trykrør/gasspjæld vs hk

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#11 Indlæg af Brisse »

Christianc skrev:
lqs skrev:prøv at kig lidt på hvilke mængder af luft en mellenstor turbo leverer.
fortæl så hvilken forskel nogen få liter mere i rørføring betyder?
begrebet få liter.... kig lidt på hvor mange flere liter skift fra 2" rør til 3" egentlig betyder, ved en samlet rørlængde på lad os sige 1.5meter.
MVH søren


2" rør ~ 3,1 L
3" rør ~ 6,9 L

Så det er en smule på 1,5 meter


Og sammenlignet med hvormange liter luft per sekund turboen leverer, hvor længe tror du så turboen er om at fylde de extra liter i de tykke rør? :popcorn:
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Brugeravatar
Hp Ae86
Medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23 aug 2007, 21:45
Geografisk sted: Viborg

#12 Indlæg af Hp Ae86 »

jeg siger ikke at du kommer til at vendte 10minutter på trykket efter du har hamret speederen i bund, men faktum er, jo størrer-mere rør du bruger jo mere tøven, men denne tråd gik enlig ikke ud på den her diskution, men på om der var en formel på at finde den rette diameter på ens trykrør, ved ikke om det findes men ville nok gå efter 2" det er en dejlig nem diameter at arbejde med i et motorrum som er proppet nok
Daydrive : Corolla Levin (Ae86) 4agte
2 Drive : Starlet (Kp60) 2k
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#13 Indlæg af lqs »

det er hvad jeg ville kalde en LILLE smule.
prøv at tænk på at motoren måske bruger 100liter i sekundet.
fire op i hundrede = 1/25 del sekund..... det med at det er et faktum at større rør per auto giver mere tøven, vil jeg stille mig tvivlende overfor. særligt hvis vi taler om noget der kan måles eller mærkes. en ting som motorens sugemotoreffekt betyder jo (tæt på) alt for hvor meget udstødningsgas der er til turbo.
MVH søren
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#14 Indlæg af JPP »

Lyt til hvad Søren skriver.
Det er i den sammenhæng næsten uhyggeligt hvor stort luftforbruget er ved f.eks. 2.0L + 4000 omdr. + 100% VE (fyldningsgrad) eller samme situation ved f.eks. 1 bar. Med ughyggeligt mener jeg, hvor meget luft der egentlig ryger igennem dette scenarie i sekundet/minuttet mv...og det er her blot midt (4000 rpm) i omdrejningsregisteret.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#15 Indlæg af klyfax »

Hvad så hvis man går i den anden retning? Altså fra 2½ til 2 tomme? Hvor meget har det at sige ved fkes. 300 hk?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#16 Indlæg af luske »

klyfax skrev:Hvad så hvis man går i den anden retning? Altså fra 2½ til 2 tomme? Hvor meget har det at sige ved fkes. 300 hk?


sikkert ikke noget mærkbart , konkluderet udfra sørens/jacobs argument om lille volumenændring vs luftmægnde en turbo kan levere

MVH Luske
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#17 Indlæg af JPP »

Det kunne være sjovt at regne på hastigheden i rørene ved henholdsvis 2' 2½' og 3' ved de luftmængder vi snakker om. F.eks. 100L/sek i et 2' rør...

Afhængig af hvad der skal igennem rørene af luftmængder så begynder 2' jo på et eller andet tidspunkt at give voldsomt modtryk i specielt bøjningerne. Der findes koficienter for tryktab ved de forskellige dimensioner og typer bøjninger. Ved typer af bøjninger kigges dels på grader men også for radius af bøjningen. Typisk bøjning radius er 1½ x d.
Brugeravatar
luske
Mester Medlem
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31

#18 Indlæg af luske »

arrrghh , nu bliver det vist lige lidt for langhåret :? ved godt der er retningslinier for tab i bøjninger afhængig af grader og radius , men er det reelt noget der vil kunne mærkes på en bil ?? altså at man erstatter en 60 graders bøjning med 2 30graders bøjninger ?? tror det nu ikke

MVH Luske
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#19 Indlæg af JPP »

Jeg snakker ikke om at erstatte 60 med 2 x 30 det giver samme resultat, hvis samme radius er anvendt.

Jeg snakker om at når vi går længere ned i diameter bliver hastigheden på et tidspunkt så høj (ved samme luftmængde), at tryktabet begynder at spille ind. Hvornår det opstår skal udregnes.

Jeg nævner blot at det kunne være rigtig interessant lige at google formlen og få udregnet de hastigheder/tryktab på baggrund af f.eks. et tænkt eksempel på 100L/sek og typiske 90 graders bøjninger for 2, 2½ og 3 i 1½ x d.

Så er det jo ikke længere gætterier om det har indflydelse eller ej... :wink:
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#20 Indlæg af JPP »

100L/sek og 2meter rørføring + 4 stk. 90 graders bøjninger:
(F.eks. 2.0L, 6000rpm, 80% VE, 0 bar)

Ø20mm = 318,31m/sek <> 210343 Pa / 2,1 bar tryktab (lader sig ikke gøre / blot for eksemplets skyld)
Ø25mm = 203,72m/sek <> 73706 Pa / 0,73 bar tryktab (lader sig ikke gøre / blot for eksemplet skyld)
Ø51mm = 48,95m/sek <> 2588 Pa / 0,026 bar tryktab
Ø63mm = 32,08m/sek <> 1111 Pa / 0,01 bar tryktab
Ø76mm = 22,04m/sek <> 443 Pa / 0,004 bar tryktab

250L/sek og 2meter rørføring + 4 stk. 90 graders bøjninger:
(F.eks. 2.0L, 6000rpm, 80% VE, 1.5 bar)

Ø51mm = 122,38m/sek <> 16175 Pa / 0,16 bar tryktab *** Bemærk nu over 0,15 bar i tryktab på rørføringen alene, dertil skal tillægges tryktab for filter, IC, indsugningsmanifold, osv....
Ø63mm = 80,20m/sek <> 6946 Pa / 0,07 bar tryktab
Ø76mm = 55,11m/sek <> 2770 Pa / 0,03 bar tryktab

Der er forholdsvis stort tryktab ved Ø51mm og de 250L/sek. som svarer til f.eks. en 2 liters motor på 6000 omdrejninger med 1.5 bar i røven og 80% VE. Dertil må det også rykke godt i rørsamlingerne, bov mv. når 122m/sek stopper på bagsiden af gasspjældet. Det er 439km/t til 0
Besvar