[Eksempel] - Twin entry ??

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#11 Indlæg af Captain Slow »

jeg kan slet ikke gennemskue hvor store rørene behøver at være fra hver side,,
et er sikkert, der er ikke plads til at lave en banan,
de 4 afgange skal ind i et alm rør, da der ikke er plads til mere end 2" må det jo være sådan, disse 2 rør skal så mødes i en collector før t3 flangen

wastegates bliver enten 1 x 50mm eller 2 x 40 mm, afh af plads.

men rent teoretisk gad jeg godt vide hvor store de burde være,

motoren er en toyota 1uzfe 4.0 L
redline 7000 rpm
forventet ladetryk max 1.0 bar
I love everything thats fast enough to do something stupid with
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#12 Indlæg af JPP »

Jeg ville gøre som du påtænker, alternativt holde den i samme diameter efter kollektoren.
Dvs. samle 2 x 4 38mm til 2 x 51mm, alternativt holde samme diameter.

Du kan regne på hvad 38mm svarer til i udstødningsventil og løft efter tidligere anført GF-fingerregel. Det er som sagt blot en fingerregel som angiver størrelsesbehovet inden for en træskolængde.

Hvordan ser det regnestykke så ud med 51mm vs. 38mm. Jo, hvis vi havde 4 udstødningstakter på en gang så ville selv 51mm være alt for lille. Men det har vi jo ikke :wink: . Den skyder en af gangen. Dvs. hvis diameteren på røret, efter du samler de 4 x 38mm rør, er 51mm rør, så vil hastigheden falde ved hver puls i de lavere omdrejninger i det rør som er 51mm. Men du vil så samtidig også være bedre rustet for modtryk længere oppe i rpm i røret med 51mm. Den skyder som sagt kun en cyl. Husk på at det er i turbinen at du får hastigheden op/tilbage hvis du anvender 51mm. Arealet for 38mm giver 1134mm2 og arealet for en enkelt T3 splitindgang 30x40 (her oplyst), ja det giver 1200mm2. Så 38mm passer som hånd i handske til T3 splitpuls. Scaler din 51mm langsomt ned så den passer i T3 splithullet. Jeg vil holde afstanden med røret på de 51mm så kort som muligt og samtidig med så langt lige stykke inden turbineindgang som muligt.

Skal det være til phd-afgangseksamen og udregnes helt teoretisk korrekt, så er der mange flere parametre som skal ind for at regne diameter. Det er knastprofil, rpm, ønsket arbejdsområde, flow i top, rørlængder osv osv. Men det er ikke opgaven her IMO. Jeg ville bruge 51mm til dit pulssystem.

Hvis du har adgang til "Garagefuskerne" så ligger der også lidt billeder der inde på en V6'er med 2 x 51mm til T4. Splitpuls i T3 eller T4, det gør som sådan ikke opgaven anderledes, blot som nævnt, at rørene skal scales over lidt længere afstand og der skal skæres lidt mere udsnit.
Brugeravatar
Heyer
Medlem
Indlæg: 103
Tilmeldt: 05 maj 2009, 10:13
Geografisk sted: vejle
Kontakt:

#13 Indlæg af Heyer »

p.s et 2" jern rør er 53 mm indv og 60,3 uved
5/4 rør er 42,4 uved og 37,6 indv
og en t3 Flange har 2 huller på 30 x 45
bare så måle passer
kepsus
Medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#14 Indlæg af kepsus »

Jeg har læst at der kunne være dårlig performance/lag ved at kører twin scroll turbo på singel scroll manifold..

Men hvad med modsat ?
Jeg har et twin scroll manifold, men kun en singel scroll turbo ?, hvad vil der være (hvis nogen) ulemper ved det.
Billede
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#15 Indlæg af JPP »

Du har en meget fin manifold! Hvorfor ikke udnytte den??
Idet, du vælger at anvende single entry turbo på den manifold får du ingen ulember. Du har en rigtig god adskillelse som kun mixer mellem cylinderne i selve turboen (ved single entry turbo). MEN uden twin entry turbine udnytter du jo ikke din twin entry manifold. Det er meget tåbeligt IMO :wink:
kepsus
Medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#16 Indlæg af kepsus »

tak Jakob :-D

Jeg kan jo kun give dig ret, men nu er det jo sådan at jeg har en gt3582, der ikke har kørt ret langt... Kender du /i andre t3 turbo i samme størrelse med twin entry ?

/Kenneth
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#17 Indlæg af grydesvamp »

hvad med en turbo fra en mellemstor lasbil / maskine ? de er for det meste billige i indkøb og holdbarheden er god.
Fri bane fuld hane! :-)
kepsus
Medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#18 Indlæg af kepsus »

tjaa, men er det ikke ligesom at gå et skridt frem og to tilbage ved at finde en "lastbil" turbo, i stedet for min fine garrett turbo :-)..

Nu kan det godt være man kan finde en kugleleje turbo med ca samme spec fra en lastbil.
kepsus
Medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#19 Indlæg af kepsus »

Jeg syntes primært de fleste twin entry er med T4, eller har i nogen gode link.
Brugeravatar
Captain Slow
Mester Medlem
Indlæg: 1340
Tilmeldt: 01 maj 2009, 21:27
Geografisk sted: Horsens

#20 Indlæg af Captain Slow »

T3T4 P Trim er twin entry (T04) T3 flange
T3 V Band er twin entry T3 Flange
Super T70 er twin entry T3 flange

dette er de turboer bla Ravnen reklamerer for :wink: :lusket:
skulle være top dollar kvalivalivare
I love everything thats fast enough to do something stupid with
Besvar