lqs skrev:et andet ex er en svensk t23 (dragrace)rod med volvo 4cyl turbomotor, der blev kølemidlet kølet af en lille vogn med en honda 5hk motor der trak acpumpe. når rodden var fremme i køen, mod starten, blev pumpen koblet fra ved hjælp af lynkoblinger. simpelt og genialt.
Det system har jeg set et enkelt traktortræk team (kragmann) bruge på 2 af deres traktorer. Men hvor langt de får deres indsugningstemp. ned og hvor lang tid det tager ved jeg ikke. Kan ses i et kort glimt i denne lille film, ca 2.18 minutter inde...
http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/N ... k+2007.htm
Ravnen skrev:Der er ikke noget galt med ideen, man skal bare være opmærksom på to ting...
Hvor lang tid vil det tage at nedkøle den mængde væske der er i systemet.. og hvor kort tid vil det tage at varme det op igen...
Nu tager det en motor omkring 10 mins med FULD skrald at varme 6 liter kølervæske op til 90-100 grader hvis du har pillet thermostaten ud... Omkring 1-2 mins hvis du har sat thermostaten i... Ud fra dette, så er det slet ik umuligt at holde kølevæske nede i temp.
Har set en traktortrækker med en mega vandbeholder/chargecooler. AC station ved siden af til at køle. Stationen blev koblet fra 10-5 mins før start. Væsken er omkring minus 20 grader ved start, og mener han sagde den var 40 da han nogede til enden... Tror han sagde der var 15 liter på systemet. Og det er til en motor der laver 2200 diesel hk, og køre i 10-15 sek...
Jeg tror du skal passe på med at sammenligne en traktortrækker med en bil (dragracer), der er flere punkter hvor forholdene ikke er de samme, bla. mht. vægt (af system) og tid til rådighed (nedkøling), hvor meget varme en diesel (måske metanol) kontra benzin motor producerer af varme m.v..
corvus terrae terror...
_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
klyfax skrev:Du skal ikke opfatte, du skal vide! Hvis man kunne sammenligne traktor og biler, så tog jeg med glæde til race med en stor 320 Hk fendt.
Fendt, er det ikke en campingvogn?
corvus terrae terror...
_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
har regnet lidt på det ,, men gider ikke lægge regnestykke ind her for så kommer alle mulige med at "der mangler et komma og det er ikke sådan men sådan"
hvis vi antager at et airconditions anlæg kan køle med en effekt på 1000Watt
og vi har en tank med 7 liter vand/glykol vil man kunne bringe den fra +20 grader ned til - 20 grader på ca 20 minutter.
Denne mængde vand vil ca kunne sænke 7 kg luft 100 grader fra luftens begyndelstemp såfremt at begyndelstemperaturen er oppe omkring 100 grader
og så vidt jeg kan regne ud svare 7 kg luft til ca 1000 hk i 10 sekunder.
Ret mig gerne hvis jeg er mere end en faktor 2 galt på den........... og bring beviser..... læs (de udregninger jeg ikke har gedet at lægge op her).
hvis aldt går som det skal så laves der et sådant system her i vinter....
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.