gearkasse stjæler hk (forklarning?)

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
mrixen
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 jul 2008, 17:21

#11 Indlæg af mrixen »

Hey er lige komme til at tænke på noget. Vi er enige om at Tabet af Hk,
sker fra kobling -gearkasse og ud til hjulene. Og vis bilen nu f.eks taber 35 hk. Det vil sige 35 hk x 0,736 kW (35*0,736) = 25,76 kW
= 25760 watt
(For dem der ikke lige er helt med, har jeg udregnet hvor mange watt der blir tabt)

I min verden er 25760 watt meget. Og ved at det vil give rigtig meget varme.
F.eks en varmepistol på 1600 watt. Kan blive rigtig meget varm.
Men 25000 Må da blive ekstremt varmt.

Hvor bliver alt den energi/varme af. ?

/Mrixen
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#12 Indlæg af klyfax »

Den holder 10-20 kg driftvarm, hele drivlinien. Prøv at gøre det med en varmepistol så finder du af hvor lidt 1600 watts varme i fast matriale er, kontra luft...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#13 Indlæg af Morten VJ »

10-20 kg for hele drivlinien!!
er det på en gokart at vægten er taget ??

50-200 kg er mere sandsynligt samlet vægt
Gearkassen på min vejere alene 45 kg.
Min kammerats 6 trins t56 vejer 70 kg.

Og hertil lægges vægten af kardan og bagtøj.
Og det er slet ikke biler med 1000 hk.

Hovedforskellen er at varmtluft pistolen koncentrerer sin energi, men gearkasse-bagtøj fordeler varmen over et meget stort areal, og de bliver kølet af den omgivende luft.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#14 Indlæg af lqs »

mrixen skrev:Hey er lige komme til at tænke på noget. Vi er enige om at Tabet af Hk,
sker fra kobling -gearkasse og ud til hjulene. Og vis bilen nu f.eks taber 35 hk. Det vil sige 35 hk x 0,736 kW (35*0,736) = 25,76 kW
= 25760 watt
(For dem der ikke lige er helt med, har jeg udregnet hvor mange watt der blir tabt)

I min verden er 25760 watt meget. Og ved at det vil give rigtig meget varme.
F.eks en varmepistol på 1600 watt. Kan blive rigtig meget varm.
Men 25000 Må da blive ekstremt varmt.

Hvor bliver alt den energi/varme af. ?nej! vi er faktisk ikke enige... den meste kraft tabes i selve hjulet (dækket) en del på vejen dertil. gearkasse55kg. kardan 12kg. bagtøj 40kg. trækaksler2x5kg.... men langt den meste varme må opstå i selve dækkene. mærkeligt de ikke bliver varmere. selve powerområdet i momentkurven er overstået på 2sek. men nedløbet varer nok 40sek! alle tal ud fra hukommelsen, tallene er for grisebilen, med den store ydelse.
MVH søren

/Mrixen
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#15 Indlæg af lqs »

igen gik det galt for mig. håber i fatter hvem der skrev hvad.
MVH søren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#16 Indlæg af lqs »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46132 bemærk begrebet ydelse på hjul.... der er ellers ikke noget hjul på! dvs ingen tab i selve dækkene.
bemærk også placeringen af WG på 740 med BMW motor.pæne ydelser på begge motorer.
MVH søren
Besvar