Side 2 af 3

: 09 jan 2011, 15:06
af Dybro
lqs skrev:når du nu ikke vælger at offentliggøre dine forsikringspapirer...
så kan du måske komme med et link til reglerne, der tillader danskere at tanke e85 i udlandet? altså for at køre på det i dk.
evt kunne du jo sende et brev til skat. for at spørge om man lovligt kunne gøre dette som dansk/svensk pendler.
det er som om du ikke helt forstår hvad det vil sige at fremstille sådan noget i dk. forsikringer er en ting, miljøgodkendelse er noget andet. beskatning af brandstof noget tredie.
MVH sørten

Haha.. Det er da sjovt, at det er mig der skal skaffe bevis for det hele.
I andre kan da også komme lidt ind i kampen

Men helt ærligt.. Jeg har sq aldrig hørt om, at det skulle være ulovligt at tanke sin bil i et andet EU-land og så køre hjem igen.

: 09 jan 2011, 15:18
af lqs
mindes nu nok at det tidligere var sådan med alm diesel. altså på lastbiler.
MVH søren

: 09 jan 2011, 15:34
af Dybro
lqs skrev:mindes nu nok at det tidligere var sådan med alm diesel. altså på lastbiler.
MVH søren


I hvert fald så er jagter det tyske toldvæsen polske lastbiler med ekstra/uoriginale tanke, fordi brændstof er væsentlig billigere i polen...
Men det er jo også lastbiler med STORE tanke...

Tysk diesel og benzin har været har været en smule dyrere end dansk eller samme pris(det svinger jo altid lidt) i ca 20-25 år.

: 09 jan 2011, 15:34
af HenrikGM
Dybro skrev:Her har du lidt go læsning om ethanol:
http://journeytoforever.org/biofuel_library/ethanol_manual/manual_ToC.html
Men det vil næppe kunne betale sig at bruge EL. gas eller olie til disteleringen.

HenrikGM skrev:Der bliver noget med forsikringen og brandfaren også.

Mulighed for et gedigent brag hvis noget tager en skæv retning...


Det er da lidt noget pladder det du siger der...
1. ethanol kræver højere antændelsestemperatur
2. ethanol har et højere flammepunk
3. ethanol kræver meget mere fordampningsvarme
4. ethanol har reduceret brændværdi
- hvorfor skulle det så være mere brandfarligt...?!!!

Og hva forsikringen angår.. tja, der er jo allerede 5% sprit i vores benzin. Det er vel ikke ulovligt at fylde bilen op med e85 i sverige eller tyskland..

Selvfølgelig skal tændingen stå korrekt til det pågældende brændstof - det er da klart.


At det er noget sludder, det er jo din påstand.
Alle materialeegenskaberne kender jeg så glimrende, men det er ikke det der er pointen.

Jeg VED at jeg har begrænsninger på hvor meget brændstof jeg må have stående. Det fremgår fint og entydigt af min forsikring.

Du kan selvf. være i besiddelse af tilladelse til at producere alkohol, og ligeledes forsikringsselskabets accept af at du ligger inde med større mængder ethanol, alkohol, sprit, whatever.
Du kan også være i besiddelse af miljøgodkendelsen, og hvis jeg ikke husker forkert skal AT lige med indover godkendelsen.For slet ikke at snakke om SKAT.

Hatten af hvis du har disse krav dækket, men det er ikke noget du lige får overnight. Umiddelbart vil det være min påstand at du ikke kan producere det, uden at tilhøre kategorien "hjemmebrænderier".

Du omtaler ikke disse indledende øvelser(tilladelserne), så måske du ikke er obs på dem. I virkeligheden er dit mindste problem at finde ud af hvordan du laver spritten, det er langt langt sværere at finde ud af hvordan du gør det lovligt.

Du skal ikke bevise noget du ikke har lyst til, men din påstand er at jeg sagde noget pladder.
Lad os så se om det i virkeligheden er pladder. :wink:

Første ordre:
Jeg vil godt købe de første lovligt producerede 50liter Ethanol til 2011 markedspris.

: 09 jan 2011, 15:51
af Dybro
HenrikGM skrev:Første ordre:
Jeg vil godt købe de første lovligt producerede 50liter Ethanol til 2011 markedspris.

ethanol fra inbicon koster mellem 3 og 3½ krone literen plus moms
inbicon leverede allerede ethanol til statoil i 2010....

: 09 jan 2011, 17:15
af HenrikGM
Dybro skrev:
HenrikGM skrev:Første ordre:
Jeg vil godt købe de første lovligt producerede 50liter Ethanol til 2011 markedspris.

ethanol fra inbicon koster mellem 3 og 3½ krone literen plus moms
inbicon leverede allerede ethanol til statoil i 2010....


Ser ikke svarets relevans for tråden.

Snakker vi om folks evne til selv at lave Ethanolen, eller snakker vi om det er muligt?

: 09 jan 2011, 18:03
af Dybro
HenrikGM skrev:
Dybro skrev:
HenrikGM skrev:Første ordre:
Jeg vil godt købe de første lovligt producerede 50liter Ethanol til 2011 markedspris.

ethanol fra inbicon koster mellem 3 og 3½ krone literen plus moms
inbicon leverede allerede ethanol til statoil i 2010....


Ser ikke svarets relevans for tråden.

Snakker vi om folks evne til selv at lave Ethanolen, eller snakker vi om det er muligt?

Det har da masser af relevans, når du spørger efter lovligt producet ethanol..!

Men hvis vi bare fokuserer på ethanol-fremstilling uden politiske og etiske holdninger osv., så er det slet ikke svært at producere.
Hvis man kan følge opskriften, har ingredienserne og udstyret, så kan stort set alle lave sprit.

Når det skal destilleres, så er det dog lidt mere avanceret end at følge en opskrift. Men ikke svært...

: 09 jan 2011, 18:26
af VRT
Jeg har i mellemtiden skaffet mig tegninger til et Charles 803 destillationsapparatet
Billede
Om det kan betale sig... sikkert ikke, hvis man medregner alternativomkostningerne for den forbrugte arbejdstid.
Men derfor kunne det være spændende uanset hvad.
Igen så er det jo ikke så forskelligt fra, at købe gammel fritureolie, som også skal bearbejdes, og så fylde det på bilen. Men det gør det selvfølgelig ikke mere lovligt, med mindre man betaler til skattefar, og har de fornødne godkendelser. Men sådan er der jo så meget :D

: 09 jan 2011, 19:08
af Mads B (dk)
Ja bare igang med det...... og i andre.... så ikke så sart 8)

: 09 jan 2011, 19:13
af Dybro
#VRT
Et lille tip:
Du kan også vakuum-destillere og opnå helt rent sprit, 100%, ved 9,333kPa (abs) eller lavere.
Så vidt jeg lige husker, så vil spritten koge ved 20-25 grader @ 9 kPa.