Andrey er programmør og udvikler for Vems så jeg tror ikke han går så meget op i effekt men mere at lave coder/software der kan styrer de forskellige ting på en motor på den korrekte måde altså så tæt på den samme måde som oem. Jeg kan da spørge ham om han har lavet nogle målinger.
Lgs hvordan virker vvti på en morderne motor?
Tnx
Peter
hente alle map ud af oem ms
Redaktør: Moderatorer
-
peter_jensen
- Junior Medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 16 sep 2007, 18:13
- Kontakt:
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
nogen morder motor vises ikke. lidt honda og bmw bliver også omtalt. men der vises da lidt om videreudvikling af vvti. det er min opfattelse at det meget bruges til at give blød og behagelig motorgang. læs komfort/blød hat. sågar blød start af motoren... samt ikke mindst til at give de rette udstødningsværdier. i nogen tilfælde bruges det sikkert også til at bilde føreren ind af det er en racerbil han sidder i! ellers kunne den vel ikke sige sådan? http://www.youtube.com/watch?v=ICAWQPLNFAc
MVH søren
MVH søren
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
lqs skrev:nogen morder motor vises ikke. lidt honda og bmw bliver også omtalt. men der vises da lidt om videreudvikling af vvti. det er min opfattelse at det meget bruges til at give blød og behagelig motorgang. læs komfort/blød hat. sågar blød start af motoren... samt ikke mindst til at give de rette udstødningsværdier. i nogen tilfælde bruges det sikkert også til at bilde føreren ind af det er en racerbil han sidder i! ellers kunne den vel ikke sige sådan? http://www.youtube.com/watch?v=ICAWQPLNFAc
MVH søren
Helt enig i at det er emmisions krav og momentkurven, og økonomien der er drivkraften bag denne type systemer.
Det system jeg kender bedst til, som i der jeg har en beskrivelse af.
Er binzin motoren i en landrover freelander 2.
Den kan udelikkende justere på indsugnings knasten.
Men der har Hondas vetec system, med 2 knast profiler, en løfter 3,5mm, og den anden 10mm
Og så har vi vvti systemer der justere knastiden trinløst +-30 grader
Dette koblet sammen med et indsugnings manifold der har 2 længder, styret af et spjæld, og et elektronisk gasspjæld.
Bevirker at man ved konstant hastighed feks. 80 km/t kan have fuldt åbent gasspjæld!
Og desuden har den ingen olietryks kontakt.
Den bruger knastaksel forstillingen til at regne olietrykket ud.
BMW er meget længere fremme da de har bort rationaliseret gasspjældet!
Det var så de mere avancerede systemer.
Hvis vi nu tager en simpet vvti, eller en benzin tabel.
Vi er heldige at kunne udlæse hoved tabellen, men finder ikke alle undtagelserne, og kompensationerne, der er gemt et andet sted i softwaren.
Eller vi forsøger at logge signalerne, og får meget forskellige resultater hver gang vil logger! grundet undtagelserne.
Men vi har knækket koden.
Hvad så, understøtter den motorstyring, alle under programmerne/ undtagelserne.
Det lyder nemt at suge alle data ud af original styringen.
Og overføre dem til den programmerbare.
Men i praksis er det umuligt, og af meget lille værdi.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html