MAF sensor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
JerrilD
Mester Medlem
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 07 okt 2006, 19:42
Geografisk sted: Fredericia C

#11 Indlæg af JerrilD »

Mads B (dk) skrev:Nemlig

AFM = luftmængde måler

MAF = luftmasse måler

MAP = manifold absolute pressure


Hvad er forskellen på de 3? :)
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#12 Indlæg af K-FINN »

JerrilD skrev:
Mads B (dk) skrev:Nemlig

AFM = luftmængde måler

MAF = luftmasse måler

MAP = manifold absolute pressure


Hvad er forskellen på de 3? :)


AFM: Plejer være med klap i rør..
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør.
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#13 Indlæg af Mads B (dk) »

Supra MK4 skrev:
JerrilD skrev:
Mads B (dk) skrev:Nemlig

AFM = luftmængde måler

MAF = luftmasse måler

MAP = manifold absolute pressure


Hvad er forskellen på de 3? :)


AFM: Plejer være med klap i rør..
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør.
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold



AFM: Plejer være med klap i rør.. ----> forholdsvis stor luftmodstand
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør. ----> forholdsvis lille luftmodstand
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold ---- ingen luftmodstand
Billede
jesperhj
Junior Medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 19 aug 2009, 22:02

#14 Indlæg af jesperhj »

vil det sige at man kan fjerne sit AFM og nøjes med at køre med den indbyggede map sensor som sidder i megasquirtboxen??
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#15 Indlæg af 2fat2fly »

Mads B (dk) skrev:
AFM: Plejer være med klap i rør.. ----> forholdsvis stor luftmodstand
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør. ----> forholdsvis lille luftmodstand
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold ---- ingen luftmodstand


Er en MAF egentlig ikke mere præcis end en MAP ?
TB206HDI
Senior Medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 19 sep 2009, 19:54

#16 Indlæg af TB206HDI »

2fat2fly skrev:
Mads B (dk) skrev:
AFM: Plejer være med klap i rør.. ----> forholdsvis stor luftmodstand
MAF: Er lille "pind" der måler ned i rør. ----> forholdsvis lille luftmodstand
MAP: Siger sig selv, måler tryk/vacum i manifold ---- ingen luftmodstand


Er en MAF egentlig ikke mere præcis end en MAP ?


For diesel - imho nej.

Klart de fleste Euro4 biler kører med smokemap styret efter MAP, Euro 3 kører efter MAF.
Golf-3
Nyt Medlem
Indlæg: 23
Tilmeldt: 03 dec 2008, 20:16

#17 Indlæg af Golf-3 »

en golf 3 1.8 køre da med map. der er ihvert fald ingen luftmasse eller mængde på indsugningsrøret.

men ligeså snart det er en GTI eller VR6 så er det med AFM, hvorfor? så må de vel være mere rpæcis?

på forhånd tak :)
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#18 Indlæg af VRT »

Golf-3 skrev:en golf 3 1.8 køre da med map. der er ihvert fald ingen luftmasse eller mængde på indsugningsrøret.

men ligeså snart det er en GTI eller VR6 så er det med AFM, hvorfor? så må de vel være mere rpæcis?

på forhånd tak :)

http://www.biat.uni-flensburg.de/msc/ue ... tronic.htm
Ifølge denne side, så kører mono-monotronic efter alpha-n (omdrejninger og gasspjældsvinkel), som er en ret primitiv styrings-algoritme.[/quote]
Besvar