Måling af olietryk - blokering af turbo?

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#11 Indlæg af Morten VJ »

Hvilken olie kørere du med og stemmer den overens med den olie der anbefales til motoren, her tænker jeg sae værdien.
Umiddelbart lyder tryk forskellen ikke alarmerende, det er kun de lave tryk du har der er mistænkelige.
Men det kan måske afhjælpes med en tykkere olie.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Lerup
Senior Medlem
Indlæg: 289
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#12 Indlæg af Lerup »

Jeg kører med den specificerede olie (kan ikke lige huske sae værdien på stående fod)...
mh
Mester Medlem
Indlæg: 2597
Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk

#13 Indlæg af mh »

hvad er temperaturen på den olie (hvis du har monteret måle grej)...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk
Lerup
Senior Medlem
Indlæg: 289
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#14 Indlæg af Lerup »

Har ikke tempføler på, så det ved jeg ikke..... der sidder en vandkølet oliekøler på den.
Lerup
Senior Medlem
Indlæg: 289
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00

#15 Indlæg af Lerup »

Hej igen,

Tilbage til mit egentlige spørgsmål.... hvordan blokerer jeg turboen så den ikke spinder rundt? Finder en fastnøgle der passer så-godt-den-nu-kan ned over "møtrikken" på enden af turboakslen, og stripper skaftet fast til et-eller-andet :?:
Brugeravatar
Ravnen
Mester Medlem
Indlæg: 2340
Tilmeldt: 21 jun 2007, 14:17
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Kontakt:

#16 Indlæg af Ravnen »

T-nøgle fra et 1/4 sæt evt. m. forlænger, en gummislange der passer ud over indsugningen m. 2 huller til T-nøglen, et spændebånd og en rulle Gaffa....

Billede Husk at blokere wastegaten i åben stilling Billede

Vader out....
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#17 Indlæg af klyfax »

Et stykke gummi slange kan også gøre det, hvis det bliver smidt i turbine siden...

Nu køre jeg også med 0.1-0.5 bars olietryk (Siger uret) i tomgang med 90 graders varm olie. Og indtil videre har den nok stået flere timer i tomgang med varm olie, og der er ingen skader i nu.

Og så længe der er olietryk, så er der mere olie, en hvad motoren skal bruge, og så er jeg tilfreds... Pjeler dog også at køre med 1200 rpm i tomgang, der går den bedst pga. knasten og så er der permanent 0.5 bars tryk. Lige nu køre den med 900-1200 rpm.

Hvor måler du i øvrigt olietrykket?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#18 Indlæg af ae86 »

klyfax skrev:Et stykke gummi slange kan også gøre det, hvis det bliver smidt i turbine siden...


Du mener vel Kompressor siden ???

Hvis du smider et stykke gummi ind i selve turbinen skal det da være lavet af noget super termo teflon gummi der kan klare op imod 1000 grader
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#19 Indlæg af klyfax »

ae86 skrev:
klyfax skrev:Et stykke gummi slange kan også gøre det, hvis det bliver smidt i turbine siden...


Du mener vel Kompressor siden ???

Hvis du smider et stykke gummi ind i selve turbinen skal det da være lavet af noget super termo teflon gummi der kan klare op imod 1000 grader


HAHAHAHAHAHAHAHA Ja det går sku nok galt, ja jeg mener kompressor siden... Kvaje bajer her fra :grin:
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#20 Indlæg af Westmus »

Hvad tryk havde den egenligt med varm olie før problemet opstod? Synes det måske kunne være en interessant oplysning. At trykket falder noget når den blive varm er jo helt normalt og ganske naturligt eftersom olien jo bliver betydeligt tyndere ved driftstemperatur end som kold. Det kunne måske også hjælpe på fejlfindingen at vide om den er meget eller kun lidt ved siden af hvad Mazda foreskriver som normalt. :)

Har sådan en motor et sugerør på oliepumpen som eventuelt kunne være lidt utæt i en samling?
Besvar