Køling af turbolader
Redaktør: Moderatorer
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
-
JSH
- Nyt Medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 20 feb 2008, 22:08
Allright jeg forstår. men der er ikke plads til en kilremstrukken oliepumpe.
Hvor meget højere end bundkaret skal turboen sidde, for at der er "fald" nok til at olien selv kan løbe tilbage?
Er i tvivl om hvor meget tryk der vil komme på tilløbssiden af turboen fra det eksisterende olie kølingssystem. jeg køre med extra extern køler ude i snuden af bilen og den sidder alt andet lige lavere end bundkaret
Hvor meget højere end bundkaret skal turboen sidde, for at der er "fald" nok til at olien selv kan løbe tilbage?
Er i tvivl om hvor meget tryk der vil komme på tilløbssiden af turboen fra det eksisterende olie kølingssystem. jeg køre med extra extern køler ude i snuden af bilen og den sidder alt andet lige lavere end bundkaret
-
-ae86-
- Junior Medlem
- Indlæg: 81
- Tilmeldt: 17 feb 2007, 12:50
- Kontakt:
Olietryk ind foroven, vinkelret - flancen i vater. hullet i lod.
Olieretur (trykfrit) ud forneden - flance i vater, hullet i lod.
Nu ikke noget mere at stille møllen skrå eller noget!!!!
Hvis du har et nogenlunde lige fald derefter, i omkring fem centimeter er det okay, mindre kan sikkert også gøre det, men ikke noget jeg ved noget om med garanti da det mindste jeg har prøvet er 5 cm.
Det er vigtigt at returolien kan rende frit ned i bundkarret, dvs at du skal være 50000000 milliarder procent sikker på, at din oliestuds har en ordenlig dimension, at den ikke går vandret ind i bundkarret, men så tæt på lodret som muligt, og at den for guds skyld går ind OVER oliestanden. Og vi snakker mere end 4mm over!!
Husk også ikke at sætte den for tæt på dit sugerør til olien, så for du nemlig varm olie op i lejerne, med mindre det den suger derfra ryger ud i køleren.
Jeg har lavet min olieretur i min motorblok, i en 3/4" studs. Hvor olien så først rammer ned på skvulpepladen inden det render videre til bundkaret.
Returstudsten på turboen i er lod, hvorpå der så sidder en 18mm slange i rustfri, med lodret faldpå 5cm hvorefter den er monteret i en studsen i motorblokken, studsen går ind i blokken i en 35graders vinkel.
Olieretur (trykfrit) ud forneden - flance i vater, hullet i lod.
Nu ikke noget mere at stille møllen skrå eller noget!!!!
Hvis du har et nogenlunde lige fald derefter, i omkring fem centimeter er det okay, mindre kan sikkert også gøre det, men ikke noget jeg ved noget om med garanti da det mindste jeg har prøvet er 5 cm.
Det er vigtigt at returolien kan rende frit ned i bundkarret, dvs at du skal være 50000000 milliarder procent sikker på, at din oliestuds har en ordenlig dimension, at den ikke går vandret ind i bundkarret, men så tæt på lodret som muligt, og at den for guds skyld går ind OVER oliestanden. Og vi snakker mere end 4mm over!!
Husk også ikke at sætte den for tæt på dit sugerør til olien, så for du nemlig varm olie op i lejerne, med mindre det den suger derfra ryger ud i køleren.
Jeg har lavet min olieretur i min motorblok, i en 3/4" studs. Hvor olien så først rammer ned på skvulpepladen inden det render videre til bundkaret.
Returstudsten på turboen i er lod, hvorpå der så sidder en 18mm slange i rustfri, med lodret faldpå 5cm hvorefter den er monteret i en studsen i motorblokken, studsen går ind i blokken i en 35graders vinkel.
- ae 86 4agte -
- MSnS -
- MSnS -
-
dykkerdahl
- Senior Medlem
- Indlæg: 369
- Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
- Geografisk sted: Kbh
- Kontakt:
lqs skrev
ting (bla olie) har det med ikke frivilligt at ville rende op af! der for er der brug for en pumpe, når turbo sider under oliestand. MVH søren
Det vil jeg give dig ret i søren, Men din olie til turboen kommer med et tryk på 3-6 bar.
Det er i stand til at lyfte retur olien op i en højde af 30-60 meter, så hvis ellers retur slangen fra turboen ikke er for lille i Ø og kan tåle et tryk på 0.05 bar, kan de 20-30cm som retur olien skal lyftes op til bundkaret ikke betyde noget for olieflow igennem turboen....
Er det fordi det mindste modtryk i det tryk smurte leje i turboen, får olien til at løbe ind på udstødningssiden af turboen og så give sort røg...?
VH
dykkerdahl
ting (bla olie) har det med ikke frivilligt at ville rende op af! der for er der brug for en pumpe, når turbo sider under oliestand. MVH søren
Det vil jeg give dig ret i søren, Men din olie til turboen kommer med et tryk på 3-6 bar.
Det er i stand til at lyfte retur olien op i en højde af 30-60 meter, så hvis ellers retur slangen fra turboen ikke er for lille i Ø og kan tåle et tryk på 0.05 bar, kan de 20-30cm som retur olien skal lyftes op til bundkaret ikke betyde noget for olieflow igennem turboen....
Er det fordi det mindste modtryk i det tryk smurte leje i turboen, får olien til at løbe ind på udstødningssiden af turboen og så give sort røg...?
VH
dykkerdahl
Nissan 200sx
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
-
JSH
- Nyt Medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 20 feb 2008, 22:08
Slange-studsen som er boltet på min turbo er ca 6cm lang. og den ender i samme højde som bunden af mit bundkar. og da dette er en extra olie sump der er boltet på nedenunder den existerende, og så vidt jeg ved er helt fyldt så oliestanden er den samme som hvis denne extra sump ikke var der, må der jo være ret langt op til olie-overflade-stand. Ikke???
Den rigtige løsning som jeg ser det må være en eller anden form for oliepumpe som kan løfte olien fra afløbsstudsen på turboen op til over olie-overflade-standen. Hvor den så evt kunne komme ind sammen med den olie der skal til oliefilteret og videre i køleren og derefter retur til blokken.
Den rigtige løsning som jeg ser det må være en eller anden form for oliepumpe som kan løfte olien fra afløbsstudsen på turboen op til over olie-overflade-standen. Hvor den så evt kunne komme ind sammen med den olie der skal til oliefilteret og videre i køleren og derefter retur til blokken.
- John Sahl
- Admin

- Indlæg: 2105
- Tilmeldt: 15 sep 2003, 13:17
- Geografisk sted: Borup
- Kontakt:
JSH skrev:Den rigtige løsning som jeg ser det må være en eller anden form for oliepumpe som kan løfte olien fra afløbsstudsen på turboen op til over olie-overflade-standen.
Den rigtige løsning ville være at du fik turboen placeret så højt at det ikke er et issue med godt frit fald fra afløbsstudsen, men jeg kan godt se det er bagefter nu.... Jeg ville bare ikke have et setup som det du skriver, der er for mange fejlkilder og tvivlsspørgsmål efter min smag.
.
