Side 2 af 2

: 26 okt 2008, 17:10
af HenrikGM
Morten VJ skrev:Hvis man kigger lidt på effekten, og opgraderinderne af motorens komponenter, så foregår det omvendt.
Den svagest konstruktion har flest hk, og den stærkeste konstruktion, har færrest hk. :?
Det kunne se ud til at Volvo har haft nogle problemer med pålideligheden, af denne motortype :!:



Hvis man kigger lidt på emissionskravene de forskellige motor"generationer" har været udsat for, så har du vist dit svar omkring den faldende effekt.

std B21Et tåler nemt 340hk.
Std B230ET(fra 85-89) tåler nemt 250hk, men skal der mange RPM til, så er 4x plejlstænger en fin option.
std B230FT/FK tåler +400hk, endda på originale manifolde(omend citronen er ved at være presset rent flowmæssigt)

Reelt er eneste motor der er problemer med B230 85-89. Motoren havde som sugemotor en effekt på 116hk. Den tåler til hverdagsbrug nemt 100% effektforøgelse. Svag?

Hvis man skal tune på en motor, så skal man dels være klar på at tage evt. tæsk det kan give at være "dygtigere" end bilfabrikanten, dels være klar over slutmålet.
250hk kan laves med en turbokonverteret B23A, og det kan den køre evigt med. Til det mål er det spørgsmålet om man ikke skulle lade motoren være som den var(urørt) og sige byt-til-nyt hvis den mod forventning skulle være slidt op.

Når man skiller dem ad fejler de sjældent noget de ikke kunne have kørt længe med endnu....

Det er selvf. lækkert med no-budget motorprojekter, MEN det er ikke så mange af dem der faktisk bliver realiseret.

Morten; du kan ikke mene seriøst at der skal en vinter til at lave sådan en konvertering?
Selv et autoriseret volvoværksted kunne turbokonvertere en sugemotor på under 5arb.dage.....(og det er IKKE en reklame!)

Den FØRSTE motorombytning jeg lavede i min gamle 242 tog fra Fredag eftermiddag til (meget) tidligt lørdag morgen, alene mand, aldrigt gjort det før. Er der en mystisk lyd, så ud med skidtet og i med en reservemotor. Det er ikke en sommer der er spildt, men højst en halv weekend.

Kender een der har brugt 20kkr på at bygge en skudsikker motor, og den vrælede indmaden ud første gang den fik tryk, (min teori; Han var ikke klogere end volvo). Hans makker kører stadigt med sin uåbnede motor. Ca samme ydelse.

Så længe det er moderate ydelser, så brug det som det er, eller maksimalt (for B230 85-89) skift plejlstængerne.

: 29 okt 2008, 21:04
af Morten VJ
Jeg læser det som Fabrikken har haft problemer med holdbarheden på motoren, og begynder at forstærke denne. Ikke nogen billig fornøjelse.
Den sidste forstærkning kom i 89 1 år før at ET motoren udgik.
Så det kan man jo fundere lidt over.

No bugdet! er 600 kr meget for at skabe sig et overblik over motorens tilstand??? (ca. prisen på et paknings sæt)

Og bruge nogle penge på et sæt brugte 13mm plejlstænger, eller bedre.
Kun for at sove lidt bedre om natten.

Og ja et motorskift tager ikke lang tid, hvis man har en frisk motor på lager. Ellers kan det tage betydeligt længere tid.

Min gamle B230AT holdt vel egentlig rimeligt godt.
Årgang 1985
Mine eksperimenter taget i betraktning.
Lh+ ekstradyser+APC, og vand indspøjtning.
Derefter MS, med tændingsstyring,OG APC.
Den bukkede først plejlstængerne alvorligt, og knækkede en.
Den dag jeg havde fundet et stabilt ladetryk på en bar, med standart turboen.
Så det var nok ikke helt 250 hk der blev udviklet.

Ps.
En lyd fra motoren der lyder som en krydspind der klaprer, er mere sikkert bukkede plejlstønger på de tidlige b230 motorer.

MVH

Morten

: 29 okt 2008, 21:34
af HenrikGM
Morten VJ skrev:No bugdet! er 600 kr meget for at skabe sig et overblik over motorens tilstand??? (ca. prisen på et paknings sæt)

n


Har du et link til et sted du kan købe et pakningssæt for 600kr der matcher der du piller ud?(og altså ikke forringer motoren ved at adskille og samle den med feks en ekstrem billig toppakning?)

: 29 okt 2008, 21:59
af Morten VJ
http://www.spare-parts.dk/

De 3 slibesæt jeg har købt herfra er af fabrikatet Elring.
Og jeg har ikke haft nogle problemer med toppakningerne.

MVH

Morten

: 07 nov 2008, 23:33
af Volvo-Dennis
Så er der lidt nyt i sagen. Det har så ikke noget med de to motorer at gøre. Jeg har købt min en 745 Turbo fra 1990.

Att. Henrik GM - Hvis du stadig vil vide hvor den 16V'er står må du sige til. 21ET'eren og grp a stumperne er desværre væk.

Faldt forresten lige over en lille service meddelelse fra Volvo.. Plejlstangsproblemer? he he..

[img=http://img444.imageshack.us/img444/5269/billedelk3.th.jpg][img=http://img444.imageshack.us/images/thpix.gif]