20:03
af HenrikGM
Wildert skrev:
HenrikGM skrev:
Wildert skrev:Som jeg forstår det, så har du delvist ret - og det samme har jeg - for det afhænger faktisk af typen mere specifikt.

Nogen ER rent faktisk med helt statiske "koblinger", og ikke så meget andet kisse-jaw - mens andre er med "ramp" der ændrer klemkraften.

Så jeg giver dig ret - givet at det er den korrekte type vi taler om - og lige så for mig selv. Vi taler bare om to forskellige :).

Og så er der som sagt ATB-typerne som er helt ude i hampen :).


Mindes ikke at have set et pladespær i alm. bil, uden det er en rampe type. Hvilke std. biler med pladespær har den type du snakker om?


Jeg taler ikke specifikt om std. biler... ved ikke lige hvor det kommer fra ;).
Jeg ved det findes som eftermarked - bl.a. til Saab 96, hvor det har været brugt til rally. Men det er måske her finten er: gammel bil... systemet kan meget vel være "gået af mode" tænker jeg? Det har jo sin del af ulemper i det daglige - ikke ulig "locker" differentialer. Men simple er de ...

Mere info: http://www.houseofthud.com/differentials
http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_sl ... ential.htm


Linkene virker ikke hos mig, men måske det skyldes lidt IT rod pt...?

Har bare aldrigt set pladespær annonceret uden de havde variable klemkraft på pladepakken.

Et volvo pladespær skal have 50-100Nm for at skride i pladepakken.
Et pladespær med "bremse" nok i pladepakken(statisk tryk på pakken) til at gøre en forskel på accelerationen i de lave gear, skal være stort set umuligt at trække rundt, da 50 eller 100Nm på bagakslen ikke er ret meget. Gad vist hvad differerhjulene i sig selv låser med i de små gear. Tænker det i første gear med træk på, er væsentligt mere end 50Nm, uden at have noget konkret på det.

: 10 feb 2012, 20:11
af HenrikGM
Morten VJ skrev:[]
Jeg skrev ikke tydeligt nok.
Det kan skifte fra et fuldt fungerende spær til et helt åbent, hvis det ene hjul mister grebet.
Ikke det mest heldige hvis man ligger meget tæt på grænsen, af vejgreb.
Et pladespær er mere konsekvent i den retning.

MVH

Morten


Bliver torsenspærret helt åbent i praksis?

Jeg havde tænkt mig at bygge det i et ekstra 1031 bagtøj, når jeg finder en 3.31 gearing.

Tænkte det klart var et bedre alternativ.

: 11 feb 2012, 08:09
af Morten VJ
Ja de bliver helt åbne i praksis.
En range rover har feks. et toresen dif dom midterdif.
Og de kan sidde fast med et hjul vildt spinnene rundt, hvor de 3 andre står helt stille.
Jeg har også set et filmklip med en 240, samme spær som du har.
Sidde fast på en meget glat vej. Igen med et hjul drejende rundt, og det andet stod helt stille.
Ok det er ekstremer!
Men det belyser at den type diff, bliver helt almindeligt hvis man mister grebet helt på en aksel.
Det er helt klart et bedre alternativ end et helt åbent diff.
Det har bare sine begrænsninger.
Jeg kigger stadig efter et plade diff til min.
Men de er svære at finde til menneske penge.

MVH

Morten

: 11 feb 2012, 10:57
af Westmus
HenrikGM skrev::
Et pladespær har jo aksler med skrå kanter på, der gør at pladepakken presses sammen i takt med belastningen på akslerne i differerhjulene.

Blev lige nysgerrig, men kan ikke lige se det for mig hvad det er du mener med "skrå kanter". Har vi evt et billed er kan gøre det visuelt?


Det her er den type original pladespær jeg kender, her vist i den kendte 9" bagaksel:

www.fordification.com/tech/images/schem ... ck-9in.jpg

: 11 feb 2012, 14:09
af HenrikGM
Westmus skrev:
HenrikGM skrev::
Et pladespær har jo aksler med skrå kanter på, der gør at pladepakken presses sammen i takt med belastningen på akslerne i differerhjulene.

Blev lige nysgerrig, men kan ikke lige se det for mig hvad det er du mener med "skrå kanter". Har vi evt et billed er kan gøre det visuelt?


Det her er den type original pladespær jeg kender, her vist i den kendte 9" bagaksel:

www.fordification.com/tech/images/schem ... ck-9in.jpg


Se denne OEM manual, der kan man se det. Man skal lige lure lidt på det inden man kan regne det ud, men de skrå akselender gør at momentet vil klemme pladepakken hårdere sammen, deraf retfærdigøres det nok at man kan snakke om %vis spærreevne.

http://people.physics.anu.edu.au/~amh11 ... o_dana.htm
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/T ... epairs.pdf

: 11 feb 2012, 22:51
af Wildert
HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:[]
Jeg skrev ikke tydeligt nok.
Det kan skifte fra et fuldt fungerende spær til et helt åbent, hvis det ene hjul mister grebet.
Ikke det mest heldige hvis man ligger meget tæt på grænsen, af vejgreb.
Et pladespær er mere konsekvent i den retning.

MVH

Morten


Bliver torsenspærret helt åbent i praksis?

Jeg havde tænkt mig at bygge det i et ekstra 1031 bagtøj, når jeg finder en 3.31 gearing.

Tænkte det klart var et bedre alternativ.


Ja - det bliver åbent hvis du taber friktion på det ene hjul.
Jeg har et Quaife i min Golf - og med hjulene oppe, så kan jeg i princippet ikke mærke forskel på det, og det alm. diff.

Om det er "bedre" er sådan en sædvanlig omgang "det kommer an på" - for mig at se er torsen/ATB en klar fordel på hverdagsbiler generelt, og strækker i øvrigt endnu længere ind i racer-land på FWD-biler.
Fidusen er jo at der er ingen spærrevirkning så længe der ikke er behov, så alt det knas med dækslid, aksler osv., man har på et godt og grundigt stift spær, er der ikke rigtigt noget af. Så længe man kører almindeligt, så lægger man ikke mærke til det.
Det er i stor kontrast til det meget stive spær jeg havde i min Escort Mk 2 i tidernes morgen. At dreje skarpt om et hjørne med lav fart i den, fik det til at skurre og hoppe i karossen, så man troede det var løgn.

Golf'ens Quaife opfører sig så lidt.... "specielt" når man virkeligt går til den til gengæld. Der bliver hevet lidt i rattet når den fordeler kræfterne mellem siderne hele tiden... men så er problemet heller ikke større - og sikkert slet ikke på en RWD'er.

Til en gade/trackdaybil ville jeg aldrig overveje andet end ATB diff.

Til Golf'en gad jeg egentligt godt have et rigtigt pladespær, men nu sad det Quaife altså i en adskilt kasse jeg købte til stumper for 500 kr - så det er/var lidt svært at klage over :-).