Overvågning af tændingsbanken?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs
Mester Medlem

#11 Indlæg af lqs »

lyder ikke som en svigersøn der er værd at holde på... hverken for dig eller datter!
audi_claus
Senior Medlem
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#12 Indlæg af audi_claus »

Han har jo ikke prøvet noget vildere end en 130 Hk Mitshubishi eller en Golf diesel, så jeg er gået i gang med at oplære ham.
Noget må han da kunne bruges til :grin:
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
lqs
Mester Medlem

#13 Indlæg af lqs »

LAD VENLIGST/BESTEMT VÆRE MED AT UDDYBE!!
Tobisen
Junior Medlem

#14 Indlæg af Tobisen »

I har måske nok ret i, det vil give problemer ved høje omdr...
Man ligger jo rager rundt omkring 13000omdr når det rigtig går for sig!
Jeg kunne jo selvfølgelig bare rulle cyklen ind, med en bankesensor monteret og have et scope på? Det burde det være tydeligt at se foreskel!
Så bare lave en sikker opsætning på tændingen...
King of wheelies:)
lqs
Mester Medlem

#15 Indlæg af lqs »

med en bankesensor monteret... ja... hvilken? tror måske dit eget øre forstærket/forbedret var bedre! MVH søren
Tobisen
Junior Medlem

#16 Indlæg af Tobisen »

Vi snakker frit sug fra turbo og kun en lille meter 2" udstødning med kun 25cm gennemstrømnings potte!
Tror du jeg kan høre noget ved måske 10000omdr?
lqs
Mester Medlem

#17 Indlæg af lqs »

ret sikker på du bedre kan høre end måle! med det rigtige hjælpegrej vel at mærke. du gør det svært både for knocksensor og dig selv ved ikke at montere lyddæmper under rulning. bare noget løst midlertidigt vil gøre en forskel. men hvad er det du vil måle med? MVH søren
Tobisen
Junior Medlem

#18 Indlæg af Tobisen »

Måle med?
Jeg ville bruge et scope hvis det er det du tænker på?
audi_claus
Senior Medlem
Geografisk sted: Ebeltoft
Kontakt:

#19 Indlæg af audi_claus »

Har du læst det link, som ae86 refererer til lige over de mange kurver?
Det indeholder meget fornuftig information - og især om, hvor svært det er; men du kan begynde med at finde egenfrekvensen for din cylinder ved at give den et dask med en hammer ved forskellige positioner af krumtappen.
Så er det meget nær den og harmoniske (multipla heraf) der skal detekteres, da det er det, der er tændingsbanken. Alt andet uden om er anden motorstøj.
Det tror jeg ikke man kan se på et scope med mindre, man har et filter hertil - men har ikke prøvet selv. Bare at aflæse en frekvens på et scope er da vanskeligt, da vi jo ikke taler om rene sinuskurver.
(har stemt min guitar efter scope)(Men efterfølgende købt en lille dims, der kan angive tonerne - men her er grundtonerne jo meget lavere end de 7kHz ? vi snakker om for bankning)
Den fra Viatrack, jeg købte - har efter jeg har læst dette - et alt for bredt filterområde, idet diameteren blot er angivet inden for hele træskolængder :damn:
Det er muligt, at dimsen kan anvendes; men så skal jeg da starte forfra og finde blokkens egenfrekvens og gøre dens filter justerbart, så det passer lige til formålet.
For som det er nu, er det ikke særlig betryggende, at skulle shunte signalet fra bankesensoren på blokken så meget, at den ikke viser noget.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Besvar