Side 2 af 2

ang. rallysyn

: 09 dec 2007, 00:12
af Søgaard
man kan kun få en bil rallysynet. hvis man har et godkendelsebevis fra DASU. og det kan man kun få hvis bilen overholde de regler der er får at bygge en rallybil og homologerings papir på bilen.
og man må kun køre i bilen til motorløb og prøve efter rep.
så lørdag aften i byen går ikke.

hilsen søgaard


HenrikGM skrev:
Hartvig skrev:Hi Søren,

Dytten er jo fra 1984 så det skulle vel ikke være helt umuligt at få den alm. dansk synet og indregistreret som den står ?

Med et par slicks tror jeg den kunne blive rigtig sjov :up:

/Hartvig


Hartvig; Nu er jeg jo gammel volvo mand(nørd vil nogen kalde det :wink: ), og den bil er pissefin ihvertfald på billederne.

Med de stumper der er stoppet i den vil den køre pissegodt.

Der er bare lige en stribe ombygninger som Volvo ikke vil godkende til gade, jvnfør "endast tavling".

Wattlinket går ikke.
Fjederbenene og bremserne i for.
Skiverne i for.
Centermonteringen.
Krængningsstabilisatoren
etc.etc.

Og hvis motoren er lavet bare nogenlunde, så overstiger den den maxeffekt du kan få karrossen godkendt med.

Altså:
Skal bilen synes så er der måske mulighed for et rallysyn(de regler er jeg ikke nok inde i til at kunne bedømme det), men et almindeligt dansk syn foretaget efter lovens forskrifter vil aldrigt finde sted.
Skal bilen synes i DK, så skal du have fat i en blind synsmand.

Mange af delene er kopier af GrpA delene. Bagtøjet er alubagtøj med camber(!!), og snuppet direkte fra en banebil.

: 09 dec 2007, 09:04
af Hartvig
Tja... det ligner jo nok et lidt urealistisk projekt - men damn den er godt nok fin den Volvo.

Vi havde en megafin af slagsen i Danmark for et par år siden som kørte i clubrace klassen, men den gik desværre op i røg.

Så vidt jeg husker fandtes der nogle Gr. A. biler som simpelthen var bygget med tyndere plader for at holde vægten nede.

Nå.... jeg dropper den og drømmer videre om mit mini projekt med en 1.6 vtec motor.

/Hartvig

: 09 dec 2007, 09:16
af HenrikGM
Hartvig skrev:Tja... det ligner jo nok et lidt urealistisk projekt - men damn den er godt nok fin den Volvo.

Vi havde en megafin af slagsen i Danmark for et par år siden som kørte i clubrace klassen, men den gik desværre op i røg.

Så vidt jeg husker fandtes der nogle Gr. A. biler som simpelthen var bygget med tyndere plader for at holde vægten nede.

Nå.... jeg dropper den og drømmer videre om mit mini projekt med en 1.6 vtec motor.

/Hartvig


Jørgen Poulsens gamle special saloon racer blev jo solgt til Svergie for vel ca 1 år siden. Mere ekstrem, men også med fine dele. Kunne dog hellerikke synes(lovligt)

GrpA bilerne var ikke lavet i tyndere plade. Men de blev syrebehandlet efterfølgende, så man ætsede ca. 20% af metallet væk, og fik af den vej en vægtbesparelse.

GrpA bilerne kan findes i USA. De 500 eksemplarer der blev bygget gik angiveligt til USA alle sammen. På nær nogle håndfulde blev de alle "bygget tilbage" til std specs, dvs kun næsten. De beholdt alubagtøjet, motorblokken+topstykket, aluminiums klapperne, og en række detaljer. Bilerne dukker af og til op på amerikanske skrotpladser, og handles i meget høj kurs når de opdager hvad det er for en bil, trods den er noget "slagtet" allerede fra ny.

Hvis valget står mellem en mini med vtec, og omtalte volvo, så er det nok NOGET nemmere at få volvoen lusket igennem syn, end det er med minien!!
Som med rigtigt mange streetracebiler der går stærkt, så kan de ikke uden videre synes på konventionel vis.