Gammel Volvo B23XX og Sintermetal kobling - Tilkøring??

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#11 Indlæg af m power »

Jakobsen skrev:Det passer ik at en sinter lamel ikke er bedere end orginalen, den sku gerne ku klare flere hk og mere moment :)


ja men som minimum skal dnt jo kombineres med en opstrammet trykfod
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#12 Indlæg af Jakobsen »

Her er forresten lidt info fra KG-Trimning Sverige angående Sinter lamel og STD

Tjocklek ca 8.1mm (std Volvo ca 7.1mm), där så behövs lägg brickor eller svarva svänghjulet.
Finns även i fler storlekar och till fler bilmodeller. Skicka MAIL för mer info.

Angående sinter på standard trykplade, kommer det an på justering af trykpladen for bedste resultat. Det kan der også læses om på det link fra savar turbo. Så ja en sinter lamel vil være bedere end std når den er justeret rigtig. Men selvfølgelig vil en strammere upgraderet trykplade være bedst helt sikkert

Ellers må du forklare hvad der sku gøre den ik var bedere ? :)
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#13 Indlæg af needspeed »

Den vil ihvertfald slide meget mere på svinghjulet :-)
Det gør de i hvertfald på traktorer.
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#14 Indlæg af Jakobsen »

ja den vil slide hvis den er over 8.xmm den sinter og en std er 7.8mjavascript:emoticon(':lol:')m hehe
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#15 Indlæg af HenrikGM »

Volvo-Dennis skrev:Jeg kørte gennem en rundkørsel på vejen hjem, i 2 gear.. Ud af rundkørselen fik den lidt gas, og så snart den begyndte at lave tryk begyndte den af fedte noget. Hmm..

Koblingen kan ikke justeres, da det er hydraulisk...

Den var en lille smule tykkere end den gamle, som var lidt slidt. Så tænkte at det var ok. Trykpladen er dog en standard model..

Lamellen ved jeg ikke hvor kommer fra, da den fulgte med i handelen da jeg købte bilen. Og sælger kan jeg ikke lige spørge, da han er i udlandet i en måneds tid.


Se, normalt er en kobling lavet sådan at fjederkraften "kipper over".

Dvs, hvis et lyst hoved får den ide at sætte trykpladen dybere på svinghjulet, eller montere et tykkere nav, så falder klemkraften, og den falder hurtigt og meget.
Så det fix der var "bare lige" er reelt en billet til at få lov til at skille det ad igen(Learning by doing)

Std 740/760 turbo kobling kan nemt holde 350Nm, særligt hvis man monterer den lidt højere end original, men mål klemkraften, og sæt den rigtigt istedet.

Sinter kan sagtens fungere på ej opstrammet trykplade, man skal bare huske at tjekke tykkelsen. Et tykt nav er ofte lig dårligere kobling hvis klemkraften ikke er trimmet til ret højde.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#16 Indlæg af Volvo-Dennis »

Jeg tror bare det ender med en ny standard kobling, så er jeg ude over det problem.
Jeg har jo tidligere haft en 760, med en sachs kobling der snildt holdte til 356nm. Sinter'en blev monteret, fordi den fulgte med i en stak reservedele til bilen. Og jeg troede så at det bare lige var "vupti".

Men man lærer noget hver dag :reading:
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#17 Indlæg af HenrikGM »

Volvo-Dennis skrev:Jeg tror bare det ender med en ny standard kobling, så er jeg ude over det problem.
Jeg har jo tidligere haft en 760, med en sachs kobling der snildt holdte til 356nm. Sinter'en blev monteret, fordi den fulgte med i en stak reservedele til bilen. Og jeg troede så at det bare lige var "vupti".

Men man lærer noget hver dag :reading:


Du kan jo også slide den til....jo tyndere den bliver(til en vis grænse) jo mere moment vil den tage...;-)
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#18 Indlæg af Volvo-Dennis »

Okay, det er jo selvfølgelig rigtigt. Jeg kan prøve at give det en chance og køre med den nogle dage. Så må vi se om den bliver bedre :wink:
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#19 Indlæg af Slavteren »

Har i dag erfaret at det åbenbart ikke er std. viden for en mekaniker at en ny trykfod skal renses af for olie inden montering :damn:

Så bare for at være sikker, er det husket?
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
Brugeravatar
Volvo-Dennis
Senior Medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 26 maj 2005, 15:59
Geografisk sted: Syddjurs

#20 Indlæg af Volvo-Dennis »

Ja da, det er husket :)
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!
Besvar