Side 2 af 4
: 07 okt 2008, 08:13
af lqs
EØF, DIN og SAE tager alle udgangspunkt i bla. lufttemperatur ... vel at mærke målt før indgang til luftfilter.
at begynde at måle temperatur i indsugningsmanifold, for derefter at bruge dette til at korrigere målinger i nogen af de nænvte normer er fusk,
eller i bedste fald UVIDENHED!
MVH søren
: 08 okt 2008, 21:39
af klyfax
Westmus skrev:ae86 skrev:.. så vil temperaturen, ifølge jer, være den samme ...
Ja luftens hastighed ændre ikke på luftens temperatur. Det du kan mærke og som også kaldes "Chill faktor", kan vel nærmest forklares som styrken hvormed luften forsøger at nedkøle kroppen. Jo mere kold luft jo kraftigere er kølevirkningen. og jo koldere føles det, selv om temperaturen ikke ændre sig.
Det jo at modsige sig selv...
Hvis du blæser luft hen over noget, så hiver det temp ud af tingen. Det sker på din køler og det sker på din krop. Bla derfor det føles koldere når det blæser. For huden er koldere.
Temp sensor bliver også koldere, nok ikke lige så voldsomt da den ikke opvarmes af noget, som kroppen gør eller køleren. Men afkølet bliver den altså. Måske kun med 1 grad eller 2, men er 100% sikker på at den bliver koldere...
: 08 okt 2008, 21:51
af efterz
klyfax skrev:
Temp sensor bliver også koldere, nok ikke lige så voldsomt da den ikke opvarmes af noget, som kroppen gør eller køleren. Men afkølet bliver den altså. Måske kun med 1 grad eller 2, men er 100% sikker på at den bliver koldere...
Grunden til at det føles koldere på huden når det blæser er, at luften omkring huden aftager mere varme, når luften bevæger sig. Det er typisk fordi luften er koldere end huden.
En temperaturføler vil måle samme temperatur på luft der står stille og luft der flyver forbi med fandens stor hastighed.
Den eneste måde temperaturføleren kunne komme til at måle en lavere temperatur end luftens ville være hvis den blev våd, da fordampningen af vandet ville køle sensoren.
Det er ren fysik.
: 09 okt 2008, 07:40
af lqs
mere fysik...der er en grund til du sveder. det er for at vinden kan afkøle din krop! når der ikke er brug for afkøling.... sveder du IKKE... kroppen er tit klogere end hovedet!
tænk lidt over dette når i blander chillfaktor ind i tale om lufttemperatur. det der med sved/fordampning fra huden/trække varme væk fra krop... er det samme man gør en varm sommerdag, med en våd avis/handklæde eller lignende, rundt om øllen der ellers ikke er til at få kold. det er igen det samme gør man med vandsprøjt på en ladeluftkøler.
MVH søren
: 12 okt 2008, 00:16
af Henrik D.S.
At snyde med korektions faktoren er som at pisse i bukserne. Det varmer nu men er fandens koldt senere.
Når jeg måler er det den omgivene temp. jeg anvender, og måling bliver udført med motorhjelm åben! Da mange har åbent filter på og ikke god afskærmning mod varm stillestående luft. (rullefelt kontra vej) Har haft eks. på biler der har tabt på til 30hk pga åbent filter.
Der bliver målt efter EØF norm da det er den Otto (natmekanikker) også anvender. Og alle sammenligner jo pt. med ham. Mit felt er pt. just. så det viser 1-2hk mindre end otto's felt. (målt på en std. ikke tunet stabil motor!) Dette er for ikke at måle for meget på de biler jeg laver! Så kan jeg altid med god samvittighed henvise til Danmarks nok mest neutrale rullefelts ejer Otto!!! Hvis der er nogen tvivl.
Dog vil jeg sige at vi har diskuteret lidt om hans teori om hvilket gear man skal måle i. Da det jo også afhænger af slutgearing

men det er en helt anden historie
Mvh Henrik
: 12 okt 2008, 21:33
af natmekanikeren
Att.henrik D.S
Vores snak om målegear fik vi aldrig gjort færdig,det er dog ikke teori,men fakta
At du har kalibreret dit felt efter mit er fint nok,dog er det ikke sikkert at vi altid måler det samme,du har sikkert en god forklaring på dette,det har jeg også(min er dog den mest rigtige)
Da jeg er lige så interesseret som dig i at vi måler ens,var det nemmeste nok at vi mødtes med vore felter,og hvis du er i stand til at skaffe en højgearet diselbil,totaludveksling omkring 2.8 , en standardbil udveksling ca. 3,5 og en meget lavgearet bil med maxomdr. på omkring 8000 til 9000 og en udveksling på over 5, vil jeg vise dig hvorfor vi af og til har stor måleforskel
At jeg vejrkorigere efter EØF normen ,skyldes at bilfabrikkernes effektopgivelser efter 1996 er EØF
Da tråden drejer sig om indusugninglufttemp. vil jeg lige fortælle at i går var Madas B her med sin Nissan 200 sx med plus 300 hk,hvor vi lavede nogle forsøg omkring forskellige AFR forhold,mere om dette i en anden tråd senere
Den blev rullet 15-20 gange ,3 gange lige i rap,vi havde monteret en varmesensor direkte i indsugningmanifold,temp lå meget konstant på 22 grader,på hver enkelt rulning ,på intet tidspunkt over 24 grader,dog når den gik i tomgang røg den op omkring 40 grader,rumtemp var 17-19 grader
Jeg har lavet lignendene forsøg hvor der ikke har været problemer med at holde indsugningstemp nede på turbobiler ,på et rullefelt
Måleudstyret er ikke et harald nyborg termometer der opdaterer 2 gange i minuttet,men noget der tilhører LQS,og er bygget af Henrik GM,han kan sikkert fortælle hvor hurtigt tempsensor reagerer
Mvh Otto
: 12 okt 2008, 21:44
af K-FINN
Hej otto...
Er der nogle normer hvor man bruger manifold luft temperatur og korrigere ud fra det ?
: 12 okt 2008, 21:53
af natmekanikeren
Nej ikke mig bekendt
Og så vil jeg spørge alle PP læsere ,har i nogensinde set en bil med en indsugningslufttempføler monteret i manifolden
Otto
: 12 okt 2008, 21:57
af K-FINN
natmekanikeren skrev:Nej ikke mig bekendt
Og så vil jeg spørge alle PP læsere ,har i nogensinde set en bil med en indsugningslufttempføler monteret i manifolden
Otto
Ret sikker på den gør det på en RB26, og tror også den gør det på min supra..
Er der ikke manger biler hvor de gør det ?
: 12 okt 2008, 23:17
af Saab-Daniel
De sidder som oftest i indsugnings-røret før spjæld - det er min erfaring...
Daniel.