Side 2 af 5
: 06 apr 2008, 21:50
af Morten VJ
Ja der plejer de at sidde på denne type biler.
MVH
Morten
: 08 apr 2008, 11:45
af Runesm
Ja på forhjulstrækkere sidder det i gearkassen.
På baghjulstrækkere går der en kardanaksel ud fra gearkassen ned til differentialet, som så deler kraften ud til de bagerste hjul.
: 08 apr 2008, 12:38
af ae86
Runesm skrev:Ja på forhjulstrækkere sidder det i gearkassen.
På baghjulstrækkere går der en kardanaksel ud fra gearkassen ned til differentialet, som så deler kraften ud til de bagerste hjul.
Næsten helt rigtigt .. hvis man ser bort fra Centermotorbiler med baghjulstræk eg. Lotus Elise eller "Porsche 911" (i "" da den ikke er en rigtig Centermotor bil) eller biler med Transaksel RWD .. her sidder motoren jo i snuden og gearkassen (evt. m spær) i r..en

eg. Porsche 928, Alfa 75, Ferrari 550, og Corvette
: 08 apr 2008, 16:04
af Runesm
Jaja, det er bare flueknepperi

Re: Spær på FWD, pengene værd?
: 08 apr 2008, 22:35
af larslaursen
John Sahl skrev:Jeg lytter lige med her, da jeg med min bil oplever at den gerne vil vandre til siden når jeg fyrer den af op igennem gearene og er ret lokket af et Quaife-spær, men samtidigt er min bil en hverdagsbil (når den kører) så jeg er sgu noget i tvivl om det er godt eller ej..
.
Det er fordi dine trækaksler har forskellig længde, og den højre aksel vil vride mere... - der vil et spær ikke hjælpe noget. Om muligt kan det gøre det lidt værre, da dækkene har mere greb så!
Du kan højst sandsynligt gøre det lidt bedre ved at montere f.eks. Powerflex bøsninger i bærearmene (eller bare udskifte dem hvis de er slidte).
Til topic starter: Min Bravo er monteret med et viscosespær fra fabrikken, og med 330hk og 405nm har jeg rimelig greb i 2. gear på trods af 205/45-16 hongkong dæk... Var der intet spær i, vil jeg tro den stadig lavede spin i 3. gear også!
Re: Spær på FWD, pengene værd?
: 08 apr 2008, 23:23
af John Sahl
larslaursen skrev:Det er fordi dine trækaksler har forskellig længde, og den højre aksel vil vride mere... - der vil et spær ikke hjælpe noget. Om muligt kan det gøre det lidt værre, da dækkene har mere greb så!
Jeg vil formode at den så kun ville trække til den ene side hvis ovenstående var korrekt. Jeg ved godt at du i princippet har ret, men husk at Uno Turbo 1.4 gearkasse/trækaksler er lavet anderledes end 1.3'erne, så på 1.4'erne er det slet ikke nær så udtalt som på 1.3'erne.
larslaursen skrev:Du kan højst sandsynligt gøre det lidt bedre ved at montere f.eks. Powerflex bøsninger i bærearmene (eller bare udskifte dem hvis de er slidte).
Powerflex ligger klar til montering
.
: 09 apr 2008, 07:00
af Havneren
Den der med trækaksler i forskellige længder - Efter min mening en af de helt store skrøner!
Rigtig mange kan fortælle at det er sådan, men ingen kan fortælle hvorfor...
: 09 apr 2008, 07:05
af Havneren
John - Det er højest sansynligt pga. dine hjulvinkler.
Når der rigtig er træt på dine forhjul vil de blive trukket godt frem i hjulkasserne (For bløde ophæng til ydelsen). Når hjulene trækket fra vil de dreje indad og få "toe in" - Det gør bilen ustabil. Hvis der så over i dette er hjulspind, der skifter lidt fra hjul til hjul går det hel galt.
Oplever det samme i min - Ubehageligt! Man skal havde rigtig godt fadt i roret...
: 09 apr 2008, 08:54
af John Sahl
Havneren skrev:John - Det er højest sansynligt pga. dine hjulvinkler.
Når der rigtig er træt på dine forhjul vil de blive trukket godt frem i hjulkasserne (For bløde ophæng til ydelsen). Når hjulene trækket fra vil de dreje indad og få "toe in" - Det gør bilen ustabil. Hvis der så over i dette er hjulspind, der skifter lidt fra hjul til hjul går det hel galt.
Oplever det samme i min - Ubehageligt! Man skal havde rigtig godt fadt i roret...
Jeg må se at få bilen på gaden igen og skiftet til de Powerflex bøsninger, for det lyder absolut plausibelt det du beskriver der.
.
: 09 apr 2008, 19:07
af klyfax
Havneren skrev:Den der med trækaksler i forskellige længder - Efter min mening en af de helt store skrøner!
Rigtig mange kan fortælle at det er sådan, men ingen kan fortælle hvorfor...
Holder også på at det er en skrøne. For den ene starlet jeg havde, trak til højre, men den nye gør det ikke. Og det er altså samme længde trækaksler...