Knækket topbolt

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#11 Indlæg af HenrikGM »

Hvor meget vil du spænde de bolte?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
kepsus
Medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#12 Indlæg af kepsus »

105 nm, men de knækket allerede ved 85nm. Og jeg har lige fået tjekket min stahwille moment nøgle og den var nøjagtig. og den anden bolt der knækket var med en anden moment nøgle
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#13 Indlæg af HenrikGM »

kepsus skrev:105 nm, men de knækket allerede ved 85nm. Og jeg har lige fået tjekket min stahwille moment nøgle og den var nøjagtig. og den anden bolt der knækket var med en anden moment nøgle


Hvor har du de 105NM fra og hvilket smøremiddel bruger du på bolthovedet og gevindet?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
kepsus
Medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#14 Indlæg af kepsus »

de 105 har jeg fra der hvor boltene er købt... jeg har brugt ren 30 olie... kunne måske være det ?? , jeg har også arp fedt, men ved ikke om det så skal spændes med samme nm ?
kepsus
Medlem
Indlæg: 188
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#15 Indlæg af kepsus »

De originale skal ha 45 nm og 2 gange 90 grader
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#16 Indlæg af HenrikGM »

Tror du skal snakke med dem du har købt dem af.

Normalt er en 12.9bolt spændt til 90% af dens "proof load".

For en "ikke specielt smurt" bolt vil dette modsvare et moment omkring 84-89Nm alt afhængigt hvem du spørger.
Smører du bolten skal momentet reduceres, da en ganske stor del af momentet går til friktion mellem bolt og emne.
Reduktion op imod 30%+ er muligt med smøremidler.

(pas på med fancy smøremidler til momentspænding!!! I kan meget nemt risikere at ødelægge bolten!)

Tilbage til dine bolte, så kan man jo se at:
A: 90% er ca. 86NM(snit)
B: Du smører den, worst case op imod 30-50% reduktion af moment.(lad os sige 15%
C: 90+15% er 105% du spænder bolten, eller mere end den kan tåle.
D: Du genbruger bolte der allerede har været max spændt, og det er no-no på 12.9

HUSK NU:
Dette er et generelt eksempel. Du kan have andre friktioner, feks en speciel friktion under dit bolthovede der kan berettige de 105NM, men noget tyder på det er rigeligt med de 105NM... :wink:

Hvis du vil vide mere, så prøv at søge på Bolted joint design i google.
Håber det gav dig lidt at arbejde videre med.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

#17 Indlæg af JDJ »

Synes 105 nm lyder at ret meget, når det ikke er stræk bolte. De topbolte ARP laver til f.eks. bmw skal spændes 68 nm. Det er jo intet der kan give sig med de bolte.

Jeg mener at kunne huske at have fået at vide at, de 12.9 bolte jeg kører med i 10mm ville begynde at "flyde" ved ca. 80 nm

Var nemlig selv så dum at læse og tro på noget en bruger på et forum havde skrevet, om hvordan de skulle spændes. Så spændte dem 60-90-120 nm som han havde skrevet, eller det vil sige jeg nåede kun til 90nm, så kan du selv gætte hvad der skete. :oops: Det var først da jeg manglede at spænde de sidste 4 op til at 90 det gik galt. Men alle de andre som havde været spændt så hård og ikke kænkket, blev mærkeligt og kunne ikke bruges igen. :grr:
JDJ
Medlem
Indlæg: 234
Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Geografisk sted: Brædstrup
Kontakt:

#18 Indlæg af JDJ »

Hehe nå Henrik var lige en tand hurtigere end mig. Men som han også skriver så skal der et sæt nye bolte til.

Jeg ved udemærket godt hvor bitter man bliver når man står der og spænder det bedste man har lært på sin fine nye motor og det så giver et knald og et brag :ha:
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#19 Indlæg af Morten VJ »

En meget grum tanke hvornår har du sidst kontrolleret, at
momentnøglen spænder med det korrekte moment??

Hvis boltene er for lange, og går i bund i gevindet, så knækker de ikke.
Toppakningen bliver bare utæt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#20 Indlæg af Mads B (dk) »

Morten

i indlæg 12 ;-)
Billede
Besvar