Side 2 af 5
: 20 dec 2011, 18:57
af møffe
smuttede lige ud i værkstedet.
28mm er der på en cosworth.
det er ikke ment som en rettesnor på nogen måde. men den køre med et ligne design fra fabrikken.
men syntes der er så mange forskellige designs at det udvander meget hvordan sådan en manifold SKAL være.
denne flower feks 358hk/port
lidt indvendigt.
faktisk en ganske lækker manifold. kender kun en i dk der har haft en. og fik fornøjelsen af at lave lidt ting til den og på den.
jenvey har også lavet et turbo plenum.

: 20 dec 2011, 20:29
af Kuno
Morten VJ skrev:Jeg tror der menes mere afstand omkring tragtene,
Og ikke foran tragtene.
En tragt suger mere luft fra siden end lige forfra.
Og ud fra denne betraktning kunne pleanum med fordel hæves og gøres længere.
Selve slidsen bliver den tyndere i samme takt som det underste rør?
Og hvad er start diameter, og slut diameter på det uderste rør?
Og hvad er arealet på slidsen ift. gasspjæld.
MVH
Morten
Det er muligt at rygge plenumet lidt op, men ikke meget da der kommer en hjelm i vejen.
Ja, slidsen snæver ind i takt med keglen, det viste sig at have stor positiv effekt på trykfordelingen i plenumet.
Start diameter er 2,5” og slutter ved Ø20mm.
Jeg har forsøgt at lave arealet på slidsen ca 10% mindre en gasspjældet. Jeg ved det skaber et forøget tryk, men jeg er af den overbevisning, at det er nødvendigt for at få kegleprincippet til at virke.
: 20 dec 2011, 20:45
af Kuno
HenrikGM skrev:Kuno skrev:ae86 skrev:Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges
Det er der jeg kommer i kambolage med en køler. Hvad er argumentet for den afstand? Som jeg har forstået det trækkes størstedelen af luften langs tragtens kant og ikke over hullet.
Ikke ret relevant den afstand.
Kuno; Kom forbi en aften, så skal jeg vise dig hvorfor. tag din tragt med, så finder vi den afstand der begynder koste flow.
hellere en lang tragt og kort afstand til væg end omvendt.
Kunne være fint at afprøve det. Der er kun et lille problem. Tragten er ikke lavet endnu.
Som de ses på modellen er de spot on på 3rd Harmonic = 12.958in dvs. 150mm port plus 183 fra flange til slut tragt. Jeg regner med at fræse hele tragten samt flange ud af en klump alu. Så skulle gerne side i skabet første gang.
: 20 dec 2011, 20:50
af Kuno
møffe skrev:smuttede lige ud i værkstedet.
28mm er der på en cosworth.
det er ikke ment som en rettesnor på nogen måde. men den køre med et ligne design fra fabrikken.
men syntes der er så mange forskellige designs at det udvander meget hvordan sådan en manifold SKAL være.
denne flower feks 358hk/port
faktisk en ganske lækker manifold. kender kun en i dk der har haft en. og fik fornøjelsen af at lave lidt ting til den og på den.
Ligner jo meget godt. Har du mulighed få at skyde et billede ind hvor spjældet skulle sidde eller hvor låget er fjernet.
: 20 dec 2011, 20:58
af møffe
nu er det et billede jeg fandt på nettet.
den sorte er den orginale, den anden er et kopi til små 24k
den består skam bare af 4 ens slidser som jeg aldrig har målt på.
du skal bare søge på MIS inletmanifold så burde være hits.
men den er fin, og i magnesium.
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 15 feb 2014, 23:50
af Kuno
Så, nu sker der lidt igen med denne manifold.
Jeg har fået en anden ide, end den kendte kegle teknik som før var på tale.
For at opnå en god trykfordeling ved runnerne er chargecooler elementet bygget med ind i manifolden.
Hvad er jeres mening om opbygningen? Give det mening?
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 16 feb 2014, 08:36
af møffe
Prøv det.
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 16 feb 2014, 12:36
af Lars PH
Er det ikke også sådan Renault selv lave det på deres alpine turbo 2
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 16 feb 2014, 13:12
af HenrikGM
Hvor skal gassplæjdet sidde?
Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.
: 16 feb 2014, 15:17
af Kuno
Lars PH skrev:Er det ikke også sådan Renault selv lave det på deres alpine turbo 2
Jo, opbygningen minder om den de bruger på turbo 2'en.