Side 2 af 2

: 06 maj 2009, 17:28
af JerrilD
Mads B (dk) skrev:Nemlig

AFM = luftmængde måler

MAF = luftmasse måler

MAP = manifold absolute pressure


Hvad er forskellen på de 3? :)

: 06 maj 2009, 17:56
af K-FINN
JerrilD skrev:
Mads B (dk) skrev:Nemlig

AFM = luftmængde måler

MAF = luftmasse måler

MAP = manifold absolute pressure


Hvad er forskellen på de 3? :)


AFM: Plejer være med klap i rør..
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør.
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold

: 09 maj 2009, 09:40
af Mads B (dk)
Supra MK4 skrev:
JerrilD skrev:
Mads B (dk) skrev:Nemlig

AFM = luftmængde måler

MAF = luftmasse måler

MAP = manifold absolute pressure


Hvad er forskellen på de 3? :)


AFM: Plejer være med klap i rør..
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør.
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold



AFM: Plejer være med klap i rør.. ----> forholdsvis stor luftmodstand
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør. ----> forholdsvis lille luftmodstand
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold ---- ingen luftmodstand

: 04 sep 2009, 17:13
af jesperhj
vil det sige at man kan fjerne sit AFM og nøjes med at køre med den indbyggede map sensor som sidder i megasquirtboxen??

: 04 sep 2009, 18:59
af 2fat2fly
Mads B (dk) skrev:
AFM: Plejer være med klap i rør.. ----> forholdsvis stor luftmodstand
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør. ----> forholdsvis lille luftmodstand
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold ---- ingen luftmodstand


Er en MAF egentlig ikke mere præcis end en MAP ?

: 19 sep 2009, 21:07
af TB206HDI
2fat2fly skrev:
Mads B (dk) skrev:
AFM: Plejer være med klap i rør.. ----> forholdsvis stor luftmodstand
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør. ----> forholdsvis lille luftmodstand
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold ---- ingen luftmodstand


Er en MAF egentlig ikke mere præcis end en MAP ?


For diesel - imho nej.

Klart de fleste Euro4 biler kører med smokemap styret efter MAP, Euro 3 kører efter MAF.

: 04 feb 2010, 14:00
af Golf-3
en golf 3 1.8 køre da med map. der er ihvert fald ingen luftmasse eller mængde på indsugningsrøret.

men ligeså snart det er en GTI eller VR6 så er det med AFM, hvorfor? så må de vel være mere rpæcis?

på forhånd tak :)

: 04 feb 2010, 15:13
af VRT
Golf-3 skrev:en golf 3 1.8 køre da med map. der er ihvert fald ingen luftmasse eller mængde på indsugningsrøret.

men ligeså snart det er en GTI eller VR6 så er det med AFM, hvorfor? så må de vel være mere rpæcis?

på forhånd tak :)

http://www.biat.uni-flensburg.de/msc/ue ... tronic.htm
Ifølge denne side, så kører mono-monotronic efter alpha-n (omdrejninger og gasspjældsvinkel), som er en ret primitiv styrings-algoritme.[/quote]