Spær på FWD, pengene værd?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#11 Indlæg af Morten VJ »

Ja der plejer de at sidde på denne type biler.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#12 Indlæg af Runesm »

Ja på forhjulstrækkere sidder det i gearkassen.
På baghjulstrækkere går der en kardanaksel ud fra gearkassen ned til differentialet, som så deler kraften ud til de bagerste hjul.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#13 Indlæg af ae86 »

Runesm skrev:Ja på forhjulstrækkere sidder det i gearkassen.
På baghjulstrækkere går der en kardanaksel ud fra gearkassen ned til differentialet, som så deler kraften ud til de bagerste hjul.


Næsten helt rigtigt .. hvis man ser bort fra Centermotorbiler med baghjulstræk eg. Lotus Elise eller "Porsche 911" (i "" da den ikke er en rigtig Centermotor bil) eller biler med Transaksel RWD .. her sidder motoren jo i snuden og gearkassen (evt. m spær) i r..en :wink: eg. Porsche 928, Alfa 75, Ferrari 550, og Corvette
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#14 Indlæg af Runesm »

Jaja, det er bare flueknepperi :grin:
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
larslaursen
Junior Medlem
Indlæg: 54
Tilmeldt: 18 nov 2007, 19:12

Re: Spær på FWD, pengene værd?

#15 Indlæg af larslaursen »

John Sahl skrev:Jeg lytter lige med her, da jeg med min bil oplever at den gerne vil vandre til siden når jeg fyrer den af op igennem gearene og er ret lokket af et Quaife-spær, men samtidigt er min bil en hverdagsbil (når den kører) så jeg er sgu noget i tvivl om det er godt eller ej..

.


Det er fordi dine trækaksler har forskellig længde, og den højre aksel vil vride mere... - der vil et spær ikke hjælpe noget. Om muligt kan det gøre det lidt værre, da dækkene har mere greb så!
Du kan højst sandsynligt gøre det lidt bedre ved at montere f.eks. Powerflex bøsninger i bærearmene (eller bare udskifte dem hvis de er slidte).

Til topic starter: Min Bravo er monteret med et viscosespær fra fabrikken, og med 330hk og 405nm har jeg rimelig greb i 2. gear på trods af 205/45-16 hongkong dæk... Var der intet spær i, vil jeg tro den stadig lavede spin i 3. gear også!
Bravo HGT 20vt 6 speed
331 HK 405 NM
Brembo, Forge, Walbro, Bosch, Garrett etc.
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

Re: Spær på FWD, pengene værd?

#16 Indlæg af John Sahl »

larslaursen skrev:Det er fordi dine trækaksler har forskellig længde, og den højre aksel vil vride mere... - der vil et spær ikke hjælpe noget. Om muligt kan det gøre det lidt værre, da dækkene har mere greb så!


Jeg vil formode at den så kun ville trække til den ene side hvis ovenstående var korrekt. Jeg ved godt at du i princippet har ret, men husk at Uno Turbo 1.4 gearkasse/trækaksler er lavet anderledes end 1.3'erne, så på 1.4'erne er det slet ikke nær så udtalt som på 1.3'erne.

larslaursen skrev:Du kan højst sandsynligt gøre det lidt bedre ved at montere f.eks. Powerflex bøsninger i bærearmene (eller bare udskifte dem hvis de er slidte).


Powerflex ligger klar til montering ;-)

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#17 Indlæg af Havneren »

Den der med trækaksler i forskellige længder - Efter min mening en af de helt store skrøner!

Rigtig mange kan fortælle at det er sådan, men ingen kan fortælle hvorfor...
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#18 Indlæg af Havneren »

John - Det er højest sansynligt pga. dine hjulvinkler.

Når der rigtig er træt på dine forhjul vil de blive trukket godt frem i hjulkasserne (For bløde ophæng til ydelsen). Når hjulene trækket fra vil de dreje indad og få "toe in" - Det gør bilen ustabil. Hvis der så over i dette er hjulspind, der skifter lidt fra hjul til hjul går det hel galt.

Oplever det samme i min - Ubehageligt! Man skal havde rigtig godt fadt i roret...
Brugeravatar
John Sahl
Admin
Admin
Indlæg: 2105
Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
Geografisk sted: Borup
Kontakt:

#19 Indlæg af John Sahl »

Havneren skrev:John - Det er højest sansynligt pga. dine hjulvinkler.

Når der rigtig er træt på dine forhjul vil de blive trukket godt frem i hjulkasserne (For bløde ophæng til ydelsen). Når hjulene trækket fra vil de dreje indad og få "toe in" - Det gør bilen ustabil. Hvis der så over i dette er hjulspind, der skifter lidt fra hjul til hjul går det hel galt.

Oplever det samme i min - Ubehageligt! Man skal havde rigtig godt fadt i roret...


Jeg må se at få bilen på gaden igen og skiftet til de Powerflex bøsninger, for det lyder absolut plausibelt det du beskriver der.

.
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#20 Indlæg af klyfax »

Havneren skrev:Den der med trækaksler i forskellige længder - Efter min mening en af de helt store skrøner!

Rigtig mange kan fortælle at det er sådan, men ingen kan fortælle hvorfor...


Holder også på at det er en skrøne. For den ene starlet jeg havde, trak til højre, men den nye gør det ikke. Og det er altså samme længde trækaksler...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Besvar