hvilken olie ?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#11 Indlæg af tonnilerche »

Jamen, hvis man sørger for at olien ikke bliver for varm eller kold, så er standard-olien vel anbefalet?

Og det er ifølge kroon-oil's recommender på deres hjemmeside en helt almindelig 5W30..




Så selvom at den skal bruges til ræs, så må man vel gå ud fra at std-olien er fin, så længe man ikke ændrer på lejer osv?


Det er vel egentlig logik for burhøns?


Jeg kan forstå at man går op og tager en 10W50 hvis man ikke kan holde olien kølig nok, men det burde man vel ikke opleve, når man laver en ræs-motor af den kaliber? :D

Det er vist kun mig der kæmper med varm olie, på den gamle daisutsko :P
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Alex_Reedtz
Senior Medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 22 nov 2005, 20:48
Geografisk sted: Juelsminde

#12 Indlæg af Alex_Reedtz »

Selvom der er foreskrevet 5w30 tror jeg at jeg ville vælge en 5w40 istedet, da jeg vil mene at olien ganske korte øjeblikke oplever højere temperatur end normalt.
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#13 Indlæg af Captain Slow »

jeg svinger lidt mellem 5/40 og 5/50, tror bare jeg pjasker noget 5/40 i og ser hvor jeg ender i temperatur,

der er vel ikke grund til at gå i en 10/x olie ?
I love everything thats fast enough to do something stupid with
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#14 Indlæg af martin høj »

Du kan også bruge denne seriøse motor olie!!!
http://www3.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie ... lie-75W90/
:damn:
Corolla Gti Turbo
dykkerdahl
Senior Medlem
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Geografisk sted: Kbh
Kontakt:

Re: a

#15 Indlæg af dykkerdahl »

tonnilerche skrev:Jamen, hvis man sørger for at olien ikke bliver for varm eller kold, så er standard-olien vel anbefalet?
Og det er ifølge kroon-oil's recommender på deres hjemmeside en helt almindelig 5W30..
Så selvom at den skal bruges til ræs, så må man vel gå ud fra at std-olien er fin, så længe man ikke ændrer på lejer osv?
Det er vel egentlig logik for burhøns?
Jeg kan forstå at man går op og tager en 10W50 hvis man ikke kan holde olien kølig nok, men det burde man vel ikke opleve, når man laver en ræs-motor af den kaliber? :D
Det er vist kun mig der kæmper med varm olie, på den gamle daisutsko :P


Enig, men hvad med en oliekøler med termostat

Det er ikke uden grund man kan få racing olie i f.eks 0W/5 og 0W/10. Det hældes bl.a på Nascar bilerne under kvalificeringen

Det ville jeg gerne læse noget mere om.... Link?

Her er info om Oilman.
Oilman
Best known for his presence on over 500 Internet clubs and forums,
http://www.opieoils.co.uk/car-clubs.aspx
http://www.opieoils.co.uk/bike-clubs.aspx
oilman is kept in a cupboard with a computer for 18 - 20 hours a day, allowed out only to take a spin in his car and read the latest issues of Motor Oil Monthly.

You'll find the answers to many of the above questions in oilman's oil technical info page
http://www.opieoils.co.uk/technicalinfo.aspx

Beware of pale imitations with a similar name...
http://www.theoilman.co.uk/
Nissan 200sx
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

Re: a

#16 Indlæg af Westmus »

dykkerdahl skrev:
Det er ikke uden grund man kan få racing olie i f.eks 0W/5 og 0W/10. Det hældes bl.a på Nascar bilerne under kvalificeringen

Det ville jeg gerne læse noget mere om.... Link?

Det bedste jeg lige kan huske på stående for er at bl.a Royal Purple sælge skidtet: http://www.royalpurple.com/xpr-racing-oil-rh.html (under "read more")

Redline oil sælger tilsvarende produkter til dragracing. Oilman har faktisk Redline 0w/10 i udvalget, kan jeg se. En begrundelse for at bruge "tynde" olier i en dragracer er vel også at det på 402m biler svært at få olien op på en normal driftstemperatur før start. Yderligere er generelt øget slid vel højst en biting i en rigtig racermotor, i forhold til have max ydelse. Bare 1000km levetid er jo nok til vel 2000 ture i en dragracer. Det er vist rigeligt til rigtig mange års DHB deltagelse! :D

Mener også at en af begrundelserne for at man køre med "tyk" olie på en baneracer, skulle være at man vil kompencere for at sådan en hårdt pumpet motor der får max kniv over længere tid, under et løb når at tynde olien en del op med rester fra forbrændingen pga kraftigt forøget blow by.
Motorsen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 sep 2009, 17:12
Geografisk sted: 5700

#17 Indlæg af Motorsen »

Hmmmm. . Jo flere omdr. jo tyndere olie!!! Noget med dynamisk smøring.
Er det en baneracer, der får "kniv" hele tiden, burde "ekstrem" viskositeter som wt60 ikke være aktuelle (for stor friktion/varme i lejer).
40wt ester baseret, evt 50wt????

Motorsen
Besvar