4AGZE og alt for varm IC. *update*

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#11 Indlæg af K-FINN »

klyfax skrev:
Captain Slow skrev:som mangnussen siger, på med noget w2a,, så ligger du omkring 40 grader


Satme højt at ligge på 40 grader. Men det måske fordi motor ligger i bagagerummet?

For en kammerat med starlet, kompressor og 200 hk, havde w2a på og lå maks 3-4 grader over DMI's ude temp.


Kan jo være der var 36-37 grader den dag .-)
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#12 Indlæg af klyfax »

Supra MK4 skrev:
klyfax skrev:
Captain Slow skrev:som mangnussen siger, på med noget w2a,, så ligger du omkring 40 grader


Satme højt at ligge på 40 grader. Men det måske fordi motor ligger i bagagerummet?

For en kammerat med starlet, kompressor og 200 hk, havde w2a på og lå maks 3-4 grader over DMI's ude temp.


Kan jo være der var 36-37 grader den dag .-)


:grin:
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Martez
Junior Medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Geografisk sted: Vestsjælland

#13 Indlæg af Martez »

*UPDATE*
Har fået skiftet sensoren idag, til en fra en 4AFE - lidt bøvlet, men den sidder der. Og nu melder den ikke fejl nogen steder længere og den hakker heller ikke.

Prøvede for sjov at pille hjelmen helt af og så køre en tur med den gamle sensor først, med forholdsvis "kold" motor og den lavede samme nummer. I med den anden sensor og så stoppede det så.

Synes dog stadig jeg kan høre en .. ikke rallen, men noget der lyder som sand i en metalbøtte der bliver rystet, når motoren bliver belastet?

Under rulingen hvor Finn nævnte at han kunne høre tændingsbanken, lød det mest af alt som plejllejer i mild form, men det gør det her ikke?
Senest rettet af Martez 26 jul 2010, 20:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#14 Indlæg af Captain Slow »

vil gerne se nogen køre med så lav IAT,,

har endnu aldrig set det
I love everything thats fast enough to do something stupid with
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#15 Indlæg af Captain Slow »

klyfax skrev:
Captain Slow skrev:som mangnussen siger, på med noget w2a,, så ligger du omkring 40 grader


Satme højt at ligge på 40 grader. Men det måske fordi motor ligger i bagagerummet?

For en kammerat med starlet, kompressor og 200 hk, havde w2a på og lå maks 3-4 grader over DMI's ude temp.


motorens placering er ligegyldig,,
faktisk ligger motoren såvidt jeg ved, foran i alle corollaer
I love everything thats fast enough to do something stupid with
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#16 Indlæg af klyfax »

Captain Slow skrev:vil gerne se nogen køre med så lav IAT,,

har endnu aldrig set det


Så burde du være mere vågen her på PP ;-)

Supra_Jørn har haft Stagea'en på otto's felt og haft mange målingere med meget logger udstyr på. De målte i gennemsnit lige omkring 24 grader IAT, på en 18-20 graders dag hvis jeg husker rigtigt...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#17 Indlæg af Captain Slow »

logger udstyr ?

til hvad, han kører med ms, så det er da simplet bare at kigge i loggen.
I love everything thats fast enough to do something stupid with
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#18 Indlæg af lqs »

Captain Slow skrev:logger udstyr ?

til hvad, han kører med ms, så det er da simplet bare at kigge i loggen.
nej! ikke hvis man vil bruge målingen til noget (dvs blive klogere). det skal være en tynd K type temp sonde. ellers får man en midlet værdi. der hele tiden er bagefter.
MVH søren
Martez
Junior Medlem
Indlæg: 56
Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Geografisk sted: Vestsjælland

#19 Indlæg af Martez »

Nu har jeg fået kigget lidt på sagerne og det viste sig at tændkabel på cyl 3 var knækket nede i hætten, så fik smidt nogen andre på sammen med nogen nye BCR8ES rør, i stedet for de BKR6EVX der sad i.

Udover det så har jeg fået smidt et scoop i hjelmen som smider en masse luft lige ned i IC'en, men den bliver stadig varm?

Den trækker nu fint hele vejen op, udfra det jeg sådan tør teste, for til tider fejler tændingen stadig. Får den lov at trække fra 80 i 5. gear med fuld gas så tænder motorlampen ved 4000 rpm. Kan ikke høre noget tændingsbanken, men vil mene den melder fejlkode 52 igen.

Udover vand IC, hvad fanden kan jeg så gøre?
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#20 Indlæg af JPP »

Mht. IC
En intercooler kan meget nemt blive til en interHEATER hvis den placeres oven på motor. Der skal seriøs luftgennemgstrøming til udefra for at modarbejde motorens varme. Og varm luft går som sagt op af.

En vand IC er en mulighed. Alternativt kig efter om luft IC kan placeres mere fordelagtigt andre steder.

En vand IC skal også placeres med omtanke mht. omgivende varme. Den fungere så absolut bedre hvis den får koldere omgivelser fremfor placering lige over varm motor. Dog er er vand IC meget mere "modstandsdygtig" over for omgivelsernes varme i kortere perioder - men det påvirker stadig og slemt under længere stilstand. Specielt hvis du har holdt i tomgang et stykke tid og enheden har fået rigeligt med motorvarme som ikke er trukket væk under bilen. Hele vandsystemet kan nu blive opvarmet. Det vand skal så efterfølgende nedkøles. Med vand IC kan du placere hvor du vil (selv i hattehylden hvis rear mount motor), benyt muligheden for bedre placering hvis du bruger vand IC. Ellers som sagt om muligt find/byg alternativ sted at sætte luft IC - evt. her vælg at dele op i to mindre IC'er som er forbundet for at finde pladsen.
Besvar