Zorak skrev:Runesm skrev:Det var ikke det umiddelbare indtryk jeg fik da jeg ringede til skat for at høre om det. Men jeg sendte så alle mulige papirer, og fik efter 3-4 måneder noget igen, der sagde at hvis jeg fulgte dette eksempel, så var det en afgiftsfri ombygning.
Dvs. at hvis man siger at min har 108 hk og en rs turbo har 132 så burde den næsten gå som en afgiftfri ombygning, den ligger lige på grænsen af de 20%.. Motoren er nemlig mere eller mindre ens udover indsprøjtning.. Kunne ikke være så dårligt hvis det blev synet..
22,22% og den skal du betale afgift af. Hvorfor..jo, du er over 20% og din ændring er i den grad en konstruktiv ændring, idet du udskifter hele motoren. Den vej den skal kringles er ved at kigge på forskellene på de to motorer. Kan du komme afsted med blot at sætte manifold, turbo, indsugningsmanifold osv på din orginale motor (evt. sænket kompression med dobbelt/tykker toppakning)...dvs. du "fylder på"...UDEN at ændre vitale dele i din orginale motor, så som stempler, blok, topstykke osv, så er ombygningen som udgangspunkt afgiftsfri.
MEN, det er jo slet ikke afgiften / 20%-reglen der er problemet. HUSK HUSK HUSK, at for at bilen skal kunne synes skal du igennem pkt. 2 og der ligger udfordringen. For hvordan vil du, i synshallen, bevise og dokumentere at din ombygning ikke:
2.1) støjer mere
2.2) forurener mere
2.3) er forsvarlig bygget mht. stabilitet
Nej vel...det er her der to muligheder. Enten at gå tiggergang ved importøren eller hive lædderet op af baglommen og gå til privat godkendt firma (som f.eks. TÜV) og få lavet seperat målinger mm. Og hvem siger de målinger fra f.eks. TÜV, lavet på din bil, kan dokumentere lovlige niveaer på ovenstående forhold. Men alt andet lige, må en OEM RS motor kunne (forudsat komplet OEM setup inkl. motorstyring), langt fra sikkert andre non-OEM setups kan klare den test.
Derfor pkt 2 i mit første indlæg er der hvor det lovmæssige syn står og falder IMO.
Kan du overtale en importør til at godkende et "lookalike" RS setup i dit karosseri mv. så er du 90% i mål.