Launch Control 7mgte ms 2.4

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#11 Indlæg af Wildert »

martin høj skrev:Når i monterer lc. sætter i så kontakten sådan at den først slutter til når koblingen er helt sluppet eller hvordan er det man gør.
Hilsen Martin


Det kommer mest an på den kontakt du har.
Jeg brugte som sagt en bremselyskontakt som er monteret på netop den måde. Konsekvensen af det er netop at den først de-aktiverer launch-control når koblingen er sluppet 100%.

Det er rigtigt fint til lige netop launch-control, og sådan set også til flatshift når man kører lige ud.
Men det er ikke rigtigt godt til klubrally (hvilket er en af årsagerne til at jeg stoppede med launch control og flatshift), hvor man tit lige kan have foden på koblingen f.eks. efter en vending. Slipper man ikke 100%, så bliver motoren "holdt tilbage" af indstillingerne. Det er ikke skide hensigtsmæssigt.

Hvis jeg skulle bruge det igen, så skulle det kombineres med at det kun slog til hvis TPS var over en vis procentdel (eller værdi). Så ku' jeg tweake mig ud af det meste.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#12 Indlæg af martin høj »

Tak for svar.Havde gået og tænkt lidt på det med den skal være sluppet helt.Ville der ikke være en fordel i den sluttede til lidt før den er sluppet helt.Måske halvvejs oppe??
Eller er jeg helt galt på den.
Hilsen martin
Corolla Gti Turbo
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#13 Indlæg af Wildert »

martin høj skrev:Tak for svar.Havde gået og tænkt lidt på det med den skal være sluppet helt.Ville der ikke være en fordel i den sluttede til lidt før den er sluppet helt.Måske halvvejs oppe??
Eller er jeg helt galt på den.
Hilsen martin


Forestil dig at koblingen ikke er koblet helt til når LC'en slår fra....

=> omdrejningerne går lige i den allerøverste begrænser i det øjeblik det tager fra at LC'en slår fra, til du er koblet helt til.

Ikke noget problem så længe man er i fuld kontrol over foden - typisk ligeud-acceleration hvor man ikke "bumper rundt". Så taler vi mindre end 1/10-del sekund, og så er problemet ikke stort (læs: motoren når ikke at dreje ret langt op).

Men i mange andre situationer kan man forestille sig at man har foden på koblingen som giver en stilling mellem at LC'en er slået fra, og at koblingen er koblet til.
Har man samtidig speederen i gulvtæppet i den sitaution, så har man balladen.

Jeg skal ikke kunne sige om det ikke kunne fungere i en eller anden given situation. Jeg ved bare at for det som jeg bruger min bil til, der ville det ikke løse problemet på en måde så jeg var "tryg" ved det.

Noget andet er at det er mekanisk bøvlet at lave. Det kræver en træk-kontakt, der sluttes ved et givent sted, samt noget fjeder der kan tage resten af bevægelsen.
Det kan ikke sættes op med en bremselyskontakt, som først afbryder når den er helt i bund (og dermed tilslutter så snart man flytter pedalen det mindste).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
martin høj
Mester Medlem
Indlæg: 517
Tilmeldt: 05 aug 2008, 20:43
Geografisk sted: KBH

#14 Indlæg af martin høj »

Tak for de kloge ord.
Vil glæde mig til en dag og få lavet det.Skal lige have mere styr på megasquirt først.Så kan man lege med det når alt andet spiller.
Hilsen Martin
Corolla Gti Turbo
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#15 Indlæg af Wildert »

martin høj skrev:Tak for de kloge ord.
Vil glæde mig til en dag og få lavet det.Skal lige have mere styr på megasquirt først.Så kan man lege med det når alt andet spiller.
Hilsen Martin


Velbekomme...

Jeg kom lige i tanke om en ide en kammerat kom med, sidst vi talte om den udfordring.

Hans holdning var: Så sæt en kontakt i serie på speederen, så den kun er sluttet når speederen er helt i bund. Evt. fuldgas-kontakt på spjældhuset.
Det ville så betyde at flatshift (og launch control) kun aktiveres når man har pedalen i bund - uanset hvor man holder koblingen. Det giver rimeligt mening i forhold til flatshift, og er en simpel udgave af at koden kunne have en værdi om at man kun ku' flatshifte når TPS'en var over en vis værdi.

Lige nu har det dog ikke mega høj prioritet, men ideen er hermed givet videre - den er trods alt lidt lettere at implementere end det meste. Kræver en kontakt monteret omvendt i bunden af bilen under speederen, alternativt den nævnte gasspjældskontakt :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#16 Indlæg af Runesm »

Wildert skrev:
martin høj skrev:Tak for de kloge ord.
Vil glæde mig til en dag og få lavet det.Skal lige have mere styr på megasquirt først.Så kan man lege med det når alt andet spiller.
Hilsen Martin


Velbekomme...

Jeg kom lige i tanke om en ide en kammerat kom med, sidst vi talte om den udfordring.

Hans holdning var: Så sæt en kontakt i serie på speederen, så den kun er sluttet når speederen er helt i bund. Evt. fuldgas-kontakt på spjældhuset.
Det ville så betyde at flatshift (og launch control) kun aktiveres når man har pedalen i bund - uanset hvor man holder koblingen. Det giver rimeligt mening i forhold til flatshift, og er en simpel udgave af at koden kunne have en værdi om at man kun ku' flatshifte når TPS'en var over en vis værdi.

Lige nu har det dog ikke mega høj prioritet, men ideen er hermed givet videre - den er trods alt lidt lettere at implementere end det meste. Kræver en kontakt monteret omvendt i bunden af bilen under speederen, alternativt den nævnte gasspjældskontakt :-).


Den var faktisk ret god den der, havde selv gået og tumlet lidt med tanken.
Man kunne også bruge en mikroswitch, en af dem med en lang arm på, og så sætte den sidelæns inde ved speederen, så den allerede begyndte at glide på armen eks 75% til WOT.
Billede
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Kaas
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 01 maj 2007, 22:02
Kontakt:

#17 Indlæg af Kaas »

Jeg har bygget det og det virker fint!

Jeg vil dog sige at kontakten skal sidde på koblingpedalen pga koden er bygget sådan at man skal op på en vis givet omdr tal for at launch control slår til!
Hvis den sidder på speederen ved fuld gas, hvad så når man bare accelerer almindelig og ikke behøver launch control?
SAAB 900 turbo MY90.
Megasquirt MSnS extra, benzin + ladetryksstyrring + knock system + COP med en sort T7 DI tænd kassette fra en SAAB 9000 + nyere.
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#18 Indlæg af Wildert »

Kaas skrev:Hvis den sidder på speederen ved fuld gas, hvad så når man bare accelerer almindelig og ikke behøver launch control?


Du misforstår... der skal være en på BÅDE speeder og kobling.
Så det kun virker når speederen er i bund, når du træder koblingen ned.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Jesper H
Senior Medlem
Indlæg: 450
Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Geografisk sted: Sønderjylland

#19 Indlæg af Jesper H »

Kunne man ikke bare gå ind og så sætte "Enable launch control when TPS above" til lige under fuld gas?
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#20 Indlæg af Wildert »

Jesper H skrev:Kunne man ikke bare gå ind og så sætte "Enable launch control when TPS above" til lige under fuld gas?


Jov meget gerne - hvor fa'en er den indstilling?
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar