Side 2 af 2
: 05 sep 2008, 20:02
af JPP
Kim Jørgensen skrev:JakobM skrev:Ok, lidt tankespin...... Dellast...80km/t 5. gear på motorvej. Bov er åben grundet vakuum i manifold. Gasspjæld næsten lukket. Kompressor kører, lukker mere luft ud gennem bov end motoren suger. Dvs. luft ud af bov. Luften går retur til "kammer" mellem lukket LMM og indsug kompressor. Så kan kan kompressoren i princippet skyde den luft den har lyst igennem bov, mens LMM registrere dette uden at det går i motoren. Dvs. LMM registere evt. mere luft og blander derefter. Prøv at sætte LMM efter kompressoren og bov dvs. mellem bov og gaspjæld. Måske jeg er helt way off her en torsdag aften, men jeg tror det er din LMM der spiller dig et puds.
Fredag morgen er en skidt dag at tænke på

men ved at lede luften igennem LMM vil den så ikke måle den samme luft 2 gange....??
når den går ujævnt ved dellast, så kan det ikke måles på lamda tal og ej heller på volt spænding på LMM....
For forsøgets skyld prøvede jeg at pille fjederen ud af den ene BOV igår, men det blev det hverken ringere ellere bedere af...???
Nej, den vil ikke måle det to gange. Det overskydende går ud gennem bov, uden om lmm, da gasspjældet jo er forholdsvis lukket (dellast).
: 05 sep 2008, 22:05
af Kim Jørgensen
JakobM skrev:Kim Jørgensen skrev:JakobM skrev:Ok, lidt tankespin...... Dellast...80km/t 5. gear på motorvej. Bov er åben grundet vakuum i manifold. Gasspjæld næsten lukket. Kompressor kører, lukker mere luft ud gennem bov end motoren suger. Dvs. luft ud af bov. Luften går retur til "kammer" mellem lukket LMM og indsug kompressor. Så kan kan kompressoren i princippet skyde den luft den har lyst igennem bov, mens LMM registrere dette uden at det går i motoren. Dvs. LMM registere evt. mere luft og blander derefter. Prøv at sætte LMM efter kompressoren og bov dvs. mellem bov og gaspjæld. Måske jeg er helt way off her en torsdag aften, men jeg tror det er din LMM der spiller dig et puds.
Fredag morgen er en skidt dag at tænke på

men ved at lede luften igennem LMM vil den så ikke måle den samme luft 2 gange....??
når den går ujævnt ved dellast, så kan det ikke måles på lamda tal og ej heller på volt spænding på LMM....
For forsøgets skyld prøvede jeg at pille fjederen ud af den ene BOV igår, men det blev det hverken ringere ellere bedere af...???
Nej, den vil ikke måle det to gange. Det overskydende går ud gennem bov, uden om lmm, da gasspjældet jo er forholdsvis lukket (dellast).
Det vil jo så svare til at lukke ud i det fri.... hvilket jeg mener at have hørt skulle være noget skidt når man køre med LMM...
men jeg kan jo forsøge med at pille udluftningen fra bov af, og dermed lade den blæse ud i det fri...
: 05 sep 2008, 22:21
af Spar-mig
Kim Jørgensen skrev:JakobM skrev:Kim Jørgensen skrev:JakobM skrev:Ok, lidt tankespin...... Dellast...80km/t 5. gear på motorvej. Bov er åben grundet vakuum i manifold. Gasspjæld næsten lukket. Kompressor kører, lukker mere luft ud gennem bov end motoren suger. Dvs. luft ud af bov. Luften går retur til "kammer" mellem lukket LMM og indsug kompressor. Så kan kan kompressoren i princippet skyde den luft den har lyst igennem bov, mens LMM registrere dette uden at det går i motoren. Dvs. LMM registere evt. mere luft og blander derefter. Prøv at sætte LMM efter kompressoren og bov dvs. mellem bov og gaspjæld. Måske jeg er helt way off her en torsdag aften, men jeg tror det er din LMM der spiller dig et puds.
Fredag morgen er en skidt dag at tænke på

men ved at lede luften igennem LMM vil den så ikke måle den samme luft 2 gange....??
når den går ujævnt ved dellast, så kan det ikke måles på lamda tal og ej heller på volt spænding på LMM....
For forsøgets skyld prøvede jeg at pille fjederen ud af den ene BOV igår, men det blev det hverken ringere ellere bedere af...???
Nej, den vil ikke måle det to gange. Det overskydende går ud gennem bov, uden om lmm, da gasspjældet jo er forholdsvis lukket (dellast).
Det vil jo så svare til at lukke ud i det fri.... hvilket jeg mener at have hørt skulle være noget skidt når man køre med LMM...
men jeg kan jo forsøge med at pille udluftningen fra bov af, og dermed lade den blæse ud i det fri...
Vis du nu gør som han skriver til at starte med...
Flytter din LMM så den sidder mellem bov og gasspjæld så måler motor styringen kun den luft motoren får.....
Der med får du ikke målt den luft der reciguler som du gør nu...
En anden tanke der slår mig... hva er fordelen ved at varme luften op i kompressoren køle det i IC for at lade det få en tur mere .....
Vis det var mig flyttede jeg den LMM og luftede ud i det fri i stedet for at reciguler
: 05 sep 2008, 22:33
af Kim Jørgensen
Spar-mig skrev:
Vis du nu gør som han skriver til at starte med...
Flytter din LMM så den sidder mellem bov og gasspjæld så måler motor styringen kun den luft motoren får.....
Der med får du ikke målt den luft der reciguler som du gør nu...
En anden tanke der slår mig... hva er fordelen ved at varme luften op i kompressoren køle det i IC for at lade det få en tur mere .....
Vis det var mig flyttede jeg den LMM og luftede ud i det fri i stedet for at reciguler
Dvs. at du mener jeg skal trykke igennem LMM...

lige nu måler jeg kun luften én gang ved at den recirkulere efter LMM....
ved at blæse luften fra BOV ind i kompressoren har det en kraftig kølende effekt på kompressoren... jeg ved godt jeg så skal køle luften igen men jeg tror at fordelene er større end ulemperne ved at gøre sådan.
: 14 sep 2008, 12:21
af Kim Jørgensen
Jeg har forsøgt mig lidt frem med nogle forskellige ting... jeg har prøvet at pille stikket af LMM uden held...!!
så har jeg prøvet at afmontere begge BOVer også uden at kunne mærke nogle ændringer andet end jeg kunne høre at luften slog tilbage mod kompressoren....
kan bilen køre hvis jeg afmontere slange til tomgangsføler...???