Tuning af 626 GE

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Skal jeg eller skal jeg ikke ?

Ja
16
57%
Nej
12
43%
 
Afgivne stemmer: 28

besked
Forfatter
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#11 Indlæg af K-FINN »

Boostjunkie skrev:Jeg har stemt ja...
Som sagt tidligere er de motor rigtig stærke. Jeg har en kammerat der byggede turbo på samme motor, den havde gået omkring 300.000, da han byggede turbo på. Den ydede 174 hk kun med hævet benzintryk(5 bar), intercooler(626 diesel), 2,5" udstødning og 0,4 bar (T3)...
Men du skal nok ikke regne med den er særlig økonomisk at køre i...

Da den orginale manifold ikke er støbejern kan man sagtens lave om til en turbo manifold. jeg køre selv med ombygget GE manifold på min GWér(samme motor bare med wastetspark som orginal)

Mener at standart kompressionsforhold er 9:1


Du kan sikkert også huske den GD model jeg snakker om :-)
Det var en af de første GE modelller der kom turbo på, der ladede vi 0,7 bar på standard kompression 10,5-1 , og jo den ville god knitre lidt :tooth: ved max moment, da vi kun kørte med tilskudssystem, men den holdte til det.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#12 Indlæg af JPP »

I min verden, undgå for en hver pris at læne dig op af benzinregulator som "tilskudssystem"....det er kamikazetuning
Brugeravatar
Mark J
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18

#13 Indlæg af Mark J »

JakobM skrev:Lyder som om du har lidt interesse for det frem for bare at vil have nogle nemme heste fordi du har hørt at......

Forudsætning for at det skal lykkedes er at bilen i forvejen har indsprøjtning og et kompressionsforhold der ikke er alt for højt.

Hvad er dit kompressionsforhold?

Dit ladetryk vil afhænge af hvornår du løber ind i detonation (tændingsbanken). Og det er primært tændingen som du får udfordring med her. Men har du mod på det og lyst til at lære, så er det bare at kaste dig ud i det.

Væsentlige ting:
Minimum et tilskudssystem (MF2 eller lignende) - det er must!!
Måling på blandingen, evt. bare narrow lambda for at sikre du er godt over AFR 14.7 / lambda 1 under tryk
Turbomanifold
Turbo
Intercooler (afhjælper dine udfordringer med detonation)

Du kan være heldig du kan bibeholde dine standard dyser med det ønske/begrænsning i ladetryk (det ser du når du læser på lambda), pumpen burde kunne følge med de 0,6 bar.

En brugt motor kan være fint legetøj til lav-budget første-gangs-turbo eksperiment. Og så længe du tænker dig om mht til blandingen og tændingsbanken, ja så kan du være fint heldig at du får et spændende resultat. Men det er klart du gør det noget vanskelig at tæmme tændingsbanken ved ikke at kunne styre tændingen.

Turbomanifolden skal du bygge med så lange rør som muligt for at få mindst mulig modtryk (modtryk fremmer tændingsbanken). Dertil vælge en turbo med forholdsvis stor turbine, gerne en med T3 turbine. Igen for at få mindst mulig modtryk.

Klø på :reading: og først og fremmest spørg!


Mange tak for de fine ord .. det er dejligt at se ikke alle er negative når vi er nogle stykker der vil prøve kræfter med det umuligt :)

Jeg havde os regnet med at lave en turbo manifold selv. og så havde jeg kigget lidt på MegaSquirt eller hvad det nu er, det hedder for skulle jeg smadre motoren kan jeg jo altid flytte det over på en anden. jeg har ikke noget imod at invistere i større dyser, men det er jo UMULIGT at få dele til sådan en gammel bil.. Jeg har brugt tons vis af timer på at søge på google uden det store held..


Jeg havde kigget lidt på denne http://turbomotor.dk/index.html?target= ... ml&lang=da da jeg os skal holde en nogen lunde budget .. men det regner jeg med at kigger meget nærmere på når jeg kommer til at skal købe ind ..

Ang. intercooler, havde jeg i tankerne jeg ville se om jeg kunne finde en fra en Audi A3 Turbo og låne den ? .. ved ikke om det er helt hen i vejret ?

Mit kompressionsforhold, er standard.. jeg har lige sprunget i min standard toppakning og har da en meget STÆRK idé om at lave mig en kobber toppakning .. og så lave den på 2 mm istedet for 1mm (Standard toppakning er 1 mm .. ) .. har dog ikke lige regnet på hvor meget det vil hjælpe på kompressionsforholdet ..

Desværre er jeg typen der går og tænker på noget et stykke tid før jeg hopper i det .. så derfor har jeg tons vis af idés som jeg skal have undersøgt før jeg går igang ..

Jeg gør rigtigt godt brug af powerpage´s artikler ang. turbo ombygning .. de er bare FANTASTISKE! :)
Brugeravatar
Mark J
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18

Cylle

#14 Indlæg af Mark J »

hej igen,

Kom lige til at tænke på at jeg ville blære mig lidt med at mine cylle har det meget godt og jeg er utrolig overrasket over at det kan lade sig gøre .. som sagt har den gået 360.. og jeg har selv smadret top pakningen.. men har hørt at man kan stikke en finger ned i hver cylle og køre den op af .. og så skulle man gerne kunne mærke en kant oppe i toppen, og jo tykkere denne kant er , desto mere slidt er stempel ringene ..

hold så fast, i mine cylle er der INTET.. og mener INGEN KANT.. ikke det mindste.. selv min sted svigerfar (Som er mekaniker) var ved at tabe hovedet da han så det .. det bare endnu et tegn på at mazda bygger motor der kan holde til lidt af hvert ..
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#15 Indlæg af JPP »

Megasquirt el. er det bedste valg du kan gøre her. I såfald få en komplet boks og start med f.eks. at bruge boksen til tilskud, så kan du altid koble tænding på efterfølgende.

Intercooler, hvad end du vælger så er det stort set ligemeget om den kommer fra en A3 eller lastbil. Find den der passer bedst ned i dit motorrum og jo større jo bedre. I det her tilfælde behøver du ikke kigge så meget på indmaden og om det er "tube" eller "fins", blot få en fornuftig stor intercooler på.

Dyser, du behøver ikke finde mazdadyser for at gå op i størrelse. Universale plejer at kunne findes med samme stik. Det der er afgørende er om det er høj- eller lavohms dyser. Højohms dyser kan alle motorstyringer klare, ved lavohms dyser skal man sikre sig at den styring man har fat i kan håndtere lavohm.

Den turbo du har kig på er fin, lidt lille (A/R .48 ) men fin.

Find ud af hvad din standard kompression er først og vurder derefter om det strækker eller om du skal længere ned (højst sandsynlig). Herefter kig på hvordan.
Brugeravatar
Mark J
Junior Medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 22 jan 2009, 00:18

Godkendelse til syn

#16 Indlæg af Mark J »

For lige at vende det kort,

Med min kommende opsætning, altså motorstyring, turbo, intercooler ..

er det så rigtigt forstået jeg skal have en TUV Godkendelse, og ansøge hos T&S før jeg køre til syn ? .. eller hvordan faen ..

Har godt læst en del omkring det, men er dog på hærens mark endnu ..
Brugeravatar
VRT
Senior Medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Geografisk sted: Gun City

#17 Indlæg af VRT »

Intercooleren fra en A3 ville jeg droppe. Den er lillebitte, og beregnet til at sidde i inderskærmen. Selv på en standard A3 1,8t ell. TDi er man hurtigt ude i heat-soak. Der findes mange andre, og bedre intercoolere, som kan findes til samme penge. Hvis du vil slippe for beværet med intercooler, og de dertil hørende trykrør, så kan du overveje vandindsprøjtning. Mht. TüV og syn, så tror jeg ikke du skal regne med, at du får bilen igennem med turbo. Det må blive den gode gamle "af med turbo" inden syn :wink:
Besvar