Side 2 af 3
Re: Motor valg
: 06 jul 2007, 20:11
af HenrikGM
Westmus skrev:Er der ingen specielle krav til sådan en bådmotor, f.eks med hensyn til moment kurve? Eller må det hele gerne komme som ketchup i toppen? Tænker her på om antallet af kubikker har betydning. 140Hk er jo ikke helt det samme, om de kommer fra en 1.6 eller en 3.0.
Lav motor....bare en anderledes tanke: En boxer fra en Subaru! Er desværre nok ikke lige den mest gængse maskine i Dk, men de findes i mange størrelser, op til en suge 6'er på 3.3l og 230Hk/300Nm. Ja eller en Alfa boxer. En 1,7 16V har de heste du snakker om og er vist til at finde i Dk til rimelige penge. Om den så er let nok ved jeg ikke, da det er med jern blok.

Jo, det vil være sådan at en bådmotor skal lave temmeligt meget moment. Når man kobler gearet til laver motoren faktisk sit max moment v. det pågældende rpm, da skruen jo har masser af vand at tage af.
Så en motor med ihvertfald et højt moment v. tomgang er klart at foretrække, ellers er den ikke til at "taxie rundt med i havnen"
Du kan selvf. sætte en alm bilkobling imellem zdrev og motor, det vil selvf. hjælpe en del.
: 06 jul 2007, 20:21
af Morten VJ
En luftkølet 6 cylindret bokser motor.
Lav vægt stort volumen og høj effekt, men også høj pris.
Problemet kan blive luftgennemstrømningen, men det kan vel løses.
Eller en v 6 motor fra en Honda legend, de første 2,7l motore findes , da karossen er rustet væk.
MVH
Morten
: 06 jul 2007, 23:22
af Andy
4 cyl Deutz diesel motor med mølle=140 Hk diesel....luftkølet...
Andy
: 07 jul 2007, 01:47
af møffe
Andy skrev:4 cyl Deutz diesel motor med mølle=140 Hk diesel....luftkølet...
Andy
hmm overskrider vægten så ikke de 140kg. syntes bare de traktore jeg har kørt med ser ud til at motoren er ret tung.
men så er der jo altid de nyere 4 cyl motore der er i alu men er ret dyre. men en alm zetec motor med de rette modifikationer er billige.. (relativt) ellers er der som du selv siger de gode gamle rover 3,5L rover 8cyl.. fine motore der flyder på de engelske lagre.
: 07 jul 2007, 09:41
af BlueminD
Tror sku bare jeg skubber problemet forand mig, det er sku det nemmeste, og moske løser det sig selv, eller den rigtige motor dukker op.
Men disel bliver det ikke, og heller ikke noget med turbo, da varme er et problem i en båd, og sådan en har det med at bliver pænt varm, så går efter den ikke alt for kompliveret løsning. Luft kølet blvier det heller ikke.
men valget står så på:
fort V6 2.5 24v (Relativ ny)
alfa V6 2.5-3L (ummidlbar det bedste bud)
alfa bokser (moske for lille rent volume messigt)
rover V8 (på vægt grænsen)
honda V6 (ikke mange af i dk)
subaru (ikke amnge af i dk)
men tak for alles indput.... bedre input/komentar er velkommen
: 07 jul 2007, 11:21
af johan o r
Har en Subaru legacy Turbo motor til at ligge, den er komplet, med ledningsnet og ECU.
Den har 200HP fra std, men har været skruet op i tryk alt den til Oliver har kørt med den. ca.260HP
Har også gearkasse til den, men der mangler en del gear

og koblingen er lidt træt og se på, men fettede ikke.
Mvh
Johan
: 07 jul 2007, 12:48
af Ravnen
Vandkølet bokser motor fra Transporter T3 115Hk Alu. og EFI (kan bores/strokes til 2,5L+)
: 07 jul 2007, 16:33
af Westmus
Ærgeligt at maxvægten ikke er lidt højere, for så var en 4,3 Chevrolet V6 muligvis noget. Dog tyder dine ønsker på at det måske nok er lidt overkill til opgaven.
De sidder bl.a i Astrovan og kan findes til meget overkommelige penge. 160-190Hk og omkring 350Nm. Mener også den holder sig under de 55cm. Plus det der måske er lidt interessant, findes i forvejen i marineudgaver bl.a som en Mercruiser, ergo kan man direkte købe marinestumper til den. US motorer er normalt fornuftigt prissat i stumper, hvis man undgår at handle de forkerte steder.
Her f.eks til 3500,-:
http://www.smallblock.dk/modules/MyAnno ... &lid=36358
: 09 jul 2007, 20:16
af ae86
Subaru 2.0L 16V 4cyl Boksermotor (single overheadcam fra legacy) med gearkasse og komplet drivlinie (4x4)
(karossen og interieur er henholdsvis ubrulig, dvs. ingen papire på karossen , og ubrulig dvs. brugt / fjernet og resten er nedslidt)
Alt har kørt lige til den blev stillet til side for mindre end 1 år siden med store planer i bagtankerne
(b-licensen skulle til at luftes og s-saloon var bagtanken da et shadow projekt var i kikkerten)
Da hus og nyt pillefyr samt en ny lille er på vej er planerne udskudt så hvis du kommer med et bud (og det behøver ikke at være det store, dog realistisk) er det dit, du skal dog fjerne hele bilen
Ny PRS4 Programerbar Motorstyring med Ny Weber Marelli 3bar's mapsensor (ekstern) kan medfølge
derudover kan
4 nye Mahle smedet stempler muligvis skaffes for en 2500-3000 Dkr, de kræver dog at blokken bliver boret op
Til at levere lidt kunstigt åndedræt kan en SC14'er Roots kompressor med tilhørende scania lastbils IC følge med.
Bil/Motor befinder sig p.t. på midt sjælland
: 10 jul 2007, 14:33
af ascona2,4
Chevrolet LS1 V8. Helt i alu. vejer ca 180kg. Ved godt den er lidt tungere, men den yder også tæt på det dobbelte af en rover v8. 310-344 hk og 454-480nm....