Westmus skrev:Er der ingen specielle krav til sådan en bådmotor, f.eks med hensyn til moment kurve? Eller må det hele gerne komme som ketchup i toppen? Tænker her på om antallet af kubikker har betydning. 140Hk er jo ikke helt det samme, om de kommer fra en 1.6 eller en 3.0.
Lav motor....bare en anderledes tanke: En boxer fra en Subaru! Er desværre nok ikke lige den mest gængse maskine i Dk, men de findes i mange størrelser, op til en suge 6'er på 3.3l og 230Hk/300Nm. Ja eller en Alfa boxer. En 1,7 16V har de heste du snakker om og er vist til at finde i Dk til rimelige penge. Om den så er let nok ved jeg ikke, da det er med jern blok.
Jo, det vil være sådan at en bådmotor skal lave temmeligt meget moment. Når man kobler gearet til laver motoren faktisk sit max moment v. det pågældende rpm, da skruen jo har masser af vand at tage af.
Så en motor med ihvertfald et højt moment v. tomgang er klart at foretrække, ellers er den ikke til at "taxie rundt med i havnen"
Du kan selvf. sætte en alm bilkobling imellem zdrev og motor, det vil selvf. hjælpe en del.
