Side 2 af 4

: 08 sep 2010, 23:24
af dykkerdahl
Og for 10k+ kan jeg være meget kreativ


Her er den brugt til 500£

http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php? ... ll+sr20det

Men jeg ville bygge en manifold med korte rør for at få mindre volume.

: 09 sep 2010, 00:20
af Jack
dykkerdahl skrev:
Og for 10k+ kan jeg være meget kreativ


Her er den brugt til 500£

http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php? ... ll+sr20det

Men jeg ville bygge en manifold med korte rør for at få mindre volume.


Ja kan jeg godt følge dig i. Men lige hvor meget man kan korte ned uden og ende med noget med dårligt flow.
Tør du sige noget om længder på de forskellige rør ved en twin manifold?

: 09 sep 2010, 01:07
af lqs
10000kr dyrt? for sådan en.... det er 25timer a 400kr eller 50 a 200... så skal materialerne også lige komme et sted fra.... måske dyrt ved første øjekast. men bestemt ikke ved nærmere eftertanke. blot min mening.
MVH søren
ps. hvad skulle ideen være med korte rør/lille volumen?

: 09 sep 2010, 02:57
af dykkerdahl
ps. hvad skulle ideen være med korte rør/lille volumen?


Nu taler vi om at have hurtig turbo respons og Hk/nm. over et stort område, og ikke motore der skal lave max Hk og arbejde inden for et gearskift ved max RPM.

Ideen er at manifolden virker som lyddæmper eller trykudligner mellem udstødningsventilen og turboen.
Jo støre volumen og dårligere udformning manifolden har jo mere jævnt bliver gas flowet ind i turboen.

Med et twin scroll setup ønsker vi også at udnytte tryk pulsen der kommer med lydens hastighed uhindret kan banke ind i turboen når udstødnings ventilen åbner uden at tabe kraft gennem et langt rør. Den bliver så efterfuldt af den efterfølgende høje trykstigning i manifolden som let kan blive udlignet af en alt for stor volumen i manifolden.

Med andre ord ønsker vi ved lave RPM at udnytte den første tryk/lyd puls til at få gang i turboen og derefter ønsker vi at trykket mellem udstødningsventilen og turboen bliver så højt som muligt, for hurtigt at falde igen inden indsugnings ventilen åbner.
Alt sammen for at overføre så meget af den energi som bliver sluppet løs når ventilen åbner.
En side effekt ved at holde et højt tryk er at man beholder noget mere varme i gassen som igen giver mere gas volumen.
Grunden til at trykket kan falde så meget er jo at ex. cyl 1 helt er adskilt fra cyl 3 og 2 i en 1342 motor.

Tør du sige noget om længder på de forskellige rør ved en twin manifold?


Jeg vil lave så korte rør som muligt, jeg tror kun at det bliver et problem hvis man jagter Hk. i nærheden af turboens max. og kommer for langt ud til højre i turboens kompressor map.
Her vil turboen begynde at blive propen i systemet og modtrykket bliver så stort i manifolden at det laver problemer under overlappet.....
De rør du bruger tror jeg bare skal være støre end arealet af en fuldt åben Udstødningsventil.

Men jeg har ingen erfaring med Twin scroll, og der er ikke nogle rigtig god info. at få nogle steder....

: 10 sep 2010, 14:23
af Mads B (dk)
JacobM hvad koster sådan en TS collector i sortjern ?

: 10 sep 2010, 20:02
af Mads B (dk)
billeder af den manifold jeg lige er startet på at lave

http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=68720


.

: 10 sep 2010, 22:14
af Jack
lqs skrev:10000kr dyrt? for sådan en.... det er 25timer a 400kr eller 50 a 200... så skal materialerne også lige komme et sted fra.... måske dyrt ved første øjekast. men bestemt ikke ved nærmere eftertanke. blot min mening.
MVH søren
ps. hvad skulle ideen være med korte rør/lille volumen?


10000kr er en del penge ja, men du har helt ret i det ikke er mange penge hvis man tænker over hvad der ligger bag.

Men står man ikke med 10k men en del tid, gå på mod og nogle kedelige vinter aftener forude, så.... ;-)

: 10 sep 2010, 22:28
af Jack
Mads B (dk) skrev:billeder af den manifold jeg lige er startet på at lave

http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=68720


.


Ja jeg må snuse lidt ideer op rundt omkring hvad folk gør:-)

: 10 sep 2010, 23:09
af dykkerdahl
Virkelig stærkt Mads!

1: Hvor tykke rør bruger du?
2: Skal rørene være lige lange?
3 :Vil du oplyse hvem der har skåret dine flanger?
4: Skal der laves huller til EGT. Hvis ja et eller fire?
5: Er det en EGT sensor der sidder i din turbo elbow?
6: Wastegate?
7: Hvad bruger du til at skære rør?
8: Hvad svejser du med?

: 11 sep 2010, 13:43
af Mads B (dk)
dykkerdahl skrev:Virkelig stærkt Mads!

1: Hvor tykke rør bruger du?
3-4mm

2: Skal rørene være lige lange?
jeg har ikke tænkt mig at brug ret meget tid på længden af rørene

3 :Vil du oplyse hvem der har skåret dine flanger?
Turbo flangen er her fra pp, manifold flange har jef selv lavet

4: Skal der laves huller til EGT. Hvis ja et eller fire?
Der bliver ikke lavet huller

5: Er det en EGT sensor der sidder i din turbo elbow?
nop wideband og nerrowband

6: Wastegate?
når jeg ved hvor den skal sidde bore jeg et hul med et kopbor

7: Hvad bruger du til at skære rør?
bånd sav

8: Hvad svejser du med?

Co2 og Tig