....For dem her da 160.000psi bolte på lager til Fiat plejlstænger:
www.scuderiatopolino.com/English%20Part ... 20site.htm (rul et stykke ned på siden)
Redaktør: Moderatorer
Brisse skrev:Det var en standard højstryke bolt fra fiat, dog med en lidt speciel udformning af hovedet, syrken ligger omkring 90-100.000 PSI mod ARP'ens 200.000.
En hver anden højstyrkebolt kan sikkert gøre det, ARP var bare dem jeg umiddelbart kunne finde mest info omkring.
HenrikGM skrev:Ok, du tabte din tidligere bolt, men hvorfor? Havde det noget med bolten at gøre, eller var det mishandling af de oprindelige bolte?
HenrikGM skrev:Du vil ikke længere bruge de std bolte som producenten foreskriver; fint nok, og du har en ide om hvad dine std bolte er for noget.
Gør følgende:
Køb std 10.9 bolte til din samling, eller hvis du vil være sikker; 12.9. Begge er væsentligt over dine std bolte iflg dine egne opgivelser, så begge er en upgrade. Husk møtrikken her!
Køb generelt ikke stærkere bolte end du skal bruge. Overvej om du kan få dem med fingeving, tænk på smøring og momenttilspænding med det aktuelle gevind/kvalitet du vælger.
HenrikGM skrev:Husk at få tjekket at øjet i plejlstangen stadigt er rundt efter du har spændt det op med en betydelig større kraft end oem...
Mange ting at huske hvis det skal være bedre end oem...
Westmus skrev:Hvad gør andre der tuner på de motorer? Google kan da finde +130Hk/9500omdr. redline 1050'ere i 127. Jeg ville nok ikke turde begynde med noget hjemmeopfundet/utestet omkring plejlstængerne på en motor der virkeligt skal have klø. Det kan hurtigt blive en dyr og kedelig fornøjelse.
Westmus skrev:I sidste ende er der jo en stribe firmaer der lever af at lave "bulletproof" plejstænger efter opgave. Kunne tænkes det i det lange løb alligevel er den biligste løsning og den der giver mest ro i sjælen. Muligtvis kunne det tænkes der nogen af dem der på forespørgsel har en bolt løsning til dine original plejstænger, selv om det ikke lige er på listen i ARP-kataloget. Det er svært at køre hurtigt hvis man konstant sidder og holder lidt igen fordi man i baghovedet frygter et nyt BOOM under hjælmen.