Side 2 af 2

: 18 sep 2008, 21:56
af Kristian T
Hvordan laver man nemmest så så manifold og top passer lige sammen? Det er jo ikke skide nemt og komme derind og mærke op...

/Kristian T

: 18 sep 2008, 23:34
af Bufas
Der kan smøres olie på fladerne og så ligge pakningen imellem og lige trykke det på. Så vil olien ligge sig der på pakningen hvor der har været kontakt, det overskydende kan så fjernes.

: 19 sep 2008, 07:09
af Wildert
Typisk kan du også bruge pakningen.
Læg den på den ene flade (og sikr den), mærk op/slib, læg den på den anden flade gør det samme igen, og tilbage på første flade en gang til.

Men man skal ikke gøre det i blinde - lige tænke sig lidt om :-).

: 19 sep 2008, 07:33
af Slavteren
jeg bruger skosværte... smøre fint på, spænde sammen og lad sidde lidt, så er det nemt at se...

: 19 sep 2008, 15:20
af møffe
Wildert skrev:Typisk kan du også bruge pakningen.
Læg den på den ene flade (og sikr den), mærk op/slib, læg den på den anden flade gør det samme igen, og tilbage på første flade en gang til.

Men man skal ikke gøre det i blinde - lige tænke sig lidt om :-).


samme metode jeg bruger, virker fint. og med lidt logisk tankegang så kan man få en ret flot pasning af manifold/topstykke.

Re: VW 16V topstykke

: 25 maj 2014, 08:35
af Wildert
Bare for lige at hive en tråd tilbage fra de døde, så fik jeg faktisk min bil effektmålt for en uges tid siden - langt om længe :).
173 hk ved 7200 rpm, og 170 nm - rimeligt flad momentkurve i effektområdet.
Billede af kurve vedhæftet.

Motoren er:
VW 1.8 16V kode PL.
Hjemmeportet top, planet 1 mm. for forhøjelse af kompression med ca. 1. Nye styr. Ventiler totalt standard, inkl. fjedre, låse, etc.
CatCams 279/268 knaster - de "næstvildeste" uden at skulle pille med ventildelene.
Standard udstødningsmanifold i motorsportskat, i 2½" udstødning (klasseregler i rally)
Standard indsugningsmanifold (igen klasseregler) - men dog den store 50 mm.
eBay no-name luftfilter i plastikkasse med kold luft helt fra fronten.
ARP topbolte og plejlstangsbolte, samt metaltoppakning fra en G60'er.
Stor køler fra Passat automatic med A/C, samt 18-rækkers oliekøler.
MegaSquirt'n'Spark Extra HR motorstyring (oldschool MS1 2.2'er :))

Resten standard - inkl. lejer (klasseregler).
Den motor har kørt en del løb, men kastede et leje for et par sæsoner siden. Blev så renoveret, og gør det fortsat godt.

Der er to målinger på billedet - en med 170 hk også - det var det map jeg selv havde lavet på vejen, og med meget konservativ tænding.
Vi lagde så yderligere 4 grader tænding på i toppen, og fik 173 hk og lidt lavere peak - og så var jeg sådan set tilfreds :).

Re: VW 16V topstykke

: 09 aug 2014, 08:40
af Mads G
Fedt med en opdatering Wildert :) - Og vel egentlig et ret resultat du kan være godt tilfreds med, 44hk er da ret godt med standard indsugning.

Glæder mig til at komme igang med min golf igen, men nu skal garagen lige være færdig først :rock:

Re: VW 16V topstykke

: 09 aug 2014, 08:50
af Wildert
Jow, jeg er godt tilfreds. 44 hk. er dog lidt gavmildt udregnet - det kunne lige så vel være 34 hk. Forskellen på KR og PL er alene indsugningsknasten :).